Πόσοι κύκλοι του “Κινούμαι Ηλεκτρικά” πρέπει να περάσουν για να σχεδιαστεί σωστά;

          Ανακοινώθηκε στις 02.02.2022 από τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας η έναρξη του δεύτερου κύκλου του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’ τον Απρίλιο. Σε αντίθεση όμως με το πανηγυρικό κλίμα και την  αισιοδοξία που εκπέμπει το ΥΠΕΝ, μέχρι σήμερα το ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’ δεν έχει εξυπηρετήσει το σκοπό του, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τα ποσοτικά στοιχεία.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου θριαμβολογεί για τις 19.000 αιτήσεις του πρώτου κύκλου, που όμως αποτυπώνουν το αρχικό ενδιαφέρον και όχι τις εγκρίσεις και την απορρόφηση. Ας ανακοινώσει το ΥΠΕΝ ποια είναι η απορρόφηση μέχρι σήμερα σε σύγκριση με την εξαγγελία Μητσοτάκη για 100 εκ. ευρώ εντός του 2021.

Ο πρώτος κύκλος έκλεισε με το ηλεκτρικό ποδήλατο ως απόλυτο κυρίαρχο. Ο εξηλεκτρισμός όμως των μεταφορών επιτυγχάνεται ξεκινώντας από τα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν στο δρόμο, δηλαδή τα αυτοκίνητα. Κι εκεί τα στοιχεία δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά, αφού, όπως πληροφορούμαστε, μόλις 10% του συνολικού προϋπολογισμού του πρώτου κύκλου δόθηκε για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Παρά τα λίγα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν μέσω του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’, το 2021 αποτέλεσε «χρονιά ρεκόρ για τις ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων», όπως τόνισε ο κ. Σκρέκας και μάλιστα «ο στόχος στο ΕΣΕΚ υπερκαλύφθηκε κατά 186%». Αυτό αποδεικνύει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αφορούν μόνο τις πολύ υψηλές εισοδηματικές κατηγορίες, γι’ αυτό και πολύ λίγοι εκμεταλλεύτηκαν την επιδότηση του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’, εφόσον είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αρεσκείας τους χωρίς επιδότηση. Μένει να δούμε αν η αύξηση κατά 10% της επιδότησης για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο δεύτερο κύκλο θα είναι αρκετή, για να καταφέρουν περισσότεροι να αλλάξουν το συμβατικό τους αυτοκίνητο με ηλεκτρικό.

Παρ’ όλα αυτά, το «στοίχημα» στην πορεία του εξηλεκτρισμού των μεταφορών είναι να ξεκινήσουμε από τα δημόσια μέσα μεταφοράς, τα επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και ταξί, οχήματα δηλαδή που κάνουν πολλά χιλιόμετρα καθημερινά, να προχωρήσουμε στα εταιρικά, για να καταλήξουμε στα ιδιωτικά οχήματα.

Ο  έχει επισημάνει την σημαντική έλλειψη σχεδιασμού στον πρώτο κύκλο του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’, κάτι που συνεχίζεται και στο δεύτερο κύκλο. Δεν υπάρχει καμιά αναφορά σε δημόσια μέσα μεταφοράς, ενώ από το διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών δεν περιμένουμε να δούμε ηλεκτρικά λεωφορεία ούτε το 2022. Καμιά αναφορά επίσης σε φορτηγά και οχήματα εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ θα έπρεπε να δοθούν ισχυρά οικονομικά κίνητρα, λόγω του υψηλού κόστους για τον εξηλεκτρισμό του στόλου. Και σε ό,τι αφορά τα ταξί, έχει εξαγγελθεί μεν ξεχωριστό Πρόγραμμα από το Ταμείο Ανάκαμψης,  αλλά με μικρό ποσοτικά αποτύπωμα. Η αποτυχία του προγράμματος για τα ταξί φαίνεται και από την αποτυχία του πρώτου κύκλου, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών ταξί να μετριούνται στα δάχτυλα, κάνοντας σαφές ότι η επιδότηση ήταν ιδιαίτερα χαμηλή για τον ήδη ταλαιπωρημένο κλάδο.

Ας μην ξεχνάμε επίσης τις μεγάλες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα υλοποίησης των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ), όπου θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ένα χρόνο πριν και αντί γι’ αυτό, μετράμε παρατάσεις.

Είναι λοιπόν εμφανές ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει και το θέμα της ηλεκτροκίνησης με καθαρά επικοινωνιακούς όρους, αφού αντί να κάνει αποτίμηση του πρώτου κύκλου του ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’, προχωρά πρόχειρα σε αύξηση των επιδοτήσεων των επιμέρους κατηγοριών, δηλαδή απλά «μοιράζει χρήμα», ενώ ο στρατηγικός σχεδιασμός αποτελεί άγνωστη για εκείνους έννοια. Χρειάζονται πολλά παραπάνω για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στον τομέα των μεταφορών και δεν ξέρουμε πόσοι κύκλοι του Προγράμματος πρέπει να περάσουν για να γίνει αυτό αντιληπτό από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

 

Σωκράτης Φάμελλος, Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας

Πέτη Πέρκα, Αναπληρώτρια Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας