Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ημερίδα του Επιμελητηρίου Φλώρινας για την απολιγνιτοποίηση (φωτογραφίες & βίντεο)

Ημερίδα με θέμα: «Στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας στην Π.Ε. Φλώρινας κατά την μετάβαση της στην μεταλιγνιτική εποχή» πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 30 Απριλίου στη συνεδριακή αίθουσα του Επιμελητηρίου.

Σκοπός ήταν η παρουσίαση εκ μέρους του Επιμελητηρίου μιας ολοκληρωμένης πρότασης αναδιάρθρωσης του τοπικού επιχειρηματικού / αναπτυξιακού μοντέλου κατά την διαδικασία μετάβασης της περιοχής στην μεταλιγνιτική εποχή.

Οι εργασίες άνοιξαν με χαιρετισμούς – τοποθετήσεις και ακολούθησαν οι κεντρικές εισηγήσεις και πιο συγκεκριμένα:

  • Για τις προτάσεις Στήριξης της Τοπικής Επιχειρηματικότητας στην Π.Ε. Φλώρινας κατά την μετάβαση στη Μεταλιγνιτική Εποχή, μίλησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας Σάββας Σαπαλίδης.
  • Ο Καθ. Δημήτριος Βλάχος, Διευθυντής του Εργαστηρίου Διαχείρισης Εφοδιαστικών Αλυσίδων, του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Α.Π.Θ. ανέπτυξε το θέμα: «Εφοδιαστικές Αλυσίδες και Εμπορευματικά Κέντρα, η περίπτωση της Φλώρινας στην μεταλιγνιτική εποχή».
  • Ο Καθ. Άγις Παπαδόπουλος, Διευθυντής του Εργαστηρίου Κατασκευής Συσκευών Διεργασιών του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Α.Π.Θ. μίλησε για τις «δυνατότητες ανάπτυξης της πράσινης επιχειρηματικότητας στην περιοχή της Φλώρινας στην μεταλιγνιτική εποχή».
  • Η Καθ. Κατερίνα Μέλφου, Κοσμήτορας Σχολής Γεωπονικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας αναφέρθηκε στο θέμα: «Δυνατότητες ανάπτυξης του Αγροδιατροφικού κλάδου στην περιοχή της Φλώρινας στην μεταλιγνιτική εποχή».

Αναλυτικά οι τοποθετήσεις των φορέων στην έναρξη της εκδήλωσης:

Μιχάλης Παπαδόπουλος, Υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Μεταφορών

Η επόμενη μέρα θέλουμε να είναι μια μέρα με καθαρή ενέργεια. Το 2019 ο Πρωθυπουργός της χώρας πήρε μια τολμηρή απόφαση να είμαστε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη με πράσινη ενέργεια και αυτό το έκανε, όχι μόνο γιατί μολύνει το περιβάλλον, αλλά και γιατί η ενέργεια που παράγεται από λιγνίτη ήταν πολύ ακριβότερη από οτιδήποτε άλλο.

Σήμερα, βιώνουμε μια άλλη λογική, μια λογική ενός πολέμου που τα αποτελέσματά του επηρεάζουν και την παραγωγή ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει σοβαρός στρατηγικός σχεδιασμός, υπάρχει ευελιξία στο πως διαμορφώνονται οι αποφάσεις και στο σχέδιο δίκαιης μετάβασης και μπορείς να το πλάσεις ανάλογα μες τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις που έχεις. Ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό ποσό θα υπάρξει στη χώρα, 5 δισεκατομμύρια, που σημαίνει μελέτη, ωρίμανση, παρουσίαση, επιδότηση σε περιοχές της Φλώρινας και γενικότερα της Δυτικής Μακεδονίας. Ακούγεται έντονα ότι είναι βίαιη η απολιγνιτοποίηση. Εγώ δεν έχω ακούσει κανέναν από τα πολιτικά κόμματα να διαφωνεί για την απολιγνιτοποίηση και δε διαφωνούν σίγουρα και αυτοί που είχαν διατελέσει κυβερνήσεις αυτής της χώρας. Αν δει κανείς από το 2007 και μετά την καμπύλη της χρήσης του λιγνίτη και την παραγωγή ενέργειας θα δείτε ότι συνεχώς είναι φθίνουσα. Αυτό σημαίνει ότι μειώνεται η χρήση του λιγνίτη, άρα η απολιγνιτοποίηση δεν είναι βίαιη, έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια.

Λένε ότι κλείνουν οι μονάδες και τα ορυχεία αλλά κανείς δεν έκλεισε τίποτα, ακόμα ούτε και ο ΣΥΡΙΖΑ έκλεισε καμία μονάδα γιατί οι μονάδες έχουν ημερομηνία λήξης. Δεν είπε κανένας από τη σημερινή κυβέρνηση γιατί έκλεισαν δύο μονάδες την περίοδο του ΣΥΡΙΖΑ. Καταφέραμε, και είναι σε στάδιο έγκρισης, τη ψυχρή λειτουργία μονάδων. Τον Μάρτιο είχαμε βροχές, το καλοκαίρι φωτιές, τώρα χιόνια και αναγκάστηκε το κράτος να ξαναλειτουργήσει όλες τις μονάδες της ΔΕΗ και αυτό βεβαιώνει ότι ο λιγνίτης είναι ακόμα ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Άρα, λοιπόν, ψυχρή εφεδρεία σημαίνει ότι όποτε χρειαστεί για εθνικούς λόγους να λειτουργήσει μία μονάδα δεν θα πληρώνει πρόστιμο, αλλά αντίθετα θα επιδοτείται. Είναι ένας όρος χρήσιμος και ωφέλιμος.

Η επόμενη μέρα θέλουμε να δώσει τη δυνατότητα στη σωστή λειτουργία των επιχειρήσεων που είναι δορυφορικά στη ΔΕΗ και τα άτομα που απασχολούν είναι σε αριθμό περίπου ίσα με αυτά που απασχολεί η ΔΕΗ η ίδια. Το στοίχημα δεν είναι μόνο να μην δημιουργηθούν θέσεις ανεργίας, αλλά να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Το σχέδιο δίκαιης μετάβασης δίνει τη δυνατότητα της στήριξης των επιχειρήσεων και τους δίνει ξεχωριστά προνόμια για να επιλέξουν τις περιοχές αυτές. Υπάρχει μια καθυστέρηση στα χωροταξικά από την αποκατάσταση των ορυχείων.

Επειδή στην Ελλάδα έχουμε πολλά «θα» κανένας δεν πιστεύει τίποτα εάν δεν αρχίσει να βλέπει, απλώς εγώ προσωπικά εμπιστεύομαι αυτό που έχει αποφασιστεί, εμπιστεύομαι τις τοπικές κοινωνίες, εμπιστεύομαι την Περιφερειακή Αρχή, εμπιστεύομαι τους Δήμους γιατί όλοι κινούνται σε μια λογική η οποία πρέπει να είναι λογική όλων μας ανεξάρτητα με το που βρίσκεται πολιτικά ο καθένας μας.

Επομένως ναι στην επόμενη μέρα βάσει ενός στρατηγικού σχεδιασμού ευέλικτου ανάλογα με τις προϋποθέσεις που δημιουργούνται. Εάν δείξουμε όλοι σοβαρότητα και υπευθυνότητα και στηριχτούμε σε ένα σχέδιο που προσαρμόζεται ανάλογα με την περίπτωση, θα φέρουμε αποτελέσματα που θα είναι χρήσιμα για την περιοχή μας, τους πολίτες της, τις επιχειρήσεις και τη χώρα γενικότερα.

 

π. Θεωνάς, εκπρόσωπος του Μητροπολίτη κ.κ. Θεόκλητου

Ως εκπρόσωπος του Μητροπολίτη ο οποίος δεν μπόρεσε να παραστεί, μεταφέρω τις αρχιερατικές του ευχές και ευλογίες για την επιτυχία της ημερίδας και την ανάπτυξη καλών συνεργασιών. Καλή δύναμη.

 

Γιάννης Αντωνιάδης, βουλευτής ΝΔ Π.Ε. Φλώρινας

Εκτιμώ ότι και οι πολιτικοί πρέπει να στραφούμε στην πρακτική που εφαρμόζουν οι επιχειρηματίες και λίγο οι επιχειρηματίες να γίνουν πιο πολιτικοί για να υπάρχει μια σύγκλιση.

Επειδή το θέμα μας είναι η ενίσχυση της τοπικής επιχειρηματικότητας, κατά πόσο η κυβέρνηση είναι «φίλη» προς την επιχειρηματικότητα; Επισημαίνω: μείωση των φόρων που είναι η αναπνοή των επιχειρηματιών, μείωση της γραφειοκρατίας, δηλαδή αντικατάσταση του κατεστημένου της γραφειοκρατίας με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση η οποία δίνει λύσεις και το ουσιαστικότερο από το πρόγραμμα της δίκαιης μετάβασης που μπορεί να βοηθήσει έναν τόπο να ζωντανέψει άμεσα που είναι τα υψηλότερα ποσοστά επιχορήγησης που έχουν δοθεί σε επιχειρήσεις τα τελευταία 50 χρόνια. Καλούμε λοιπόν τους επιχειρηματίες και τους τοπικούς, οι οποίοι έχουν ενημερωθεί, αλλά και από όλα τα μέρη της Ελλάδας να έρθουν για τους παραπάνω 3 λόγους εδώ και είμαστε και εμείς που θα σταθούμε στο πλάι τους, σεβόμενοι όμως το περιβάλλον και τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Η μετάβαση από την εποχή του λιγνίτη στην πράσινη εποχή είναι πρωτίστως ένα στοίχημα ευρωπαϊκό, άρα πρώτη δίνει εξετάσεις η Ευρώπη εάν θα τα καταφέρει, δεύτερον είναι ένα στοίχημα εθνικό που δίνει εξετάσεις η Ελλάδα και η κυβέρνηση αν θα τα καταφέρει και τρίτον είναι ένα στοίχημα προσωπικό, δυτικομακεδονικό και κυρίως του άξονα Φλώρινας – Κοζάνης.

Είναι λοιπόν ένα στοίχημα και οφείλουμε όλοι να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων επειδή υπάρχει η γραφειοκρατία, επειδή περάσαμε από την στενωπό των 2 χρόνων του κορονοϊού και προσπαθούμε να επανέλθουμε στην κανονικότητα γιατί έχουμε στερηθεί τις εκδηλώσεις και την άμεση επαφή και αυτή τη στιγμή περνάμε και μια άλλη στενωπό της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Όλα τα έργα σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο είναι στον αέρα λόγω των ανατιμήσεων της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Περνάμε λοιπόν αυτά τα 2 εμπόδια του κορονοϊού και της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και ερχόμαστε στο τρίτο που είναι το έργο της δίκαιης μετάβασης από την εποχή του λιγνίτη στην πράσινη εποχή που είναι μια πανεθνική προσπάθεια και εδώ είμαστε όλοι μαζί χέρι – χέρι, κυβέρνηση και αντιπολίτευση, με κοινό στόχο να δώσουμε εξετάσεις και να πετύχουμε προς όφελος των συμπολιτών μας οι οποίοι δοκιμάζονται την τελευταία δεκαετία και αναφέρομαι στον άξονα Φλώρινα – Αμύνταιο – Πτολεμαΐδα – Κοζάνη.

 

Πέτη Πέρκα, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας

Θα ξεκινήσω απαντώντας και συμπληρώνοντας τους προλαλήσαντες.

