Τοποθέτηση της Βουλευτή Φλώρινας και Αναπληρώτριας Τομεάρχη Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Π. Πέρκα στο 1ο Διεθνές διεπιστημονικό διαδικτυακό συνέδριο «Η κοινωνία της Κυκλοφορίας»

Η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα εκπροσώπησε το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης  στο 1ο Διεθνές διεπιστημονικό διαδικτυακό συνέδριο « Η κοινωνία της Κυκλοφορίας» και τοποθετήθηκε στην στρογγυλή τράπεζα ΙΙ « Η θέση των πολιτικών κομμάτων για την αυριανή κινητικότητα», στις 29.05.2020. Ακολουθεί η διαδικτυακή τοποθέτηση της Π. Πέρκα.

«Κατ’ αρχάς να δώσω τα συγχαρητήρια μου γι’ αυτήν την διοργάνωση την οποία θα  προσπαθήσω να παρακολουθήσω και τις επόμενες μέρες. Ήρθε επιτελούς ο καιρός για να συνεννοηθούμε για κάποια αυτονόητα πράγματα. Η πανδημία ήταν μια συγκυρία που ανέδειξε όσο ποτέ την ανάγκη του δημόσιου χώρου και των ήπιων μορφών μετακίνησης. Υποθέτω ότι όταν αποφασίστηκε η οργάνωση του σημερινού συνεδρίου για την Οδική Ασφάλεια και την αυριανή κινητικότητα, δεν είχε φανταστεί κανείς ότι θα συζητούσαμε για τα θέματα αυτά εν μέσω μιας πανδημίας και έπειτα από ένα διάστημα μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων και ο καθένας από το χώρο του.

Όπως ξέρετε, έχω διατελέσει και Γενική Γραμματέας Μεταφορών και είμαι πολύ υπερήφανη που βλέπω έστω και τώρα, ότι 180 πόλεις τουλάχιστον σχεδιάζουν ΣΒΑΚ (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας). Για εμάς αυτό ήταν ένα όραμα, να ξεκινήσουμε τη διαδικασία των ΣΒΑΚ, και για μένα προσωπικά ήταν και ένα στοίχημα, γιατί πραγματικά είναι κρίμα η χώρα μας να βρίσκεται τόσο πίσω σε αυτά τα θέματα συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι όποιες παρεμβάσεις στη χώρα μας ήταν συνήθως σε επίπεδο κυκλοφοριακής μελέτης χωρίς τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων, δεν είχαν στρατηγική θεώρηση των πραγμάτων. Το θέμα των ΣΒΑΚ το παρακολουθώ στενά και ελπίζω η Κυβέρνηση της ΝΔ, που δεν έστειλε καν εκπρόσωπο της στο συνέδριο, να μην τα παγώσει αλλά αντίθετα να τα στηρίξει. Βεβαία τα ΣΒΑΚ είναι στην δικαιοδοσία των Δήμων αλλά έχει σημασία η βούληση της πολιτείας ώστε να θεσμοθετήσει και να τα προωθήσει.

Θέλω να υπενθυμίσω ότι είχαμε κάνει μια ουσιαστική εκδήλωση με 60 δημάρχους, περιφερειάρχες για να  δεσμευτούμε και να εξηγήσουμε τι είναι τα σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, στην οποία συμμετείχαν και οι Jaspers (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης). Επίσης, πραγματοποιήθηκαν σεμινάρια για τους υπαλλήλους των Δήμων, οι οποίοι έπρεπε να υλοποιήσουν αυτά τα προγράμματα. Έδειχνε λοιπόν να αγκαλιάζεται αυτή η πρωτοβουλία και να πηγαίνει καλά. Δυστυχώς ζούμε σε μια χώρα όπου είναι πολύ εύκολο να μην έχει η πολιτική ηγεσία όραμα ή να μην μπορεί να περάσει το όραμα της στην Κοινωνία και κυρίως στους τοπικούς άρχοντες, ώστε να μπορέσουμε να αλλάξουμε την καθημερινότητα μας. Το θέμα της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι ένα πολύ κρίσιμο ζήτημα για την ποιότητα της ζωής μας και αναδεικνύει τον ελεύθερο χώρο και συνδυάζεται με τις αναπλάσεις. Όλοι μαζί πρέπει να συνεργαστούμε.

