Τοποθέτηση της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέως της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα, στην β’ ανάγνωση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων»
Με τα λόγια των ίδιων των φορέων που συμμετείχαν στην επεξεργασία του σχεδίου νόμου, απάντησε η Πέτη Πέρκα στα λεγόμενα της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρας Σδούκου, στην κατ’ άρθρο συζήτηση. Απάντησε συγκεκριμένα στον ισχυρισμό της ότι δεν ήταν καταπέλτες τα σχόλια των φορέων και στην παρότρυνσή της προς την αντιπολίτευση να συνομιλεί συχνότερα με τους φορείς για θέματα ενέργειας, σαν να μη γνωρίζει τι συμβαίνει.
Ξεκίνησε με τον κ. Ζέρβα, τον Πρόεδρο της Επιτροπής Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων και Κυκλικής Οικονομίας της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος. Είπε ότι η συγχώνευση του Δικτύου Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) έγινε χωρίς διαβούλευση και χωρίς προετοιμασία και εξασφάλιση των πόρων και στοιχείων που αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό, έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Για το άρθρο 11, είπε ότι δίνει τη δυνατότητα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) να αξιοποιεί πόρους του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) και κυρίως από τα τέλη ταφής για τη διαχείριση προμηθειών και έργων που αφορούν την διαχείριση των απορριμμάτων. Διερωτήθηκε από πού προκύπτει ότι το ΥΠΕΝ διαθέτει αυτές τις δυνατότητες και τόνισε πως αφαιρείται αυτή η αρμοδιότητα από τον πρώτο βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης και από τους αρμόδιους φορείς, ενώ συνταγματικά ο ρόλος αυτός ανήκει στους φορείς του πρώτου βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σημείωσε ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο άρθρο 13, υπάρχει και εκεί στοιχείο αντισυνταγματικότητας, όταν ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις και αναρωτιόμαστε πραγματικά, με ποιο κριτήριο και ποια είναι η επάρκεια και ποια η αδυναμία στους φορείς του πρώτου βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ο κ. Παναγιώτης Σημανδηράκης, που εκπροσώπησε το δίκτυο ΦοΔΣΑ, κατέθεσε την αγωνία του σε σχέση με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Τόνισε ότι, όχι απλά δεν έγινε καμία διαβούλευση με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και ότι η ίδια η κυβέρνηση δεν ακολούθησε τον δικό της ψηφισμένο νόμο, τον ν. 4951, που προέβλεπε ότι οποιαδήποτε συζήτηση και εισηγητική από το Υπουργείο προϋπόθετε τη λειτουργία της επιτροπής συντονισμού και καθοδήγησης, επιτροπή που ποτέ δεν συνεδρίασε ως όφειλε από τη νομοθεσία.
Ανέδειξε επίσης και σημαντικά προβλήματα που προκύπτουν με την επιχειρούμενη συγχώνευση των ΦοΔΣΑ που νομοθετεί η κυβέρνηση. Η συγχώνευση που επιχειρείται στο Βόρειο Αιγαίο γίνεται στη βάση των περιουσιακών στοιχείων, όταν ο νόμος που διέπει τη λειτουργία των ΦοΔΣΑ αναφέρεται ότι οι ποσοστώσεις και η μετοχική σύνθεση γίνεται πάντοτε και απαρέγκλιτα με πληθυσμιακά κριτήρια. Άρα, εδώ έχουμε ξεκάθαρα μία παραβίαση υφιστάμενης νομοθεσίας.
Στην περίπτωση της Θεσσαλίας, όπως τόνισε, οι υπό συγχώνευση ΦοΔΣΑ, έχουν διαφορετικό νομικό καθεστώς λειτουργίας, κάτι που προσκρούει στο άρθρο 17 του Συντάγματος σε σχέση με την προστασία της περιουσίας και στο 102 του Συντάγματος σε σχέση με την αρμοδιότητα των ΦοΔΣΑ, αλλά και στο νόμο περί ανωνύμων εταιρειών.
Η Βουλεύτρια Φλώρινας απάντησε στη συνέχεια στο ότι κακώς και λανθασμένα προσάπτουμε, είπε η κ. Σδούκου, στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εμείς οι «φιλολαϊκοί», «ενεργειακοί δημοκράτες» και «προστάτες του πολίτη και του καταναλωτή», απίστευτοι όροι για μια Υφυπουργό, όπως τόνισε, ότι τα δίνουμε στους μεγάλους. Δήλωσε ότι αναμασάμε αυτήν την καραμέλα που δεν είναι απλά ανακρίβεια αλλά ένα πολύ μεγάλο ψέμα, το οποίο κυκλοφορεί σκοπίμως, κυρία Πέρκα. «Αναφέρθηκε προσωπικά σε μένα».
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Ηλεκτρικής Ενέργειας από Φωτοβολταϊκά (ΠΟΣΠΗΕΦ), Ιωάννης Παναγής, μάς είπε: «Εμείς, ως μικρομεσαίοι εγχώριοι επενδυτές φωτοβολταϊκών, πιστεύω ότι θα βιώσουμε ίσως τις πιο οδυνηρές καταστάσεις από την προϊστορία, από τότε που δημιουργήθηκαν αυτές οι επενδύσεις».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ), κος Λουμάκης πρόσθεσε ότι θα αντέξουν μόνο οι καθετοποιημένοι που «ρεφάρουν», από τις αρνητικές τιμές, με τη συμμετοχή τους στη λιανική. Δήλωσε συγκεκριμένα: «Δυστυχώς, φοβάμαι την καθετοποίηση δεν μπορούν να την έχουν εύκολα οι ενεργειακές κοινότητες ή οποιοσδήποτε μικρός ιδιώτης, διότι απαιτεί μια καθαρά εταιρική δομή, η οποία είναι πολύ σκληρή για να μπορεί να εφαρμοστεί σε πολυμετοχικά σχήματα».
Ο κ. Παναγής συνέχισε λέγοντας ότι: «Θέλουμε να στηρίξουμε τη μικρομεσαία επένδυση ή θέλουμε να δώσουμε πάλι κίνητρα, για να δημιουργηθούν ολιγοπώλια; Είναι πολύ νωπές οι μνήμες από τις οδυνηρές υπουργικές αποφάσεις που ρύθμισαν θέματα των Α.Π.Ε., όπως η υπουργική απόφαση του Αυγούστου 2022, όπου ομαδοποιημένα έργα μικρομεσαίων επενδύσεων χαρίστηκαν λόγω προτεραιοποίησης σε μεγάλους ομίλους. Αυτή τη φορά σας το λέω, ζητάμε να παραβρεθούμε σε οποιαδήποτε διαβούλευση γίνει και σε καμία των περιπτώσεων δεν θα επιτρέψουμε να γίνει κάτι τέτοιο».
Χαρακτήρισε μάλιστα την εν λόγω υπουργική απόφαση ταφόπλακα ων μικρομεσαίων επενδυτών, ιδίως στις περιοχές της απολιγνιτοποίησης, όπως η Δυτική Μακεδονία. «εδώ θα πρέπει να κάνω μια ιδιαίτερη μνεία σε αυτούς τους ανθρώπους, γιατί χτίστηκε και ένα τεράστιο πολιτικό αφήγημα πάνω στο κομμάτι της απολιγνιτοποίησης. Σήμερα που μιλάμε, όλοι αυτοί οι άνθρωποι έχουν αποκλειστεί από τα έργα στην περιοχή», είπε ο κος Παναγής.
Η Πέτη Πέρκα ανέδειξε στη συνέχεια τα λεγόμενα του κ. Ιωαννίδη, εκπροσώπου του Δικτύου Ενεργειακών Κοινοτήτων Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα Δυτικής Μακεδονίας για την τροπολογία που αναμένεται για τις τηλεθερμάνσεις της Κοζάνης, της Πτολεμαΐδας και του Αμυνταίου: «το κυρίαρχο πρόβλημα είναι ότι παρουσιάστηκε και εγκρίθηκε μια πρόταση για το μέλλον της τηλεθέρμανσης, η οποία έχει ως βάση το ορυκτό αέριο και κατά την άποψή μου στερείται και οικονομικής λογικής, αφού ταυτίζει το μέλλον της τηλεθέρμανσης με το ορυκτό αέριο, δηλαδή ένα καύσιμο, το οποίο προβλέπεται στα επόμενα χρόνια η τιμή του και τα κόστη του, συνολικά, να επιβαρύνουν πάρα πολύ τους καταναλωτές. Αξίζει να αναφέρω ότι η τηλεθέρμανση στην Κεντρική Μακεδονία καλύπτει πάνω από 100.000 πολίτες και είναι υπαρξιακής – θα έλεγα – αξίας και σημασίας για την περιοχή».
Θύμισε ακόμη ότι, επειδή η ιστορία αυτής της χώρας δεν ξεκίνησε το 2015, όπως είπε χαρακτηριστικά, την περίοδο 2012 – 2015, επί συγκυβέρνησης Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ όπου, η κ. Σδούκου πρέπει να ήταν συνεργάτιδα του τότε Υπουργού ΠΕΝ, η συγκυβέρνηση αυτή άφησε 800 εκατ. ευρώ έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό για τις ΑΠΕ. «αυτή ήταν η συνεισφορά εκτός από την χρεοκοπία της χώρας και η επιτυχία της, επειδή πολλές φορές λέτε ότι μετά δεν βρήκατε τίποτα. Βρήκατε λοιπόν το 2019 πλεόνασμα, βρήκατε και τις ανταγωνιστικές διαδικασίες, ένα εγκεκριμένο σχήμα και από την ΕΕ για την ενίσχυση των ΑΠΕ που έριξε κατακόρυφα το κόστος των ΑΠΕ. Πάνω σε αυτό το στιβαρό πλαίσιο «πάτησε» η ανάπτυξη των ΑΠΕ για την οποία επαίρεστε. Οπότε σάς παρακαλούμε, λιγότερη αλαζονεία και λιγότερο επιλεκτική μνήμη».
Η Βουλεύτρια Φλώρινας έκλεισε την ομιλία της με ένα σχόλιο για τα άρθρα 69 και 70 που έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τον Δήμαρχο Αλίμου και από τον Δήμαρχο Αθηναίων που κάνουν λόγο για μεθοδεύσεις και «τακτοποίηση» πολεοδομικών παρανομιών σε ακίνητα του Δημοσίου. Ο μεν Δήμαρχος Αλίμου κάνει λόγο για «σκανδαλώδη νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που “νομιμοποιεί” καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (beach bar κλπ.) στον αιγιαλό» και ο Δήμαρχος Αθηναίων καταγγέλλει την, κατά παρέκκλιση κάθε νομοθεσίας, νομιμοποίηση αυθαιρέτων κτισμάτων σε όλο το παραλιακό μέτωπο της Αθηναϊκής Ριβιέρας. Ζήτησε τέλος από την κυβέρνηση να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει αυτές τις κατηγορίες, χωρίς όμως να λαμβάνει κάποια απάντηση.
Ακολουθεί το σχετικό βίντεο:
https://www.youtube.com/watch?v=ZJsXZVNdnn4