Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Π. Πέρκα στην Επιτροπή της Βουλής για το Σ/Ν του ΥΠΕΝ: «Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ης Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα, επείγουσες διατάξεις για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές – πολεοδομικές και ενεργειακές ρυθμίσεις»
«Στο ξεκίνημα της ομιλίας μου θέλω να πω ότι η πολιτική της κυβέρνησης είναι μεσαίωνας στα εργασιακά, πίσω ολοταχώς στην Παιδεία και πίσω ολοταχώς και στο Περιβάλλον. Αφού οι βόρειες χώρες της Ευρώπης, οι προηγμένες, έκαναν πρώτα ανακύκλωση, έκαναν και εργοστάσια καύσης και στην Κοπεγχάγη και στη Βιέννη, σήμερα έρχεται η ίδια η Ευρώπη, απαγορεύει στο ΕΣΠΑ χρηματοδότηση εργοστασίων καύσης, όπως και σύμμεικτα. Και η Ελλαδίτσα που τότε έθαβε και έτρωγε τα πρόστιμα επί σειρά ετών – μόνο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε ανακυκλώσεις κτλ και τώρα τα ξηλώνετε – έρχεται σήμερα και προχωράει την καύση. Κι αυτό φαίνεται και στο ΕΣΔΑ και γενικότερα στην πολιτική σας. Και πώς θα γίνει η ανακύκλωση, όταν πριμοδοτείται η καύση; Ενεργειακή αξιοποίηση παντού, ναρκοθετώντας την ανακύκλωση – κι έχουμε και σκάνδαλα εκατομμυρίων.
Αυτοί οι υψηλοί στόχοι λοιπόν κ. Υπουργέ που ευαγγελίζεστε, απλώς δε θα πιαστούν ποτέ, το ξέρετε πολύ καλά.
Το ‘πληρώνω όσο πετάω (ΠΟΠ)’, ένα δύσκολο εγχείρημα που απαιτεί σχεδιασμό, εσείς το αντιμετωπίζετε πρόχειρα. Επαναφέρετε το τέλος ταφής, ενισχύοντας την καύση, στη θέση της εισφοράς ενίσχυσης δράσεων κυκλικής οικονομίας, με την οποία συμφωνούσε η ΚΕΔΕ και η Επιτροπή Περιβάλλοντος. Οι δήμοι δεν παίρνουν εξοπλισμό, ακούσαμε και στην ακρόαση των φορέων το Δήμαρχο Βάρης/Βούλας/Βουλιαγμένης να λέει ότι τα απορρίμματα είναι τοπικό θέμα και οι δήμοι αφού έχουν την ευθύνη, πρέπει να έχουν και ρόλο στο σχεδιασμό, όχι μόνο να επιβαρύνονται με το κόστος, δε φαίνεται βέβαια να το συμμερίζεστε αυτό. Η χωριστή συλλογή επίσης δεν προχωράει.
Και πάμε ολοταχώς πίσω. Δεν μπορεί αυτό να μη σχολιαστεί, αλλά με μια διαβούλευση όπως έγινε, αγχωτικά και βεβιασμένα, σε ένα νομοσχέδιο που στην πραγματικότητα είναι τρία όπως είπαμε, δε γίναμε σοφότεροι, το μόνο που φάνηκε είναι η εμμονή στις ιδιωτικοποιήσεις και στην εξυπηρέτηση συμφερόντων.
Για τα δάση και το φυσικό περιβάλλον αγωνιούμε ιδιαιτέρως, γιατί ανοίγει ο ασκός του Αιόλου για έργα που θα παρακάμπτουν τη δασική υπηρεσία. Αποδυναμώνεται επίσης ο ρόλος του ΟΦΥΠΕΚΑ, αφού αλλάζουν οι σκοποί του, χαρακτηριστικά αφαιρείται η διατήρηση της βιοποικιλότητας, ενώ επίσης χάνει την ανεξαρτησία του.