Επίσης, θέλω να βάλω άλλο ένα στοιχείο, το οποίο επίσης αναδείχτηκε από την περίοδο της πανδημίας, τα city logistics, που επίσης ήταν ένα σχέδιο, που είχαμε αγκαλιάσει και το είχαμε προχωρήσει, και το παρακολουθώ. Έχει εκλεκτούς συναδέλφους που το προωθούν, γιατί είμαι και μηχανικός, συγκοινωνιολόγος εκτός από βουλευτής. Η διανομή εμπορευμάτων σε αστικό περιβάλλον (city logistics) και το ηλεκτρονικό εμπόριο, ήρθε για να μείνει. Είδαμε ότι στην πανδημία δούλεψε όλο αυτό το σύστημα με δυσκολίες, με υπερτιμολογήσεις και φανταστείτε ότι αυτό γινότανε σε άδεια πόλη, με την επιστροφή όμως στην κανονικότητα, ο νέος κυκλοφοριακός φόρτος που θα προστεθεί στις ήδη συμφορημένες οδούς του αστικού δικτύου, θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα.

Αυτό σημαίνει λοιπόν ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος και σε αυτόν τον τομέα, ώστε να αποτελέσουν την αφετηρία για την οργάνωση της αστικής διανομής εμπορευμάτων στην Ελλάδα, με τη δημιουργία νέων υποδομών, των Αστικών Κέντρων Ενοποίησης Εμπορευμάτων (ΑΚΕΕ), στα οποία λαμβάνει χώρα η αποστολή εμπορευμάτων μέσω ενοποιημένων παραδόσεων και παρέχεται και μια σειρά από άλλες υπηρεσίες logistics προστιθέμενης αξίας (πχ διαχείριση επιστροφών), αλλά και νέων τρόπων μεταφοράς. Το επίμαχο ζήτημα σε όλα αυτά τα θέματα είναι ότι υπάρχουν εξαιρετικές προτάσεις, διαχρονικά, αλλά δεν υλοποιούνται. Πρέπει επομένως να αναλάβουμε την ευθύνη οι πολιτικοί. Η πολιτική είναι αυτή που θα θεσμοθετήσει, θα δώσει ώθηση, κατεύθυνση και θα στηρίξει την υλοποίηση των προτάσεων με όραμα και αγάπη για αυτούς τους σχεδιασμούς.

Θα επιμείνω ότι στο θέμα που συζητάμε την βιώσιμης αστικής κινητικότητας και στο θέμα της οδικής ασφάλειας θεωρώ ότι δεν φταίει τόσο η γραφειοκρατία, όσο η έλλειψη πολιτικής βούλησης. Εγώ όταν ανέλαβα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν υπήρχε ούτε τμήμα Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Το αρμόδιο Υπουργείο δεν είχε καν διοικητική δομή, δεν υπήρχε καν ως ιδέα. Ξεκινώ επομένως και αναλαμβάνω και την πολιτική ευθύνη ως πολιτικός και όχι ως συγκοινωνιολόγος, ότι όλα είναι θέμα πολιτικής βούλησης. Αυτό που φαίνεται πως γίνεται σήμερα βιαστικά για την ανάπλαση της Αθήνας, εγώ θα υπενθυμίσω ότι το σχέδιο αυτό το είχε ξεκινήσει  ο κ. Μπελαβίλας, με την Ανάπλαση της Αθήνας, τότε βέβαια είχε χαρακτηριστεί από τον νυν Δήμαρχο ως έργο βιτρίνας. Χαίρομαι που σήμερα ένα κομμάτι αυτού του σχεδιασμού προχωράει και ελπίζω να υλοποιηθεί με τον απαιτούμενο σχεδιασμό και μελέτες. Συνεχίζω λέγοντας, θέλει όραμα, στρατηγική και χρειάζεται ο καθένας να κάνει σωστά τη δουλειά του.