Πράγματι η παγκόσμια πολιτική ηγεσία είναι υπέρ της πράσινης μετάβασης, ωστόσο το επίδικο που υπάρχει για το πώς θα φτάσουμε σε αυτή θα καθορίσει το μέλλον των γενεών όπως έκανε η βιομηχανική επανάσταση. Το επίδικο είναι αν θα γίνει η πράσινη μετάβαση δίκαιη με την κοινωνία να συμμετέχει ή θα γίνει από 2-3 μεγάλους επενδυτές και η κοινωνία από έξω. Όταν λέμε στρατηγικό σχεδιασμό δεν εννοούμε ότι πάμε μπρος πίσω τον χρόνο της απολιγνιτοποίησης, δεν εννοούμε ότι πρώτα ξεκινάμε και μετά κάνουμε τα εργαλεία όπως το χωροταξικό, η χρηματοδότηση και το πώς θα στηθούν οι μικρές επιχειρήσεις.

Ακούμε διάφορα ποσά, 1,6 δις είναι. Είμαστε η πρώτη χώρα στη δέσμευση για απολιγνιτοποίηση, αλλά ένατη στην κατανομή των πόρων διότι όταν δεσμεύεσαι εκ των προτέρων δεν χρησιμοποιείς το διαπραγματευτικό ατού, ότι έχουμε πολύ μεγάλη εξάρτηση από τον λιγνίτη και πολύ μεγάλη ανεργία. Δεν τα λέω με αντιπολιτευτική διάθεση, αλλά είμαστε σε κρίσιμο σημείο. Επειδή πρόκειται για βίαιο μετασχηματισμό του παραγωγικού προφίλ της περιοχής είναι πολύ σημαντική η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας σε όλες τις φάσεις σχεδιασμού και υλοποίησης, αυτό λέει και η Ευρώπη. Όπου έχει πετύχει η πράσινη μετάβαση είναι η κοινωνία μέσα. Εμείς εδώ, και λυπάμαι αλλά οι Δήμοι μας, ο πρόεδρος των ενεργειακών Δήμων και οι παραγωγικοί φορείς δεν συμμετέχουν ούτε καν στο μοντέλο απολογνιτοποίησης που το ταμείο δίκαιης μετάβασης προβλέπει παραγωγικούς φορείς, συλλόγους κλπ, μεγάλη διεύρυνση για να συμμετέχει όλη η κοινωνία. Εδώ γίνεται σε κλειστές πόρτες και χωρίς σχεδιασμό.

Βεβαίως έπρεπε να γίνει απολιγνιτοποίηση και βεβαίως σταδιακά κλείνουν οι μονάδες. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε ορίζοντα το 2032 όμως θα το αλλάζαμε και θα το κάναμε νωρίτερα γιατί αλλάζουν οι στόχοι, αλλά με ένα σχεδιασμό όπως σχέδιο από την παγκόσμια τράπεζα, οδικό χάρτη, εθνικό ταμείο δίκαιης μετάβασης το πρώτο στην Ευρώπη με 60 εκατομμύρια από τους πόρους. Τους πόρους από 6% πήγε ο κ. Χατζηδάκης στο 1%, ανέβηκε στο 4,5% και προχθές πήγε πάλι στο 3,5%. Πράγματι σε όλες οι Περιφέρειες της Ευρώπης ενισχύθηκε το ύψος των κρατικών ενισχύσεων και το παραπάνω που έχει η Δυτική Μακεδονία είναι 10% μόνο. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν καμία πρόσβαση σε χρηματοδότηση, έχουν πρόσβαση μόνο οι μεγάλες. Το ταμείο ανάκαμψης έπρεπε να επανασχεδιαστεί, δεν μπορεί να είναι παράθεση έργων.

Δύο μοντέλα λοιπόν απανθρακοποίησης και όχι απολιγνιτοποίησης και το φυσικό αέριο είναι ορυκτό καύσιμο που σε λίγα χρόνια θα συζητάμε ότι πρέπει να αποσυρθεί. Η περιοχή θα ξαναπεράσει από επένδυση διότι πάει και δεσμεύεται σε φυσικό αέριο. Τώρα με τον πόλεμο όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες μειώνουν την εξάρτηση από το φυσικό αέριο και εμείς την έχουμε αυξήσει 24%. Κλείνουμε δηλαδή τους λιγνίτες για να τους αντικαταστήσουμε με φυσικό αέριο αντί με ΑΠΕ οι οποίες έχουν τις κοινωνίες απέναντι γιατί δεν υπάρχει ειδικό χωροταξικό και ανοίγεις τον χάρτη της ΡΑΕ και βλέπεις παντού ανεμογεννήτριες.

Θέλουμε την κοινωνία στην πράσινη μετάβαση να συμμετέχει και να έχει όφελος με τις ενεργειακές κοινότητες, με φωτοβολταϊκά στη στέγη και πάει να συνδεθεί και δεν υπάρχει ηλεκτρικός χώρος.

Κλείνω λοιπόν λέγοντας ότι δύο μοντέλα υπάρχουν. Το ένα όπου 2-3 μεγάλοι επενδυτές χρησιμοποιούν το δημόσιο χρήμα δίνοντας κάποιες θέσεις εργασίας χωρίς όμως καμία καινοτομία και το άλλο όπου έρχεται το κράτος και φτιάχνει εργαλεία συμμετοχής και χρηματοδότησης, εμπλέκει τις τοπικές κοινωνίες και τα πανεπιστήμια και όλοι μαζί με μεγάλους επενδυτές χτίζουν πάνω σε αυτά και έχουμε έναν μετασχηματισμό δίκαιο και βιώσιμο.

 

Γεώργιος Κασαπίδης, Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας

Μετά την απόφαση της κυβέρνησης για απολογνιτοποίηση αμέσως ξεκίνησαν οι εργασίες για τη δημιουργία του σχεδίου του νέου παραγωγικού μοντέλου, που ως περιφερειακή αρχή δεν βρήκαμε τίποτα για το κομμάτι αυτό, ούτε μια σελίδα, και καθίσαμε με επιμονή με τον κ. Μουσουρούλη και την ομάδα του να συγκροτήσουμε αυτό το σχέδιο το οποίο πλέον υπάρχει, έχει εγκριθεί, έχει χρηματοδοτηθεί με 5 δισεκατομμύρια ευρώ για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις. Τρεις από τους άξονες τους διαπραγματεύεστε εδώ στην ημερίδα και είναι εξαιρετική η συζήτηση που θα γίνει και αν προσθέσουμε και τον τέταρτο άξονα που είναι ο τουριστικός τομέας και τον τομέα της έρευνας και της εκπαίδευσης μέσω του Πανεπιστημίου μας, συμπληρώνεται το νέο παραγωγικό μοντέλο της Δυτικής Μακεδονίας.

Αν φανταστούμε πως θα θέλαμε την Περιφέρειά μας μετά από δέκα χρόνια τότε μπορεί, αν δει ο καθένας τον ρόλο του ώστε να συνδράμουμε και να συμμετέχουμε δημιουργικά και αποτελεσματικά σε αυτό που καλούμαστε όλοι να ζήσουμε. Είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε περιεχόμενο σε αυτό που αποφασίστηκε, που αρχικά μας δημιούργησε μια αίσθηση αιφνιδιασμού, όμως τώρα όλος ο κόσμος μιλάει για την πράσινη εποχή.

Ως περιφερειακή αρχή έγκαιρα προβλέψαμε και οργανώσαμε τη διοίκησή μας σε τομείς που περιγράψαμε και ενσωματώσαμε τις εξελίξεις με την Αντιπεριφέρεια Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, που είναι παρών και ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης κ. Τσιούμαρης, και με την Αντιπεριφέρεια Πράσινου Μετασχηματισμού, που είναι παρούσα εδώ η κ. Ευφροσύνη Ντιό, ακριβώς για να υποστηρίξουμε και να παρακολουθήσουμε από κοντά αυτές τις εξελίξεις.

Θα ακούσουμε τις εισηγήσεις για τις εφοδιαστικές αλυσίδες και τα εμπορευματικά κέντρα που η Δυτική Μακεδονία θα μπορούσε να είναι ο ορισμός αυτής της προοπτικής και των εξελίξεων και αυτό που αντιλαμβανόμαστε είναι ότι χρειάζονται οι υποδομές αυτές. Για πρώτη φορά η Περιφέρειά μας έχει ένα ολοκληρωμένο περιφερειακό σχέδιο υποδομών μεταφορών το οποίο καταθέσαμε στο υπουργείο πριν από έναν χρόνο και περιγράφουμε όλα τα έργα των οδικών αξόνων, των σιδηροδρομικών και των αεροδρομίων μας συμπεριλαμβανομένων και των υδατοδρομίων μας και όλα έχουν προϋπολογισμό. Επομένως, περιμένουμε την ενσωμάτωσή τους στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, ενώ είμαστε έτοιμοι ένα μέρος του κόστους να το αναλάβουμε και να το χρηματοδοτήσουμε.

Ως προς τις εφοδιαστικές αλυσίδες φαίνεται ότι η Ελλάδα μπορεί να ευνοηθεί όχι μόνο από τις μεγάλες, αλλά και από τις μικρότερες, και αυτή είναι μία κατεύθυνση που δίνουμε και εμείς να δημιουργήσουμε μικρές εφοδιαστικές αλυσίδες από τον παραγωγό μέχρι τον καταναλωτή και ενέργειες σαν αυτές του Επιμελητηρίου βοηθάνε προς αυτήν την κατεύθυνση. Άλλωστε και το κόστος του καυσίμου του μεταφορικού πληρώνεται και οι πρόσθετοι φόροι που θα μπαίνουν και τα πιστοποιητικά δίνουν μια νέα ευκαιρία στις τοπικές κοινωνίες να γίνουν πιο παραγωγικές και είναι κάτι που θέλουμε να εκμεταλλευτούμε.

Ο δεύτερος τομέας που διαπραγματεύεται η σημερινή ημερίδα, αυτός της πράσινης επιχειρηματικότητας, για εμάς είναι η καρδιά των εξελίξεων. Πριν από δυόμιση χρόνια καταθέταμε στις Βρυξέλλες την πρότασή μας να συμμετέχουμε στην τεχνολογία του πράσινου υδρογόνου. Σε αντίστοιχη ημερίδα στην Κοζάνη αμφισβητήθηκα ως προς την πρόταση και την επιλογή, αλλά δυόμιση χρόνια μετά δικαιωνόμαστε πανηγυρικά και μάλιστα δεν είναι προσωπική υπόθεση, αλλά της χώρας. Εξαιτίας εκείνης της επιλογής και με την άδεια του πρωθυπουργού η Ελλάδα είναι στον χάρτη του πράσινου υδρογόνου και μάλιστα στις τέσσερις πρώτες θέσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αναμένεται να εγκριθεί η πρότασή μας εντός Ιουνίου, η εμβληματική πρόταση της Ευρώπης ο «Λευκός Δράκος» 5,5 δις. Είναι πολύ εύστοχη η επιλογή για την πράσινη επιχειρηματικότητα και εμείς θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να δώσουμε περιεχόμενο στην απολιγνιτοποίηση, εκμεταλλευόμενοι το ανθρώπινο δυναμικό με εκπαίδευση και θα στρέψουμε τις ανθρώπινες δυνάμεις στις τεχνολογίες και θα έχουμε ένα προβάδισμα που λίγες περιοχές έχουν τη δυνατότητα να κάνουν. Σε λίγο καιρό θα έχουμε στον τόπο μας από το νεράκι του Θεού καύσιμο με ανανεώσιμες πηγές και με την ηλεκτρόλυση του νερού παράγεται το υδρογόνο, το οποίο είναι καύσιμο και το οξυγόνο θα πηγαίνει στο νοσοκομείο.

Για την τρίτη επιλογή σας, τον αγροδιατροφικό τομέα, η Φλώρινα έχει να επιδείξει εκπληκτικά προϊόντα όπως τα κρασιά του Αμυνταίου με ταυτότητα και ειδικά το ξινόμαυρο ως ποικιλία κατακτά τις καρδιές του κόσμου και το ότι χτίζονται καινούργια οινοποιεία οφείλεται στις τεράστιες παραγγελίες του κρασιού από την Αμερική άρα έχουμε έναν θησαυρό σε παγκόσμιο επίπεδο. Το ότι δημιουργείται μια κινητικότητα στον αγροτικό τομέα και καταφέραμε με τη βοήθεια της κυβέρνησης να εγκρίνουμε και τις 1062 αιτήσεις των νέων γεωργών, που ουδέποτε συνέβη αυτό στην Περιφέρειά μας και σε καμία άλλη στη χώρα, σημαίνει ότι αποκτά περιεχόμενο η απολιγνιτοποίηση στον τομέα που είχαμε επιλέξει να είναι ένας από τους πέντε άξονες. Αυτούς τους ανθρώπους τους υποστηρίζουμε με υποδομές ως Περιφέρεια για να είναι βιώσιμες οι εκμεταλλεύσεις τους και με εκπαίδευση για να είναι και ανταγωνιστικοί. Έχουμε και την Γεωπονική Σχολή στη Φλώρινα που είναι ο τεχνικός μας σύμβουλος για να πολλαπλασιάσουμε αυτές τις θέσεις εργασίας.

 

Βασίλης Γιαννάκης, Δήμαρχος Φλώρινας

Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω στον δήμο Φλώρινας με την πλούσια φυσική ομορφιά, τα έντονα πολιτιστικά χαρακτηριστικά, την αξιόλογη ιστορική και θρησκευτική διαδρομή, αλλά και τον δήμο με τις πολλές επενδυτικές ευκαιρίες.

Ζούμε στη δίνη μίας πρωτοφανούς ενεργειακής, οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, που οδηγεί σε εξελίξεις που θα επηρεάσουν την ζωή μας για τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα, βρισκόμαστε και μπροστά σε μια ιστορική πρόκληση.

Σήμερα, η προστασία του περιβάλλοντος και η βιώσιμη ανάπτυξη αποτελούν πλέον διαπιστωμένες αναγκαιότητες και προτεραιότητες της διεθνούς κοινότητας, με στόχο την άμβλυνση της κλιματικής αλλαγής.

Για την χώρα μας η απολιγνιτοποίηση έχει ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν, μόνο που γινόταν χωρίς μακροπρόθεσμο πρόγραμμα.

Το ανησυχητικό, για μας, είναι πως η μετάβαση αυτή βρίσκει την περιοχή μας να αντιμετωπίζει εκρηκτικά προβλήματα ανεργίας, γήρανσης, μετανάστευσης, χαμηλής επιχειρηματικότητας ακρίβειας αγαθών και έκρηξης τιμών στην ενέργεια.

Το αναμενόμενο υφεσιακό σοκ στο παραγωγικό σύστημα και στην απασχόληση, προκαλεί σοβαρούς τριγμούς συνοχής στον κοινωνικό ιστό της περιοχής με φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού. Φαινόμενα που έχουν ενταθεί λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και της ενεργειακής κρίσης μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Όλα αυτά τα χρόνια η πόλη μας βλέπει το ένα λουκέτο να διαδέχεται το άλλο. Η συνεχής μείωση της αγοραστικής δυνατότητας των εργαζομένων συμπαρασύρει όλους τους τομείς της αγοράς, καθιστώντας την αδύναμη να αντιδράσει.

Σήμερα, αναζητούνται επειγόντως λύσεις αμέσου εφαρμογής για να αποφευχθεί η πληθυσμιακή συρρίκνωση της περιοχής και η «απονεύρωση» της κοινωνίας από το πιο δυναμικό της τμήμα, τους νέους ανθρώπους.

Απαιτείται δραστική προσπάθεια για να ξεπεραστεί η ανεπάρκεια στις υποδομές, να αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία, να επιτευχθεί ισχυρός συντονισμός για την περιφερειακή ανάπτυξη και να διαχυθούν οι υπηρεσίες μετάβασης και μετεκπαίδευσης σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η ανάπτυξη στηρίζεται σε ανθρώπινες επιλογές. Όσο θα υπάρχουν καλές και κακές ανθρώπινες επιλογές, θα υπάρχει καλή και κακή ανάπτυξη.

Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό περιβάλλον, ο Δήμος μας έχει καταθέσει σειρά προτάσεων. Σας αναφέρω επιγραμματικά κάποιες που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικές για την περιοχή μας:

  • Ο χαρακτηρισμός του Δήμου Φλώρινας ως πύλης εισόδου – εξόδου προς τις γείτονες χώρες, αφού τα δυο τελωνεία ανήκουν διοικητικά στην Π.Ε. Φλώρινας.
  • Η λειτουργία του ΑΗΣ Μελίτης και πέρα του 2023 ως εργοστασίου ψυχρής εφεδρείας.
  • Η άμεση εκπόνηση των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων που θα καθορίζουν τις χρήσεις στο σύνολο της έκτασης του λιγνιτικού πεδίου και που θα απαντούν στα ζητήματα της αποκατάστασης εδαφών και της επαναπόδοσης αυτών στην τοπική κοινωνία.
  • Η θέσπιση ειδικών επενδυτικών κινήτρων και ολοκληρωμένου πλέγματος φορολογικών απαλλαγών και διευκολύνσεων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της περιοχής με παράλληλη μείωση του ΦΠΑ ώστε να γίνει ανταγωνιστική η τοπική μας αγορά και να σταματήσει η αιμορραγία προς τις γείτονες χώρες.
  • Η, κατά προτεραιότητα, δυνατότητα επένδυσης από την αυτοδιοίκηση στην πράσινη ενέργεια προς όφελος των δημοτών.
  • Η αξιοποίηση των λιγνιτικών κοιτασμάτων για εξωηλεκτρικές χρήσεις.
  • Η στήριξη της παραγωγής πράσινης ενέργειας από ΑΠΕ με την κατάρτιση ενός σαφούς χωροταξικού σχεδίου χρήσεων γης που θα διευκολύνει τους επενδυτές και θα καθορίζει τις περιοχές αμιγούς ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα μέσα από δεσμευτικές αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου.
  • Η ανάπτυξη ενός πλαισίου μηχανισμών οικονομικής στήριξης προς όφελος των δημοτών που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τη δυνατότητα σύναψης διμερών συμβάσεων αγοράς και αποθήκευσης ενέργειας από ΑΠΕ που σχεδιάζονται στις περιοχές μας.
  • Η ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών έργων υποδομής όπως ο άξονας Νίκη – Φλώρινα – Κοζάνη.
  • Η σιδηροδρομική σύνδεση με Πόγραδετς και η επαναλειτουργία, με ηλεκτροκίνηση, της σιδηροδρομικής γραμμής προς Μοναστήρι, σύμφωνα και με το εθνικό σχέδιο ανάπτυξης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
  • Η ενίσχυση των σχολών, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, που λειτουργούν στη Φλώρινα με την ολοκλήρωση όλων των κτιριακών υποδομών του, την ενίσχυση του με νέα τμήματα, τη συμμετοχή του στην επανεκπαίδευση και επανακατάρτιση του εργατικού δυναμικού της περιοχής μας και η σύνδεση του με την παραγωγή.
  • Η αξιοποίηση της ΒΙ.ΠΕ Φλώρινας, ως μοναδικής εν ενεργεία ΒΙ.ΠΕ στη Δυτική Μακεδονία, και η θεσμοθέτηση πρόσθετων κινήτρων, πλέον του αναπτυξιακού νόμου, για την προσέλκυση επενδυτών σε αυτή.
  • Η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός του πρωτογενή τομέα με την ολοκλήρωση των μεγάλων αρδευτικών, ώστε να αποτελέσει έναν από τους βασικούς πυλώνες στο νέο αναπτυξιακό και παραγωγικό μοντέλο της περιοχής, και η σύνδεση της παραγωγής με τη μεταποίηση και την προώθηση. Καθίσταται πλέον απαραίτητο να παράγουμε τα προϊόντα που καταναλώνουμε, βάζοντας τέλος στην εισαγωγή προϊόντων για την κάλυψη των αναγκών μας.
  • Η στήριξη του τουριστικού προϊόντος μέσα από την αξιοποίηση των μοναδικών αποθεμάτων φυσικού, ιστορικού και πολιτιστικού πλούτου, με την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
  • Η αναβάθμιση της νοσοκομειακής φροντίδας, προάγοντας την υγεία του πληθυσμού της περιοχής μας.
  • Η αξιοποίηση του εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού στον τομέα της ενέργειας και η διατήρηση της περιοχής μας ως ενεργειακού κέντρου.

Όλα τα παραπάνω πρέπει να τα επιδιώξουμε! Όχι, για εμάς! Για τα παιδιά μας, για τους νέους επιστήμονες, για τη νέα γενιά, για όλους αυτούς που αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό για να βρουν δουλειά. Το οφείλουμε σε μια γενιά δημιουργική και με όρεξη που δεν βρίσκει ευκαιρίες. Πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας. Πρέπει να επανασχεδιάσουμε την Φλώρινα των επόμενων δεκαετιών, γνωρίζοντας από τα λάθη του παρελθόντος και αποφεύγοντάς τα στο μέλλον!

Έχουμε, μπροστά μας, πολλές δυσκολίες που για να τις ξεπεράσουμε, χρειάζονται συμπράξεις και συγκρούσεις. Συμπράξεις με τις τοπικές κοινωνίες και συγκρούσεις με τον κακό εαυτό μας και τις κατεστημένες νοοτροπίες

 

Σάββας Σαπαλίδης, Πρόεδρος Επιμελητηρίου Φλώρινας

Θα ήθελα εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Φλώρινας, να σας καλωσορίσω στην Ημερίδα που διοργανώνουμε με θέμα: “ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ Π.Ε. ΦΛΩΡΙΝΑΣ  ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΛΙΓΝΙΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ” και στην πόλη της Φλώρινας για όσους μας επισκέπτονται από άλλες πόλεις.

Η Περιοχή, όπως είναι γνωστό, αλλά και η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στο σύνολο της αντιμετωπίζει ήδη τεράστιες προκλήσεις στην πορεία μετάβασης της στην μεταλιγνιτική εποχή.

Όπως περιγράφεται στην άλλωστε και στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, η μετάβαση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στην μεταλιγνιτική εποχή μπορεί να επιτύχει μόνο αν πραγματοποιηθεί με πραγματικά δίκαιο τρόπο και χωρίς κανέναν αποκλεισμό, ιδίως των περισσότερο οικονομικά ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως είναι οι εργαζόμενοι στην εξόρυξη λιγνίτη και στην ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται ευρύτερα γύρω από τους παραπάνω κλάδους.

Επιπροσθέτως, θα ήθελα να επισημάνω ότι το ίδιο κείμενο αναφέρει ρητά ότι η διαχείριση της μετάβασης αυτής θα οδηγήσει νομοτελειακά σε σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές των επιχειρηματικών μοντέλων, των απαιτήσεων για δεξιότητες και των αναπτυξιακών σχεδίων, οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη πολύ σοβαρά.

Είναι λοιπόν σαφές, ότι όλες οι παραγωγικές και κοινωνικές ομάδες της περιοχής, ανάλογα με την κοινωνική και οικονομική τους κατάσταση θα επηρεαστούν δραματικά και συνεπώς θα πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά στην σχεδίαση και εφαρμογή του μηχανισμού μετάβασης στην μεταλιγνιτική εποχή στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Κύριες και κύριοι,

Η Π.Ε. Φλώρινας αντιμετωπίζει σοβαρές διαρθρωτικές αδυναμίες ως προς το παραγωγικό της σύστημα, με κύρια χαρακτηριστικά της οικονομίας της το περιορισμένο εύρος κλαδικής εξειδίκευσης, τη σημαντική εξάρτηση από συμβατικούς κλάδους, όπως η εξόρυξη λιγνίτη, το πολύ μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων και την έλλειψη επενδύσεων ιδίως στην Έρευνα και Τεχνολογία.

Ο Πρωτογενής Τομέας, αν και διαχρονικά έχει υποστεί σημαντική συρρίκνωση, στην περιοχή διαδραματίζει ακόμα σημαντικό ρόλο καθώς διαθέτει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης των αναξιοποίητων αποθεμάτων, των φυσικών και των ανθρώπινων πόρων. Σήμερα απασχολεί το 20% του τοπικού εργατικού δυναμικού. Η Φλώρινα παράγει μια σειρά υψηλής διατροφικής αξίας αγροδιατροφικά προϊόντα, όπως φασόλια, πιπεριές, κρασιά, τυροκομικά προϊόντα, τα οποία όμως δεν μπόρεσε να πιστοποιήσει, να τυποποιήσει και να προωθήσει στην εσωτερική και εξωτερική αγορά, με εξαίρεση μόνο τα κρασιά.

Ο Δευτερογενής τομέας είναι επίσης πολύ λίγο αναπτυγμένος και εστιάζεται κυρίως σε μικρές επιχειρήσεις μεταποίησης προϊόντων του Πρωτογενή Τομέα, απασχολεί περίπου το 22,5% του τοπικού εργατικού δυναμικού. Η περιοχή στηρίζει την οικονομία της κυρίως στην παραγωγή ηλεκτρισμού και στην εξόρυξη λιγνίτη. Οι υπόλοιπες μεταποιητικές δραστηριότητες της Περιφέρειας σχετίζονται κυρίως με τους κλάδους των ειδών διατροφής και αφορούν τοπικά προϊόντα του πρωτογενή τομέα.

Ο Τριτογενής τομέας, ο οποίος αφορά κυρίως τις δραστηριότητες της δημόσιας διοίκησης, του εμπορίου – υπηρεσιών, και της εστίασης, απασχολεί σήμερα το 57,5% του τοπικού εργατικού δυναμικού. Το εμπόριο και οι υπηρεσίες παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια ανησυχητική πτώση, που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται τόσο στην οικονομική κρίση και στην μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.

Ο επιμέρους κλάδος του τουρισμού  παρουσίασε την τελευταία 20ετία μια σχετική άνθηση, εξαιτίας της ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού, χωρίς όμως να καταφέρει να δημιουργήσει μια τουριστική ταυτότητα. Τα τελευταία όμως χρόνια το τουριστικό ρεύμα, ανακόπηκε και πολλές επενδύσεις στον αγροτουριστικό κυρίως τομέα παγώσανε, λόγο της οικονομικής κρίσης και των συνεπειών της όπως οι τεράστιες καθυστερήσεις στην κατασκευή του κάθετου άξονα στην Εγνατία Οδό.

Μέχρι σήμερα, οι κυριότεροι τόποι προσέλκυσης τουρισμού είναι η περιοχή των Πρεσπών και το Νυμφαίο. Τουριστική κίνηση παρατηρείται επίσης και σε άλλους οικισμούς όπως ο Άγιος Παντελεήμονας. Η μη ύπαρξη θάλασσας στην Φλώρινα επηρεάζει την χρονική κατανομή αφίξεων / διανυκτερεύσεων. Όπως φαίνεται, η εποχικότητα είναι λιγότερο έντονη σε σχέση με αυτή της χώρας και οι μήνες των θερινών διακοπών είναι αυτοί με την χαμηλότερη σχετική ζήτηση.

Σε μια πορεία μετάβασης στη μεταλιγνιτική περίοδο είναι εφικτό αυτή η αναιμική πορεία να αντιστραφεί και ο τουρισμός να αποτελέσει βασικό πυλώνα ανάπτυξης της περιοχής.

Η Εγνατία οδός, η οποία διέρχεται από την Δυτική Μακεδονία και η ολοκλήρωση τού κάθετου άξονα: Νίκη – Φλώρινα – Πτολεμαΐδα – Κοζάνη μπορούν να συμβάλλουν στην αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής, δεδομένου ότι επιτυγχάνεται η εύκολη πρόσβαση προς τα μεγάλα αστικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας και τα γειτονικά Βαλκάνια με μειωμένο κόστος μεταφοράς, αλλά επίσης αυξάνεται  η επισκεψιμότητα της περιοχής.

Επίσης, ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής Πλατύ – Φλώρινας και η σύνδεση της με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Μακεδονία (προς Μοναστήρι), θα μετατρέψει την περιοχή μας σε πραγματική πύλη της Ευρώπης στα Δυτικά Βαλκάνια.

Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά της τοπικής επιχειρηματικότητας, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Φλώρινα είναι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις και υπάρχει τεράστια έλλειψη μεσαίων προς μεγάλων επιχειρήσεων αλλά και συνεταιριστικών επιχειρήσεων.

Η ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα των ολίγων αυτών τοπικών επιχειρήσεων της Π.Ε. Φλώρινας έχει μειωθεί δραματικά, σε μια περιοχή όπου είναι μακριά από τα μεγάλα καταναλωτικά κέντρα της Ελλάδας (Αθήνα & Θεσσαλονίκη) και με το διασυνοριακό εμπόριο ακόμα πού συρρικνωμένο.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι Π.Ε. Φλώρινας σημειώνει πάρα πολύ χαμηλές επιδόσεις στις εξαγωγές κατέχοντας μόνο το 1%  ως μερίδιο συνεισφοράς στις εξαγωγές της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, με κύρια εξαγώγιμα προϊόντα τα αγροδιατροφικά, κυρίως οίνοι, και με κύριο προορισμό την Ε.Ε.

Τέλος, οι λιγοστές βιομηχανικές και επιχειρηματικές υποδομές της περιοχής (ΒΙ.ΠΕ ΦΛΩΡΙΝΑΣ) βρίσκονται σε κατάσταση παρακμής και παρουσιάζουν εικόνα ερήμωσης, καθώς οι επιχειρήσεις κλείνουν ή αποχωρούν.

Κυρίες και κύριοι,

Η Π.Ε. Φλώρινας είναι δεδομένο ότι υφίσταται μακροχρόνια, και πέραν της τελευταίας οικονομικής κρίσης, τις επιπτώσεις όχι μόνο της έλλειψης στην σχεδίαση και άσκηση μιας σοβαρής Περιφερειακής Πολιτικής από τις Εθνικές Κυβερνήσεις, αλλά αντιθέτως βίωσε δραματικά τις συνέπειες από την άσκηση μιας συγκεντρωτικής πολιτικής που όξυνε τις περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα.

Ως συνέπεια αυτής της πολιτικής η Φλώρινα αντιμετωπίσθηκε ως μια παραμεθόριος μειονεκτική περιοχή της Ελλάδας, αντί να της αναγνωριστεί η γεωπολιτικής της σημασία ως Πύλη Εισόδου στα Δυτικά Βαλκάνια, μετεξελίσσοντας την περιοχή και σε ένα  διαμετακομιστικό κέντρο, διεθνούς εμβέλειας, πέραν του ενεργειακού της χαρακτήρα.

Από την άλλη πλευρά, ο πρωτογενής τομέας δύναται να αυξήσει τη συμμετοχή του στο Ακαθάριστο Προϊόν της Περιοχής, συμβάλλοντας στη βελτίωση της διατροφικής επάρκειας, θέμα πλέον πολύ κρίσιμο μετά τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις, στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος και στην αύξηση της απασχόλησης, μέσω της αύξησης της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων ποιότητας και ιδιαίτερης τοπικής σημασίας.

Η περιοχή χαρακτηρίζεται επίσης από αξιόλογο φυσικό πλούτο και σημαντική πολιτιστική κληρονομιά, στοιχεία που μπορούν να προκαλέσουν ήπιας μορφής τουριστική ανάπτυξη. Ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση για την αναβάθμιση του τουρισμού είναι η κατάλληλη προώθηση του τουριστικού προϊόντος και η αναζήτηση νέων αγορών, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Στα πλαίσια λοιπόν της συζήτησης που έχει ξεκινήσει ήδη, σε εθνικό, περιφερειακό, αλλά και τοπικό επίπεδο, όσον αφορά το Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης  της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας στην μεταλιγνιτική εποχή,  το Επιμελητήριο Φλώρινας διοργάνωσε ανοιχτή διαδικτυακή διαβούλευσης με τα μέλη του, τους τοπικούς φορείς, αλλά και με την παρουσία εξειδικευμένων πανεπιστημιακών καθηγητών, με σκοπό την συλλογή απόψεων και την σύνθεση μιας συνολικής πρότασης στήριξης της τοπικής επιχειρηματικότητας, της οποίας τα κύρια συμπεράσματα είναι τα ακόλουθα:

  • Δεν διαφαίνονται οικονομικοί κλάδοι σε επίπεδο Δυτικής Μακεδονίας, ικανοί να αντικαταστήσουν τη φθίνουσα λιγνιτική παραγωγή με όρους απασχόλησης και παραγωγής πλούτου.
  • Το σημερινό εργατικό δυναμικό στον κλάδο του λιγνίτη είναι ελάχιστα προετοιμασμένο για τη μετάβαση σε άλλες οικονομικές δραστηριότητες και το συμβατικό καθεστώς πολλών εργαζομένων ως δημοσίων υπαλλήλων ενδέχεται να περιορίσει τις πιθανές ευέλικτες λύσεις. Είναι σημαντικό να καταβληθούν προσπάθειες για επανειδίκευση και για στοχοθετημένα σχέδια επαναπρόσληψης απολυθέντων εργαζομένων.
  • Επίσης, θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις στην μέχρι τώρα λειτουργία των υφιστάμενων συστημάτων τηλεθέρμανσης, με τον κίνδυνο εμφάνισης φαινομένων ενεργειακής φτώχειας εάν δεν εξασφαλιστεί  η πρόσβαση τους σε οικονομικά βιώσιμη θέρμανση. Η ενεργειακή αξιοποίηση της βιομάζας (όπως και του υπολείμματος από την επεξεργασία των στερεών αποβλήτων) θα προσφέρει μια αξιόπιστη λύση για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης των περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας που ήταν εξηρτημένες από τα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής.
  • Ο σχεδιασμός ειδικών δράσεων στήριξης των τοπικών επιχειρήσεων που θα θιγούν άμεσα και έμμεσα από την παύση λειτουργίας του κλάδου του λιγνίτη θα είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου να διασφαλιστεί δίκαιη μετάβαση.
  • Ιδιαίτερη προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στην υλοποίηση των απαραίτητων μεταφορικών υποδομών (οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, διαμετακομιστικά κέντρα, βιομηχανικές υποδομές) της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, και ειδικότερα της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, καθώς αποτελεί την φυσική πύλη εισόδου της Ελλάδας τα Δυτικά Βαλκάνια, έτσι ώστε η περιοχή να μετεξελιχθεί από ενεργειακό σε διακομετακομιστικό κέντρο.
  • Προτείνεται η ενίσχυση των κατάλληλων επιχειρηματικών συνεργασιών και δικτυώσεων μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σε τομείς όπου η Περιοχή έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως ο αγροδιατροφικός κλάδος, μέσα από την σχεδίαση και εφαρμογή χρηματοπιστωτικών προϊόντων κατάλληλων για μικροεπενδυτές.
  • Η τρέχουσα ενεργειακή κρίση, θέτει επιτακτικά την ανάγκη, από την άποψη της ασφάλειας του εφοδιασμού, αντικατάστασής του λιγνίτη με την εναλλακτική αξιοποίηση πολλών και διαφοροποιημένων πηγών ενέργειας, όπως το πλούσιο ηλιακό δυναμικό, η άφθονη βιομάζα, αλλά και το μεγαλύτερο δυναμικό επιφανειακών υδάτων της Ελλάδος, που διαθέτει η Περιφέρεια.

Με αυτές τις  σκέψεις θα ήθελα να ολοκληρώσω την παρέμβαση μου, ελπίζοντας ότι η σημερινή μας Ημερίδα θα συμβάλει στην πληρέστερη ενημέρωση σας, αλλά και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων πλευρών.

Και πάλι σας ευχαριστώ πολύ για την σημερινή σας παρουσία, και σας στους επισκέπτες μας καλή διαμονή στο τόπο μας.