Βασικά σημεία από τη δήλωση της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος & Ενέργειας Π. Πέρκα σχετικά με την εξέλιξη των σιδηροδρομικών έργων κατά τη διακυβέρνηση της ΝΔ
Μέχρι σήμερα, είναι συγκεκριμένες οι φορές που έχω τοποθετηθεί δημόσια για την εξέλιξη των σιδηροδρομικών έργων στην Ελλάδα, παρά τις τόσες ανακρίβειες και υπερβολές που έχουν ακουστεί κατά καιρούς από τα μέλη της Κυβέρνησης, διότι θεωρώ ότι τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Ειδικότερα, η αδράνεια της ΝΔ εδώ και σχεδόν δύο χρόνια και η στασιμότητα στην οποία έχουν περιέλθει τα σιδηροδρομικά έργα, θεωρώ ότι αποτελούν την καλύτερη απάντηση από μέρους του ΣΥΡΙΖΑ.
Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστες τις δηλώσεις του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστου Βίνη, στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, όπου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η εταιρία «σχεδιάζει και υλοποιεί έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. ευρώ».
Από την ανάληψη των καθηκόντων της ΝΔ, έχουμε χορτάσει από εξαγγελίες για το σιδηρόδρομο. Η αλήθεια είναι όμως ότι όλοι οι μελλοντικοί διαγωνισμοί – οι οποίοι προέρχονται μάλιστα από το πρόγραμμα δημοπρατήσεων που είχε καταρτιστεί το 2018 – συνεχώς μετατίθενται και από τον Οκτώβρη του 2020 διολισθαίνουν όλο και αργότερα και έχει ο Θεός…Το μόνο έργο που συμβασιοποιήθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ μετά τις 8-7-2019, κατόπιν διαγωνισμού, είναι η κατασκευή σιδηροδρομικής στάσης με προϋπολογισμό περί τις 800 χιλ. ευρώ. Η άλλη σύμβαση που υπογράφηκε είναι συμπληρωματική, δηλαδή απευθείας ανάθεση, ύψους 13,3 εκ. ευρώ από εθνικούς πόρους.
Αλλά το πιο αποκαλυπτικό στοιχείο που φανερώνει ότι έχουμε να κάνουμε όχι απλά με μια επιβράδυνση του ρυθμού εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων, αλλά με πέδηση στα όρια της κατάρρευσης είναι οι απορροφήσεις, ειδικά αν αυτές συγκριθούν με τις αντίστοιχες κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Τα νέα έργα που παραδόθηκαν σε χρήση ή ολοκληρώθηκαν τους πρώτους μήνες του 2019 είναι πολύ περισσότερα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης δεκαετίας, ενώ είχαν δημοπρατηθεί και είχε αρχίσει η κατασκευή ή είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις για πλήθος άλλα.
Για την υλοποίηση των έργων αυτών απορροφήθηκαν στο διάστημα των 4,5 ετών (2015-2019) περί τα 970 εκ. ευρώ, με μέση ετήσια απορρόφηση 215 εκ. ευρώ. Εάν αυτό συγκριθεί με το ποσό των 45 εκ. ευρώ, που είναι η ετήσια απορρόφηση του 2020, προϊόν αποκλειστικά της νέας διακυβέρνησης, τότε διαπιστώνεται ότι είναι περίπου πενταπλάσια. Αλλά ακόμη και το έτος 2015 – υπενθυμίζουμε, έτος δημοσιονομικής ασφυξίας – η απορρόφηση ήταν υπερπενταπλάσια της αντίστοιχης του 2020, έτος κατά το οποίο λόγω πανδημίας, επικρατούσε καθεστώς άφθονης χρηματοδότησης.
Σημειωτέον ότι η απορρόφηση του 2020 είναι μακράν η χαμηλότερη από την ίδρυση της ΕΡΓΟΣΕ. Να τονίσουμε μάλιστα ότι από τα 45 εκ. ευρώ που απορροφήθηκαν το 2020, σημαντικό μέρος αφορά σε απευθείας αναθέσεις, δηλαδή χρήματα όχι από κοινοτικά κονδύλια αλλά από τον εθνικό προϋπολογισμό. Φυσικά και παρά τις εξαγγελίες, τόσο από τον κ. Βίνη, αλλά και από τον αρμόδιο Υπουργό, επειδή δεν γνωρίζουμε τι ακολουθεί, θεωρούμε ότι κάθε αρνητικό ρεκόρ είναι δυνατόν να ξεπεραστεί κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ.
Έχουμε λοιπόν από τη μία πλευρά το διαφορετικό τοπίο που διαμορφώθηκε στον τομέα των σιδηροδρομικών έργων επί ΣΥΡΙΖΑ και από την άλλη το μηδαμινό μέχρι στιγμής αποτέλεσμα, τις παλινδρομήσεις και τις αέναες καθυστερήσεις για καταιγισμό έργων που συνεχώς εξαγγέλλονται, αλλά μένουν μόνο στα λόγια. Ευχόμαστε να διαψευστούμε, για το καλό του σιδηρόδρομου στην πατρίδα μας, πολύ φοβάμαι όμως ότι και η συνέχεια δεν προοιωνίζεται θετική.
Δείτε το πλήρες κείμενο της δήλωσης στον παρακάτω σύνδεσμο: