Tο 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας εγκαινίασε, τη Δευτέρα 9 Μαρτίου, τη δική του πρότυπη βιβλιοθήκη και άνοιξε μια νέα πύλη πρόσβασης στη γνώση, στην πληροφορία και στην ψυχαγωγία, για τους μαθητές του.
Η σχολική βιβλιοθήκη δημιουργήθηκε με την υποστήριξη (υλική, τεχνική, οργανωτική, εκπαιδευτική) του Εργαστηρίου Αγωγής για το Βιβλίο «Βιβλιολογείον» της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και φοιτητές του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, σε αγαστή συνεργασία με τη Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Φλώρινας και τη Διεύθυνση του οικείου Σχολείου.
Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης φοιτητών ΠΤΔΕ-ΣΚΑΕ/ ΠΔΜ του μαθήματος «Ιστορία του Βιβλίου», η διδάσκουσα Έφη Παπαγεωργίου, ΕΔΙΠ βιβλιολογίας ΣΚΑΕ/ΠΔΜ με τους φοιτητές της, δρομολόγησαν ένα διετές ερευνητικό πρότζεκτ (2019-21) με σκοπό τη δημιουργία και λειτουργία μιας πρότυπης σχολικής βιβλιοθήκης. Στόχος να μελετήσουν το ρόλο που διαδραματίζει η σχολική βιβλιοθήκη στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας στους μαθητές.
Μια βιβλιοθήκη που φτιάξανε εκ του μηδενός, με προσωπική δουλειά μηνών, με μεράκι αλλά και με συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς και παιδαγωγικούς στόχους, ευελπιστώντας να προσφέρουν ένα δυνατό «εργαλείο» γνώσης σε μαθητές και εκπαιδευτικούς της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας. Έναν εφαρμοσμένο πολιτισμό για το βιβλίο!
Στην τελετή των εγκαινίων χαιρέτησαν ο διευθυντής του σχολείου Γιάννης Μίσκας και ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Φλώρινας Κίμων Σαββάκης, ενώ η κα Παπαγεωργίου αναφέρθηκε αναλυτικά στην ιδέα και στην υλοποίηση της βιβλιοθήκης, ευχαριστώντας όσους στήριξαν την προσπάθεια.
ΟΜΙΛΙΑ ΕΦΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΤΟΥ 1ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
«ΜΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ…»
Οι φοιτητές μου κι εγώ προσωπικά θα θέλαμε να χαιρετίσουμε πρωτίστως τους μικρούς μαθητές του οικείου σχολείου για χάρη των οποίων εργαστήκαμε, δημιουργήσαμε και θα λειτουργήσουμε τη Σχολική τους βιβλιοθήκη. Κατόπιν, τον Διευθυντή της Α/θμιας εκπαίδευσης Φλώρινας, τον Διευθυντή τους τον κ. Μίσκα και φυσικά τους εκπαιδευτικούς τους, οι οποίοι δίνουν καθημερινά τη μάχη στο αγώνα για τη μόρφωσή τους.
Κάπου εδώ θα πρέπει να συστηθώ, για όσους δεν με γνωρίζουν, διότι η συνεργασία μας θα συνεχιστεί. Είμαι διδάσκουσα της ΣΚΑΕ/ΠΔΜ, στην βαθμίδα ΕΔΙΠ με γνωστικό αντικείμενο τη Βιβλιολογία και υπηρετώ το πρότυπο εργαστήριο Αγωγής για το βιβλίο, το γνωστό στους περισσότερους ως «Βιβλιολογείον».
Στο πλαίσιο,λοιπόν, ενός από τα μαθήματα που διδάσκω, αυτό της Ιστορία τους βιβλίου και της πρακτικής άσκησης των φοιτητών του οικείου μαθήματος, αποφασίσαμε τη δρομολόγηση ενός διετούς ερευνητικού project με θέμα «Ο ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης στη διαμόρφωση της στάσης των μαθητών απέναντι στη φιλαναγνωσία». Και επειδή είμαστε του εφαρμοσμένου πολιτισμού, επιλέξαμε για καλύτερα αποτελέσματα της ερευνάς μας έναν τρόπο που ταυτόχρονα θα ανταπέδιδε στους συνεργάτες μας ένα ουσιαστικό όφελος. Όταν αποχωρήσουμε με τα όποια ερευνητικά μας συμπεράσματα, να αφήσουμε πίσω μας στην εκπαιδευτική σας κοινότητα ένα εργαλείο γνώσης και μελέτης, οργανωμένο συστηματοποιημένο, με συγκεκριμένες προτάσεις χρήσης και αξιοποίησης στο μέλλον, να αφήσουμε μια οργανωμένη, λειτουργική βιβλιοθήκη. Αυτό ευχόμαστε και ελπίζουμε.
Γιατί: η Σχολική Βιβλιοθήκη λειτουργεί ως σημείο πρόσβασης στην πληροφορία που αναζητεί ο μαθητής οικειοθελώς και λειτουργεί σαν εργαστήρι άσκησης του στην κριτική σκέψη που απαιτεί η σύγχρονη κοινωνία. Καθώς η εκπαιδευτική αποστολή του σχολείου επιβάλλει την απρόσκοπτη και ελεύθερη αναζήτηση της γνώσης από τον μαθητή, η Σχολική Βιβλιοθήκη αποτελεί μέσο και ακρογωνιαίο λίθο αυτής της διαδικασίας.
Θα δανειστώ εδώ το άρθρο 3 παράγραφος 3 του Φεκ 688, τ.Β’ 28/2/2018 το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που ορίζει ότι:
Η Σχολική Βιβλιοθήκη νοείται ως:
α) Χώρος μάθησης και κοινωνικοποίησης, όπου συγκεντρώνονται τεκμήρια της παγκόσμιας πνευματικής κληρονομιάς.
β) Μονάδα πληροφόρησης και πνευματικής παραγωγής, αποθετήριο μορφωτικού υλικού και κέντρο γνωστικών πηγών, χώρος αλληλεπίδρασης και συνεργασίαςεκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.
γ) Δυναμικό σημείο ανάπτυξης επιστημονικού διαλόγου και εν δυνάμει χώρος οργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων.
δ) Κέντρο με ηλεκτρονικό και ψηφιακό εξοπλισμό, όπου αποθηκεύεται, επεξεργάζεται και διακινείται η γνώση, με πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε έναν ανοιχτόκόσμο πληροφοριών
ε) Χώρος προαγωγής της φιλαναγνωσίας και εργαλείο εμπλουτισμού και επέκτασης των προγραμμάτων σπουδών. Υποστηρικτικό εργαλείο για την έρευνα και την οργάνωση της διδασκαλίας.
Την ιδέα μας,λοιπόν,από την πρώτη στιγμή τη μοιραστήκαμε με τον Διευθυντή της Α/θμιας Εκπαίδευσης Φλώρινας, διότι χωρίς την έγκρισή του δεν θα είχαμε θεσμικά το δικαίωμα δραστηριοποίησης σε σχολική μονάδα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς τον κ. Κίμωνα Σαββάκη,ο οποίος εκτίμησε την εκπαιδευτική και παιδαγωγική αποστολή του συγκεκριμένου project, ενθάρρυνε τις προσπάθειές μας και μας άνοιξε το δρόμο υλοποίησής του, μελετώντας προσεκτικά τις παραμέτρους αυτού του εγχειρήματος.
Το επόμενο βήμα μετέωρο, αφού έπρεπε να βρεθεί, όχι μόνο Σχολείο που να μην έχει βιβλιοθήκη ως ανεξάρτητο και οργανωμένο χώρο αλλά και να μπορεί να βρεθεί ένας τέτοιος κατάλληλος χώρος, μέσα στο σχολικό συγκρότημα. Γνωρίζουμε ότι τα περισσότερα σχολεία αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με τη χωροταξική κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών λειτουργίας τους.
Η προσπάθειά μας απέδωσε καρπούς, όταν ο κ. Μίσκας, ο Διευθυντής σας, άνθρωπος με ανοιχτούς πνευματικούς ορίζοντες, αντιλήφθηκε ότι αυτή η ευκαιρία για το σχολείο δεν πρέπει να πάει χαμένη.Προσπάθησε λοιπόν και δημιούργησε τον αναγκαίο χώρο. Δεν είναι ολυμπιακών διαστάσεων αλλά η πνευματική αξία του και όχι μόνο, είναι πάνω από κάθε υλική. Άλλωστε η σχολική βιβλιοθήκη είναι αναγκαιότητα, όχι πολυτέλεια! Τον ευχαριστούμε θερμά. Καθ’ όλη την διάρκεια των εργασιών ήταν διακριτικά στη διάθεσή μας και διευκόλυνε με κάθε τρόπο την ολοκλήρωση του έργου μας.
Ο χώρος βρέθηκε, αλλά αφού δημιουργήθηκε εκ του μηδενός, είχε πολλές υλικοτεχνικές ανάγκες για να γίνει λειτουργικός. Οι χορηγίες εδώ άρχισαν να πιάνουν δουλειά.
Μέγας χορηγός, η Κοσμητεία της ΣΚΑΕ/ΠΔΜ,στην οποία ανήκει το Βιβλιολογείον, ένθερμος υποστηρικτής κάθε εκπαιδευτικού-παιδαγωγικού πονήματος όχι μόνο του οικείου εργαστηρίου αλλά και της ευρύτερης πανεπιστημιακής κοινότητας.
Μας παρείχε όλα τα έπιπλα και τον Υ/Η καθώς και τη μεταφορά τους από το τεχνικό προσωπικό της Σχολής. Οι εγκάρδιες ευχαριστίες μας είναι λίγες γι’ αυτή την προσφορά.
Αλλά βιβλιοθήκη χωρίς βιβλία δε γίνεται. Πηγή εμπλουτισμού της εκτός από το ίδιο το Σχολείο ήταν χορηγοί όπως οι εκδόσεις Ψυχογιός, η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας, οι ίδιοι οι φοιτητές από την προσωπική τους βιβλιοθήκη αλλά και μια σειρά από μελλοντικούς χορηγούς που έχουν υποσχεθεί την στήριξή τους και αναμένουμε για να εμπλουτιστεί ακόμη περισσότερο το σημαντικότερο κομμάτι της ενώ το βιβλιοπωλείο Νικολαΐδη μας παρείχε τα αναλώσιμα γραφείου.
Η βιβλιοθήκη θα λειτουργεί σε ημέρες και ώρες που θα ανακοινωθούν, μόλις ολοκληρωθεί το ηλεκτρονικό σύστημα δανεισμού και ταξινόμησης.
Ο δανεισμός είναι για όλους τους μαθητές ενώ στοχευμένες φιλαναγνωστικές και βιβλιογνωστικές δράσεις θα πραγματοποιήσουμε με συγκεκριμένες τμήματα.
Με σεβασμό στην τρέχουσα εκπαιδευτική διαδικασία και το χρόνο της, χωρίς υπερβολές και ιδιαίτερο φόρτο εργασίας, με γνώμονα την πνευματική ωφέλεια του μαθητή, θα εστιάσουμε στη δραστήρια αξιοποίηση της σχολικής βιβλιοθήκης για βιωματική πρόσληψη βιβλιολογικών γνώσεων, υποστήριξη και ενθάρρυνση της φιλαναγνωσίας, την προαγωγή της ανάγνωσης και την δημιουργία βιβλιοφιλικής κουλτούρας.
Άφησα τελευταίους να σας παρουσιάσω τους αφανείς ήρωες της προσπάθειάς μας, τους στενότερους συνεργάτες και συνοδοιπόρους σ΄ αυτό το φιλόπνοο εγχείρημα, τους φοιτητές μου (τριτοετείς και τεταρτοετείς του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης).Η επιστημονική τους κατάρτιση, οι ιδέες, το μεράκι, οι ώρες απασχόλησης στην κατασκευή της βιβλιοθήκης, ο ενθουσιασμός και η πίστη τους στην αξία αυτής της εκπαιδευτικής προοπτικής, ξεπέρασαν τις προσδοκίες μου.
Άλλωστε, μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί, είμαστε όλοι κρίκοι της ίδιας αλυσίδας και μόνο αν πορευτούμε με γνώση και έμπνευση, μπορούμε να ελπίζουμε σε μια καλύτερη Παιδεία.
Ο Δημήτρης Κούρτης, επαγγελματίας καρτουνίστας, σκιτσογράφος, φιλοτέχνησε, εκτός από το λογότυπο της βιβλιοθήκης και ένα υπέροχο επιτοίχιο χειροποίητο έργο.
Ο Ηλία Θεολόγος, φρόντισε για την επέκταση της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, τα φώτα και όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες.
Και τα κορίτσια: Μαρία Χατζηδημητρίου και Σπυριδούλα Γκιρεμέζη που επιμελήθηκαν σήμερα και τον μπουφέ, Αναστασία Χρυσάφη, Αγγελική Λουκανοπούλου, Θωμαή Μάνου, Μαρία Σμιξιώτη, Ευμορφία Παπαϊωάννου, Μαρία Σιδηροπούλου, Δήμητρα Τσίρου, Ελεονώρα Τσαλουχίδου, Δήμητρα Λουκίδου, Παρασκευή Λυκούδη.