Απάντηση στην Ανακοίνωση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό
Μετά την άσκηση έντονης πολιτικής πίεσης ως προς τις ευθύνες της κυβέρνησης, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλάζει το κυβερνητικό αφήγημα και επανέρχεται με νέα ανακοίνωση.
Ο Υπουργός με Δελτίο Τύπου μας ενημερώνει λοιπόν ότι, ναι μεν δεν έγιναν αντιπλημμυρικά έργα με βάση τα σχέδια διαχείρισης του 2018 αλλά και να γινότανε δεν υπήρχε περίπτωση τα αντιπλημμυρικά έργα σχεδιασμού να συγκρατήσουν μια πλημμύρα 1.000 ετών.
Μας εκπλήσσει η αντιεπιστημονική προσέγγιση, που αμφισβητεί τη χρησιμότητα του σχεδιασμού τον οποίο άλλωστε όφειλε να επικαιροποιήσει η κυβέρνηση ήδη από το 2021. Τουλάχιστον αναγνωρίζει την νομική υποχρέωση της χώρας. Είναι ένα βήμα αναγνώρισης της πραγματικότητας.
Τον ενημερώνουμε λοιπόν ότι η κακοκαιρία Daniel εντάσσεται στο ακραίο σενάριο των υφιστάμενων σχεδίων διαχείρισης κινδύνου πλημμύρας του 2018 που ανάρτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία βασίστηκαν στις μελέτες του 2017.
Στις μελέτες αυτές αποτυπώνονταν ο κίνδυνος πλημμύρας με βάση 3 εναλλακτικά σενάρια: α) πλημμύρες χαμηλής πιθανότητας ή σενάρια ακραίων φαινόμενων (ενδεικτική περίοδος επαναφοράς μελέτης 1000 χρόνια, η βροχόπτωση, θα έφτανε περίπου τα 6-8 δισ. τόνους νερό, καλύπτει δηλαδή την πρωτοφανή κακοκαιρία daniel, όπως αναγνωρίζει και ο ίδιος Υπουργός β) πλημμύρες μέσης πιθανότητας ( πιθανή περίοδος 100 χρόνια) γ) πλημμύρες υψηλής πιθανότητας, δηλαδή συχνά φαινόμενα (ενδεικτική περίοδος 50 χρόνια).
Όλα τα υδατορέματα και οι λεκάνες στη Θεσσαλία πλημύριζαν σε κάθε σενάριο. Το κοκκίνισμα στον χάρτη του 2018 στη Θεσσαλία σήμανε συναγερμό. Επομένως δεν είναι τυπικό θέμα η μη επικαιροποίηση των χαρτών και των σχεδίων. Το πρόβλημα είναι πολύ βαθύτερο. Η κυβέρνηση δεν πήρε τα μέτρα που όφειλε να πάρει και μπροστά στη παταγώδη αποτυχία της, βλέπουμε το μπαλάκι των ευθυνών να έχει ξεκινήσει μεταξύ μελών της κυβέρνησης αλλά και μεταξύ κεντρικής, περιφερειακής και τοπικής διοίκησης.
Επομένως και οι μελέτες υπήρχαν, και τα σχέδια υπήρχαν και οι προειδοποιήσεις της Ευρ. Επιτροπής και των ειδικών υπήρχαν. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ψεύδεται ευθέως στην ανακοίνωσή του. Μας λέει ότι η κακοκαιρία Daniel που χτύπησε την Θεσσαλία δεν είχε προβλεφθεί, ότι την προηγούμενη τετραετία η κυβέρνηση επένδυσε σε σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα, μετά τον Ιανό και ως ύστατη δικαιολογία χρησιμοποιεί την κλιματική κρίση, την πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων και ότι υλοποίηση του αντιπλημμυρικού σχεδιασμού απαιτεί χρόνο για μελέτη.
Φαίνεται ότι ο κ. Υπουργός δεν αντιλαμβάνεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση που δεν μερίμνησε για την αντιπλημμυρικό σχεδιασμό, που έταξε επιτελικό κράτος και τελικά διαπιστώνει πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων είναι η ίδια κυβέρνηση. Ο κ. Μητσοτάκης έχει την απόλυτη ευθύνη της καταστροφής. ‘Άλλωστε τα αυστηρά ερωτήματα της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου στην προκαταρκτική και η απόλυτα στοχευμένη έρευνά της είναι ενδεικτικά της κατάστασης.
Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι δικαιολογία η κλιματική κρίση. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για οποιαδήποτε ολιγωρία και για οποιαδήποτε συνέχιση της απέχθειας της κυβέρνησης προς τον σχεδιασμό με επιστημονικά δεδομένα.
Ολοκληρώνοντας η απόπειρα σύνδεσης της θεσμοθέτησης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), η οποία προφανώς αποτέλεσε επιλογή της κυβέρνησης ώστε να ιδιωτικοποιηθούν έμμεσα τα ύδατα, με τις ελλείψεις και της αδυναμίες της κυβέρνησης τόσο στη φάση της πρόληψης όσο και στη φάση της διαχείρισης της πλημμύρας είναι απαράδεκτη και δείγμα έλλειψης εν συναίσθησης για τους πολίτες της Θεσσαλίας, που ακόμα δοκιμάζονται από αυτή την πρωτοφανή κακοκαιρία αλλά και από τη απόλυτη αποτυχία του επιτελικού κράτους. Ντροπή!
Είναι ντροπή για μια Ευρωπαϊκή χώρα να δηλώνει ο αρμόδιος Υπουργός ότι δεν μπορεί να μετριάσει τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Εάν δεν μπορεί να παραιτηθεί!