Απαντώντας στην τοποθέτηση του εκπροσώπου του ΚΚΕ ανέφερε: «Εγώ δεν ανέφερα τυχαία τα ΣΒΑΚ. Όταν σχεδιάζεις ΣΒΑΚ, σχεδιάζεις για όλους, για όλες τις πόλεις, όλους τους δήμους, όχι μόνο στο κέντρο της Αθήνας. Προφανώς και αφορούν όλους τους πολίτες. Θέλουμε πόλεις με ελεύθερους χώρους, ελεύθερες ροές, πράσινες, δημοκρατικές και έξυπνες. Γιατί ώσπου να αλλάξει το σύστημα όπως ο καθένας το φαντάζεται και επιθυμεί, εν τω μεταξύ πρέπει να ζήσουμε και οι πόλεις να αναπνέουν.»

Το ίδιο συμβαίνει και με την οδική ασφάλεια. Βασικοί προσδιοριστικοί παράγοντες των ατυχημάτων, ξέρουμε πως είναι οι εξής τρεις:  οι υποδομές, το όχημα, που έχουν βελτιωθεί σημαντικά στην εποχή μας και οι οδηγοί. Το κρίσιμο επομένως είναι η εκπαίδευση των οδηγών. Στη θητεία μου είχαμε κάνει το e- drive academy. Παλαιότερα είχαν γίνει τα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής, τα οποία δεν δουλέψανε και τα περισσότερα έχουν ρημάξει. Η οδηγική συμπεριφορά είναι θέμα κουλτούρας, χρειάζεται να εισαχθεί και στα σχολεία. Εδώ δυστυχώς με την Κυβέρνηση της ΝΔ για τις άδειες οδήγησης επιστρέψαμε πάλι στο παλιό διεφθαρμένο σύστημα. Περιμένουμε και πιέζουμε το Υπουργείο να προχωρήσουμε μπροστά.

Σε ότι αφορά στη μείωση της χρήσης του ΙΧ. Ως φοιτήτρια στο πολυτεχνείο μαθαίναμε πως να διευκολύνουμε το αυτοκίνητο, να κάνουμε μεγαλύτερους δρόμους κλπ, αυτό το μοντέλο. Πολλά χρόνια μετά στο μεταπτυχιακό μάθαμε ακριβώς το αντίθετο, πως θα περιορίσουμε το αυτοκίνητο και κυρίως πως θα απεξαρτηθεί η οικονομική μεγέθυνση από τον δείκτη κατοχής ιδιοκτησίας ΙΧ. Εδώ πρέπει να συνεννοηθούμε, να βάλουμε τους στόχους. Όντως η τοπική αυτοδιοίκηση είναι καθοριστικός παράγοντας, στα ΣΒΑΚ για παράδειγμα και να προσπαθήσουμε να σχεδιάσουμε περισσότερο στρατηγικά και να δούμε και παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών άλλων χωρών. Δεν είναι δυνατόν να τα λέμε μεταξύ μας. Τόσα χρόνια, και να μην υπάρχει πρόοδος. Να σκεφτείτε ότι η διπλωματική μου εργασία ήταν οι ποδηλατόδρομοι στην Θεσσαλονίκη, στη συνέχεια στο ρυθμιστικό ξανασχεδίασα ποδηλατοδρόμους στη Θεσσαλονίκη, δεν έχει ακόμα και δεν θα αποκτήσει ποτέ αν δεν συνεννοηθούμε και μιλάω για την πολιτική, για τη  τοπική αυτοδιοίκηση και μάλιστα όλοι μαζί σε ένα σχέδιο. Από αυτό το συνέδριο που θα βγουν πολύ ωραία συμπεράσματα, ας πάρει ο καθένας και μια δέσμευση στο κομμάτι που τον αφορά, να πει εγώ θα συμβάλω σε αυτόν τον τομέα, μπορεί να είναι ένα σχέδιο νόμου, απλές δράσεις. Εγώ σε ότι με αφορά, θα παρακολουθώ και θα επιμείνω πάρα πολύ για τα ΣΒΑΚ και στα θέματα της οδικής ασφάλειας, που αφορούν κυρίως στην οδηγική  συμπεριφορά και για τις άδειες οδήγησης. Δεν πάει άλλο να είμαστε η πρώτη χώρα σε νεκρούς και ειδικά νέους από τροχαία. Είναι τραγικό. Για την χρηματοδότηση, έχουν γίνει έργα και έργα, που άλλα χρειάζονται άλλα δεν χρειάζονται. Δεν μπορώ να σκεφτώ ότι δεν βρούμε λεφτά για να κάνουμε για παράδειγμα χώρους στάθμευσης».

Σε ερώτηση από το πάνελ των καλεσμένων του συνεδρίου προς την κα Πέρκα σχετικά με εξέλιξη των ΣΒΑΚ η κα Πέρκα απάντησε «Εμείς είχαμε ετοιμάσει επιτροπή με αντικείμενο την επεξεργασία σχεδίου νόμου για την θεσμοθέτηση των ΣΒΑΚ, για κάποιους λόγους η επιτροπή αυτή δεν προχώρησε το έργο της, γι’ αυτό ανέφερα προηγουμένως ότι θα επανέλθω στο θέμα στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου της Κυβέρνησης με ερώτηση στο  αρμόδιο Υπουργείο. Αφήσαμε μια ομάδα που δούλευε το θεσμικό πλαίσιο, είναι ακριβώς αυτό που λέω για το θεσμικό ρόλο της πολιτείας». Στη συνέχεια η κ. Πέρκα απάντησε σε σχετική αναφορά και ερώτηση του κ. Ζωγράφου, του συντονιστή της συζήτησης. «Αυτό που θέλω να ξεκαθαρίσω, σε σχετική αναφορά του κ. Ζωγράφου, ο οποίος φαίνεται ότι τα έχει με τους μηχανικούς. Κάποια θέματα είναι θέματα πολιτικής. Η δε χωροταξία και πολεοδομία δεν είναι η επιστήμη της πολιτικής είναι η ίδια πολιτική. Όταν αποφασίζει η πολιτεία ότι θέλει για παράδειγμα έναν πληθυσμό να τον αποβάλει τότε σχεδιάζει αναλόγως. Η μεταπολεμική Ελλάδα σχεδιάστηκε με βάση την εργολαβία, την οικοδομή και όλα αυτά που έχουμε ζήσει. Το θέμα όμως είναι ότι τα τελευταία χρόνια υποτίθεται ότι περνάμε σε ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης και ζωής. Δεν μας φταίνε σε καμία περίπτωση οι μηχανικοί, μπορεί να συνετέλεσαν στο έγκλημα όπως και ο κάθε πολίτης, αλλά αυτοί είναι, διότι εγώ εμπιστεύομαι την επιστήμη σε αυτούς τους σχεδιασμούς, οι οποίοι θα βοηθήσουν να βγούμε και από αυτό το στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης που ζούμε. Επιμένω επομένως να λέω, ότι η μεγάλη ευθύνη είναι στους πολιτικούς, ας την αναλάβουμε και ως κόμματα και ως μονάδες ο καθένας, να βοηθήσουμε τουλάχιστον, έχω παρακολουθήσει πολλά συνέδρια, αγαπώ τις μεταφορές, και όμως λέμε ωραίες ιδέες σε αυτά τα συνέδρια και μετά φεύγουμε και δεν κάνουμε τίποτα. Οι μελέτες και οι προτάσεις υπάρχουν, αν υλοποιούσαμε τις μισές από αυτές θα ήμασταν μια άλλη χώρα και οι πόλεις μας θα είχαν άλλο πρόσωπο. Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση σας».

Ακολουθεί το link με το video:

https://www.youtube.com/watch?v=_AHatguwjKo&feature=youtu.be&fbclid=IwAR04AR9MueVJ0RVLJkaBMKYwkkhjMbeSh_wAvANCLRJlBlWvRAZ7h4R_Phc