Βασικά σημεία από την ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Π. Πέρκα στην Ολομέλεια της Βουλής στο Σ/Ν για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα (ΣΒΑΚ)
Π. Πέρκα: «Χρειάζεται όραμα, στρατηγική, συμμετοχικότητα και να σχεδιάσουμε για όλους τους πολίτες, πόλεις με ελεύθερους χώρους, ελεύθερες ροές, πράσινες, έξυπνες και δημοκρατικές»
«Είμαι πολύ ικανοποιημένη που έστω και αργοπορημένα έρχεται το παρόν νομοσχέδιο, γιατί πραγματικά όταν έγινα Γενική Γραμματέας στο Υπουργείο Μεταφορών, με λύπη μου διαπίστωσα ότι δεν υπήρχε καν Τμήμα, διοικητική δομή για Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Είναι σε όλους μας γνωστό ότι η Ελλάδα έχει μείνει πάρα πολύ πίσω σε σχέση με την Ευρώπη όσον αφορά στα Σχέδια αυτά και στη βιωσιμότητα και στις ήπιες μορφές μετακίνησης, για πόλεις πιο βιώσιμες. Οπότε σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι το ν/σ είναι μια συνέχεια, καθόσον υπάρχει η προηγούμενη κατάσταση. Μάλιστα θα κάνω και μια σύντομη αναδρομή για να δούμε πώς προχωρούν τα Σχέδια αυτά, γιατί χρειάζεται πολύ μεγάλη εμπλοκή πολλών φορέων.
Εμείς ως Κυβέρνηση συνεργαστήκαμε λοιπόν, αρχικά για τη συγκρότηση Διυπουργικής Ομάδας Εργασίας για την κατάρτιση πλαισίου προδιαγραφών για τα ΣΒΑΚ, με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων Υπουργείων – Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Εσωτερικών – την ΚΕΔΕ και διακεκριμένους επιστημονικούς φορείς (ΣΕΣ, ΙΜΕΤ).
Συνεργαστήκαμε όμως και με την τοπική αυτοδιοίκηση, γιατί ο ρόλος της στη δημιουργία των ΣΒΑΚ είναι καταλυτικός. Διοργανώσαμε πολλές ενημερωτικές δράσεις, θα αναφέρω ενδεικτικά μια ουσιαστική εκδήλωση από κοινού με τους JASPERS (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης), με 60 και πλέον δημάρχους, περιφερειάρχες, για να δεσμευτούμε και να εξηγήσουμε τι είναι τα ΣΒΑΚ. Επίσης, πραγματοποιήθηκαν σεμινάρια στο Υπουργείο απευθυνόμενα σε στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού για ενημέρωση για το πώς θα εκτελεστούν τα ΣΒΑΚ.
Συστήσαμε επίσης το Τμήμα Βιώσιμης Κινητικότητας που είναι πολύ σημαντικό βήμα και στο τέλος ψηφίστηκε και ο Ν4599/2019, όπου με το Άρθρο 22 τέθηκε το πλαίσιο και ορίστηκαν τα στάδια για την έγκριση και υλοποίηση των ΣΒΑΚ. Βεβαίως δε βγήκε η σχετική ΚΥΑ, επομένως χαιρετίζουμε σήμερα τη συνέχιση.
Χαίρομαι λοιπόν που αυτή η προσπάθεια να τεθούν νέα δεδομένα στο σχεδιασμό των μεταφορών, να αλλάξει η κουλτούρα σχεδιασμού και να συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι ήδη από το αρχικό στάδιο της σύλληψης απέδωσε καρπούς, με αποτέλεσμα σήμερα να εκπονούνται πάνω από 160 ΣΒΑΚ σε διάφορους δήμους της χώρας.
Βεβαίως, στις συνεδριάσεις της Επιτροπής έχω εκφράσει κάποιους προβληματισμούς, σχετικά με το αν τελικά το ν/σ μας πάει ένα βήμα παρακάτω σε σχέση με τον ψηφισθέντα Ν4599/2019 και για το αν ανταποκρίνεται στις σημερινές ευρωπαϊκές και εθνικές συνθήκες. Ορισμένοι απαντήθηκαν, άλλοι όχι, γενικότερα πάντως βρήκαμε ‘ευήκοα ώτα’ από τον κ. Κεφαλογιάννη και με δεδομένο ότι η αειφορία και βιωσιμότητα των πόλεων είναι ιδιαίτερα σημαντική, πρέπει πραγματικά να συνεργαστούμε. Υπενθυμίζω όμως ότι θέλει όραμα, στρατηγική, συμμετοχικότητα και να σχεδιάσουμε για όλους τους πολίτες πόλεις με ελεύθερους χώρους, ελεύθερες ροές, πόλεις πράσινες, δημοκρατικές και έξυπνες.
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/-yRhQDa9mxw |