Εκεί όμως που φαίνεται καθαρά η διαρκής στόχευση για την εξυπηρέτηση συμφερόντων – και μικροσυμφερόντων και μεγάλων – είναι στο κεφάλαιο των πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων. Πρόχειρες, συχνά αντικρουόμενες ρυθμίσεις, οι οποίες έρχονται να ‘διορθώσουν’ πρόσφατα δικά σας νομοθετήματα.
Να ξεκινήσω με την παράταση για την εκπόνηση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στο Μάτι. Κύριε Ταγαρά είδα σήμερα ένα δημοσίευμα για το Μάτι που λέτε ότι θα βγουν και οικοδομικές άδειες. Aν είναι δυνατόν! Το ΕΠΣ είναι πολύ πίσω και παίρνει παράταση, πώς γίνεται αυτό; Μπορεί τα μέσα να χαϊδεύουν την κυβέρνηση, αλλά και η πραγματικότητα είναι πραγματικότητα και μετριέται. Και μάλιστα ο Πρόεδρος του ΤΕΕ είπε ότι παρέδωσε εγκαίρως τη μελέτη, άρα η καθυστέρηση είναι ευθύνη της κυβέρνησης.
Πάμε όμως στη δεύτερη φάση και το ρόλο του ΤΕΕ. Tα είπα, θα τα ξαναπώ και θα επιμείνω. Εγείρονται πάρα πολλά ερωτήματα και για τη διαφάνεια και για τη δημοσιότητα αυτής της δεύτερης φάσης. Και δε μιλάμε για κάποιες χιλιάδες ευρώ, μιλάμε για 5-6 εκατομμύρια. Βεβαίως, συγχρόνως και επιμένω και σ’ αυτό, αλλάζει κι ο χαρακτήρας του ΤΕΕ. Δεν είναι αναθέτουσα αρχή, δεν κάνει δουλειές το ΤΕΕ, είναι τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας.
Εκτός όμως από το Μάτι, παράταση δίνεται και για την εκπόνηση των ειδικών πολεοδομικών και περιφερειακών σχεδίων. Έχει χαθεί πλήρως η έννοια του σχεδιασμού, της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων, οποιοσδήποτε κάνει οπουδήποτε, οτιδήποτε. Με κάθε νομοσχέδιο και ειδικά μ’ αυτό, δεν ξέρω τι χειρότερο μπορεί να γίνει, να καταργηθεί η πολεοδομία και η χωροταξία και από τα Πανεπιστήμια στο τέλος. Τα σχέδια αυτά μπορεί και να μην τελειώσουν ποτέ, δεν υπάρχει καν χρονοδιάγραμμα. Ακόμα δεν ξεκίνησε και η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου και έχουμε ήδη παράταση, γιατί; Τα έχετε κάνει όλα καλά με την ηλεκτρονική ταυτότητα; Η βεβαίωση του Μηχανικού σαφώς και πρέπει να είναι 2μηνη, γιατί έχουμε μετά μικροαυθαιρεσίες.
Αυτό όμως που είναι το πιο επικίνδυνο άρθρο είναι το 119. Τα ΕΠΣ, σας το λέμε κάθε φορά, δεν μπορεί να κατισχύουν σε κάθε περίπτωση, ακόμα και του ΓΟΚ! Μιλάμε για ‘τρύπες στο σχεδιασμό’, δηλαδή δεν έχετε πάρει ένα μάθημα ότι αυτή η χώρα δεν μπορούσε να προχωρήσει αναπτυξιακά, επειδή δεν είχε εργαλεία σχεδιασμού. Πας να κάνεις το Κτηματολόγιο, το Ελληνικό, δεν υπήρχε τίποτα. Εκεί θα πάμε πάλι; Πού είναι αυτή η προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΝ και ΔΕΗ κ. Υπουργέ; Έχουμε απολιγνιτοποίηση, έχουμε ανέργους, έχουμε καταστροφή. Μαζί σας στην απολιγνιτοποίηση, με ποιο σχεδιασμό όμως;
Έχετε ένα Άρθρο θετικό, για χρηματοδότηση των λιγνιτικών περιοχών. Συνάδει με τα εδαφικά σχέδια; Έχουμε ζητήσει να συζητηθούν στη Βουλή τα εδαφικά σχέδια, το οποίο είναι ό,τι πιο αόριστο κείμενο έχει εμφανιστεί. Τίποτα δε γίνεται, τίποτα δεν προχωράει, ούτε οι αποκαταστάσεις, ούτε οι χρηματοδοτήσεις, ούτε προφανώς ο χωρικός σχεδιασμός.
