Ο εορτασμός της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024 στη Φλώρινα με θέμα «Μουσεία, Εκπαίδευση και Έρευνα»

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ & ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΗΜΕΡΑ ΜΟΥΣΕΙΩΝ 2024

Δελτίο Tύπου

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Φλώρινας σε συνεργασία με το Τμήμα Εικαστικών και
Εφαρμοσμένων Τεχνών (ΤΕΕΤ) του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και την
τεχνική υποστήριξη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας συμμετέχει στον
εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024, με γενικό θέμα «Μουσεία,
Εκπαίδευση και Έρευνα». Ο φετινός εορτασμός της Διεθνούς Ημέρας
Μουσείων προωθεί την αντίληψη για έναν κόσμο βιώσιμο, με ενσυναίσθηση και
χωρίς αποκλεισμούς. Χώροι ανοιχτοί για όλους τους πολίτες, προωθούν την
έρευνα και τη διάδοση νέων ιδεώνενθαρρύνοντας την καινοτομία και τη βιώσιμη
ανάπτυξη με ανθεκτικές υποδομές.
Με αφορμή τη φετινή θεματική ενότητα, το Τμήμα Εικαστικών και
Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΠΔΜ συμμετέχει με έξι εικαστικά project στον
όροφο του Αρχαιολογικού Μουσείου Φλώρινας. Σύγχρονα εικαστικά έργα σε
γόνιμο διάλογο με τα αρχαία εκθέματα, από το «κοινό» μας παρελθόν στο
«κοινό» μας μέλλον, για μία βιώσιμη ανάπτυξη που δεν περιορίζεται μόνο στη
χρήση των φυσικών πόρων, αλλά επεκτείνεται και σε πολιτισμικές αντιλήψεις
και αξίες ως τρόπο ζωής.
Συμμετέχουν:
α) Χριστόφορος Γεωργιάδης (μουσική σύνθεση)
Μικρογραφία
Έχοντας το φως και το σκοτάδι ως καθοδηγητικά στοιχεία, εξερευνά τη σχέση
τους, την αλληλεπίδραση μεταξύ τους αλλά και τον τρόπο με τον οποίο
μεταφράζονται στη μουσική σύνθεση.Κατά τη διάρκεια του κομματιού η
μουσική κινείται σε άτονο και τονικό χώρο. Το άτονο και το τονικό εισχωρούν το
ένα στο άλλο. Τα θέματα εξελίσσονται, επανεμφανίζονται και περιπλέκονται
μεταξύ τους. Ο ήχος των καλεσμάτων, το αργό τέμπο και οι παύσεις
χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας που διαδραματίζεται
στον χώρο και καλεί τους επισκέπτες. Άλλοτε τους σαγηνεύει και τους κρατάει
αιχμάλωτούς της και άλλοτε τους ωθεί να συνεχίσουν τη διαδρομή τους.
β) Τζούλη Ζωγράφου
Ανάμεσα σε δύο κόσμους
Η εικαστική εγκατάσταση πραγματεύεται τη στενή σύνδεση δύο κόσμων: του
συμπαντικού μεγάκοσμου και του ανθρώπινου μικρόκοσμου. Εστιάζει στους
τρεις βασικούς πυλώνες, στους οποίους στηρίζεται η επιστήμη για τη βαθύτερη
κατανόηση του κόσμου, δηλαδή στην ύλη, στο φως και στον χώρο και επιχειρεί
να γεφυρώσει την επιστήμη με την τέχνη. Από το σύνολο των συμπαντικών
φαινομένων επιλέχθηκαν να αποδοθούν εικαστικά, τα ιδιαίτερα υποβλητικά
νεφελώματα, δηλαδή οι έμφωτες επιφάνειες στον ουρανό, οι μεγάλες συλλογές
διαστρικών αερίων και σωματιδίων σκόνης, οι οποίες σχετίζονται στενά με τον
«κύκλο ζωής» των άστρων, καθώς αποτελούν τις «μήτρες» των νέων άστρων.
γ) Ζαχαρούλα Καρακωνσταντή
Φ-Ως
Eτερόκλητα έργα, φαινομενικά ασύνδετα μεταξύ τους, με κοινό παρονομαστή
το φως, δημιουργούν μια βιωμένη εμπειρία που συνδιαλέγεται με την
ανθρώπινη κλίμακα, τον χώρο, τον χρόνο και την ύλη. Παράλληλα, μέσω του
φωτός ερευνάται και δημιουργείται ένα περιβάλλον ανθρωποκεντρικό, που
στόχο έχει να διεγείρει την αντιληπτική ικανότητα του υποκειμένου, το οποίο,
μέσω της όρασης, αναγνωρίζει ισότιμα την υλικότητα με τη σωματική υπόσταση
και τη νοητική λειτουργία. Ύλη,σώμα και πνεύμα συμπλέουν προς αναζήτηση
της αυτογνωσίας και της μεταξύ τους σύνδεσης και επικοινωνίας.
δ) Σοφία Αντωνακάκη (βίντεο)
Ήλιος και Φως
Ένα βίντεο και ήχος σε συνομιλία με τα ετερόκλητα έργα της Ζαχαρούλας
Καρακωνσταντή, που επιχειρεί να τονίσει ή να ακυρώσει αντιλήψεις για το φως.
Το φως ως ζωή, ως ουσία, ως πόνος. Το φως ως δάκρυ, ως πληγή, ως βάσανο.
Φως εκ φωτός εκπορευόμενο. Φως εκ του χρόνου και προς τον χρόνο….Φώτα και
Επιφάνεια, Φώτα και Θεοφάνεια. Φως για το φως, φως ως φωτιά. Φωτιά των
θεών, φωτιά των ανθρώπων, φως ως μαρτύριο Καυκάσου, φως ως τρόμος και
τιμωρία.
Αλληλεπιδραστής: Χάρης Κοντοσφύρης, Εικαστικός, Καθηγητής, Σχολή Καλών
Τεχνών, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτικής
Μακεδονίας.
ε) Μαρία Κοσσίνη
Ανάκληση(γλυπτική εγκατάσταση με φύλλα πλέξιγκλας και σίδερο μπετόν).
Η μνήμη αποτελεί «νοητική αυτοβιογραφία». Η ανάμνηση αφορά στο
ξαναδιάβασμα αυτής της «αυτοβιογραφίας»,στην ανάκλησή της.Μια παιδική
ζωγραφιά αποτέλεσε την αρχή της σχηματοποίησης ενός προσωπικού
βιώματος. Γίνεται μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα σχήμα τυχαίο με τη
χρήση της ψυχολογίας Gestalt. Εφαρμόζοντας μια μαθηματική σχέση πάνω στο
αρχικό σχήμα επιχειρείται η καταγραφή της διαδρομής του αρχικού βιώματος-
σχήματος έως την τελική του μορφή, προσομοιάζοντας την εξέλιξη μιας
ανάμνησης στον χρόνο. Η βιωμένη εμπειρία γίνεται ζητούμενο εικαστικής
διαπραγμάτευσης.
Συντονισμός: Φίλιππος Καλαμάρας, Επικ. Καθηγητής, Σχολή Καλών Τεχνών,
Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτικής
Μακεδονίας.
στ) Κωνσταντίνα Καρρά
ΊΣΟ/ΚΡΑΤΗΜΑ (ηχητική τοπιογραφία)
Η εικαστική έκθεση με τίτλο «ΊΣΟ/ΚΡΑΤΗΜΑ», αποτελεί μια προσέγγιση και
σύνδεση των αισθήσεων για την αντίληψη ενός ενός τοπίου και την εμβάθυνση
των εικαστικών στοιχείων που δομούν και συνθέτουν ένα παραστατικό τοπίο,
καθώς αυτό μετουσιώνεται σε μία τοπιογραφία μέσω του ήχου και της εικόνας.
Η ηχητική και εικονογραφική έρευνα εμπλουτίζεται εικαστικά και ερευνητικά
αλληλοεπιδρώντας με τα Βυζαντινά Μνημεία της Πρέσπας και την Ελληνιστική
πόλη της Φλώρινας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας. Σημεία «σταθμός»
τόσο από ιστορική όσο και από καλλιτεχνική σημασία. Η τέχνη μιμείται το
παρελθόν καθώς αποτυπώνεται στο παρόν. Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση
που τον περιβάλλει, αλλά και η ίδια του η φύση αποτελεί σημείο αναστοχασμού,
μελέτης και καλλιτεχνικής έκφρασης.
Συντονισμός: Ζωή Γοδόση, Επικ. Καθηγήτρια, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα
Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Επιμέλεια διοργάνωσης: Λιάνα Γκέλου
Διάρκεια έκθεσης: 18 Μαΐου – 25 Ιουνίου 2024
Ώρες λειτουργίας: 8:00-19:30 (εκτός Τρίτης)
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 23850 28206, 23282
Στις 18 Μαΐου η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό.