Πέτη Πέρκα: «Ο σιδηρόδρομος καταρρέει και ο αρμόδιος Υπουργός κάνει επισκέψεις στον Άρειο Πάγο»

20 μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών, ο σιδηρόδρομος καταρρέει μέρα με τη μέρα και η κυβέρνηση απλά «βλέπει τα τρένα να περνούν». Τι να πρωτοαναφέρει κανείς:

  • Ακόμα δεν λειτουργούν τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας (τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, ETCS) σε πολλά τμήματα της γραμμής, ενώ άγνωστο παραμένει το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων. Που και να τελειώσουν, τα τρένα δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν, αφού δεν υπάρχει ούτε το απαιτούμενο τροχαίο υλικό, αλλά ούτε και το προσωπικό.
  • Τα όλο και συχνότερα συμβάντα, με τρένα που κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή μέσα στον αστικό ιστό, αμαξοστοιχίες που προσκρούουν σε πεσμένα δέντρα, με συρμό του Προαστιακού στη γραμμή του μετρό. Ακόμα και ο ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ παραδέχεται ότι τον τελευταίο καιρό «συμβαίνουν αρκετά περιστατικά», ενώ και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων αναφέρει ρητά ότι υπάρχει «λανθασμένη εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τη σιδηροδρομική ασφάλεια».
  • Ο Εθνικός Οργανισμός διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) εκδίδει ‘δραματικές’ ανακοινώσεις για αυστηρή τήρηση των κανονισμών και υπογραμμίζει ότι ορισμένοι σιδηροδρομικοί φορείς «δεν έχουν ακόμα υιοθετήσει την απαραίτητη για ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος κουλτούρα ασφαλείας». Ο ίδιος Οργανισμός, που στο περιστατικό με την πτώση δέντρου στη γραμμή, πήρε πίσω την αρχική του απόφαση για άμεσο καθαρισμό του δικτύου από τον ΟΣΕ, σπεύδοντας σε δήλωση ‘μετάνοιας’ προς τον τελευταίο. Ο ίδιος Οργανισμός επίσης που ακόμα δεν έχει ολοκληρώσει το Πόρισμα για τα Τέμπη.
  • Βαρύγδουπες δηλώσεις για νέα έργα δισεκατομμυρίων, τα οποία στην πραγματικότητα ήταν σε τελική φάση δημοπράτησης από τον Ιούνιο του 2019 και καθυστερούν υπερβολικά ή αναπρογραμματίστηκαν. Απευθείας αναθέσεις πολλών εκατομμυρίων, ως συμπληρωματικές συμβάσεις – από εθνικούς και όχι ευρωπαϊκούς πόρους. Κατασπατάληση πόρων, με αναθέσεις πολλών χιλιάδων ευρώ σε συμβούλους, αλλά και σε μελέτες ήδη μελετημένων έργων, που δε θα ολοκληρωθούν πριν το 2050, αν ολοκληρωθούν ποτέ. Ενώ δεν χρηματοδοτούνται τεχνικές μελέτες που είναι αναγκαίες σήμερα (πχ μελέτες για τη σύνδεση Φλώρινα – Πόγραδετς).
  • Το έργο της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου είναι εντελώς ‘στον αέρα’, με το πρόβλημα να παραμένει άλυτο.
  • Το πολυδιαφημιζόμενο έργο του μετασχηματισμού του σιδηροδρομικού τομέα της χώρας, που ακόμα συζητάμε. Στο μεταξύ, ο ΟΣΕ βρίσκεται σε διοικητικό αδιέξοδο, έπειτα από την παραίτηση του Προέδρου του. Χωρίς όμως να καταλαβαίνουμε ακριβώς τι συμβαίνει, αφού ο παραιτηθείς κ. Γραμματίδης προεδρεύει ακόμα σε συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου, στις οποίες λαμβάνονται αποφάσεις για σημαντικά – και αμφιλεγόμενα – θέματα, ενώ στα πεπραγμένα του στον Οργανισμό περιλαμβάνεται πλήθος απευθείας αναθέσεων σε συμβούλους, δεκάδες Επιτροπές – φυσικά αμειβόμενες – και τέλος κατακόρυφη αύξηση των αμοιβών στα μέλη του ΔΣ.

Και μετά από όλα αυτά, η αντίδραση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών είναι μια επίσκεψη στον Άρειο Πάγο και άλλη μια μηνυτήρια αναφορά. Πόση υποκρισία πια…