Μας κατήγγειλε ο Πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ, όπου επίσης είχα την τιμή πολλά χρόνια να είμαι μέλος στη διοίκηση, ότι από τις 332 Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ) που θα έπρεπε να λειτουργούν, αυτή τη στιγμή λειτουργούν μόλις 168, από τις οποίες οι 20 δεν έχουν Πολιτικό Μηχανικό! Κι οι περισσότερες έχουν μόνο τρεις μηχανικούς. Κι ο Πρόεδρος του ΤΕΕ είπε φυσικά ότι υπάρχουν άδειες που χρειάζονται ένα χρόνο για να ολοκληρωθούν!
Ενώ λοιπόν υπάρχει αυτή η κατάσταση με τις οικοδομικές άδειες και τις ΥΔΟΜ, φέρνετε νέες τροποποιήσεις σχετικά με τον τρόπο έκδοσης των οικοδομικών αδειών, δεν έχουν περάσει 5 μήνες από το Ν4759/2020 που τροποποιούσε τα ίδια. Και παντού, έμμεση αύξηση του συντελεστή δόμησης, αυτό βεβαίως και δε βελτιώνει το δομημένο περιβάλλον.
Αυτό που επιχειρείτε με την προσθήκη δόμησης για ειδικά κτίρια στην κατηγορία 3, θα οδηγήσει σε μεγάλες αυθαιρεσίες, γεγονός που όμως δε φαίνεται να σας απασχολεί ιδιαίτερα.
Να πω δυο λόγια για τις ενεργειακές ρυθμίσεις, η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι έγκλημα. Ξεπουλάτε ένα μοναδικό περιουσιακό στοιχείο, ένα δίκτυο μονοπωλιακού χαρακτήρα, με ελάχιστο εγγυημένο έσοδο, με κέρδη, και με μεγάλη προίκα (έξυπνοι μετρητές, 5g). Με ποιο δικαίωμα το ξεπουλάτε αυτό και με ποια δικαιολογία; Και μην πείτε την τεχνογνωσία της εταιρίας, γιατί από τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, είδαμε ποιοι συμμετείχαν, κερδοσκοπικά funds, χωρίς καμιά εμπειρία στη διαχείριση δικτύων ηλεκτρισμού. Κι ενώ όλη η Ευρώπη – πάλι πίσω εμείς – έχει τραβήξει πολλά, έχει δει πώς πάει στην πορεία, επαναδημοτικοποεί/επανακρατικοποεί τέτοιου είδους φορείς, εμείς ξεπουλάμε.
Και βεβαίως ο Μηχανισμός Παρακολούθησης και Εποπτείας Αγορών από τη ΡΑΕ καθυστερημένα, ενώ πλέον οι υψηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας είναι μόνιμο φαινόμενο. Σιγά σιγά θ’ αρχίσουν και οι πολίτες να το αντιλαμβάνονται στην τσέπη τους κ. Υπουργέ και να διαμαρτήρονται δικαίως, γιατί εκεί γίνονται παιχνιδάκια, γιατί υπάρχει χειραγώγηση τιμών. Τα έχουμε πει και τα έχουμε ξαναπεί.
Εν πάση περιπτώσει, παρακαλώ, ας κάνουμε μια συζήτηση και για τις λιγνιτικές περιοχές, έστω και στην Επιτροπή, το έχουμε ζητήσει επανειλημμένως. Είναι πολύ σοβαρό, είναι το πρώτο παράδειγμα πράσινης μετάβασης στη χώρα, πρέπει να πετύχει. Θέλουμε και να βοηθήσουμε, καθυστερείτε αδικαιολόγητα, δεν υπάρχει σχεδιασμός, δεν υπάρχει τίποτα.