Βασικά σημεία της εισήγησης της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο. Νέα Αριστερά, Πέτης Πέρκα, στη 4η συνεδρίαση του σχεδίου νόμου για τον αιγιαλό και άλλες διατάξεις
«Οι αλλεπάλληλες κρίσεις, η πανδημία, η ενεργειακή κρίση, αποκαλύπτουν θεμελιώδεις αδυναμίες στα πολιτικά και οικονομικά μοντέλα και απαιτούν μια νέα προσέγγιση. Η πρόκληση, που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι άνευ προηγουμένου, στην κλίμακα, τη φύση και τον αντίκτυπό της. Σε όλον τον κόσμο οι κυβερνήσεις παρεμβαίνουν, στην οικονομία με τρόπους που θα φαινόταν κάποτε αδιανόητοι. Τερματίστε την προσήλωση σας στην ανάπτυξη και δώστε προτεραιότητα, σε νέα μέτρα. Ξέρετε τι είναι αυτά που διαβάζω; Είναι σημεία της Νέας Πράσινης Συμφωνίας και η Κυβέρνησή σας έχει υπογράψει τέτοια κείμενα. ‘Όταν έρθει ή ώρα να νομοθετήσει όμως, όλα αυτά διαγράφονται, τα ξεχνάει», σημείωσε με έμφαση στην αρχή της ομιλίας της η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς.
Πρόσθεσε στη συνέχεια, «όταν μια κυβέρνηση νομοθετεί για τις εταιρείες και όταν αφήνει και την Πράσινη Ανάπτυξη, στις εταιρείες, το πράσινο καπιταλιστικό, λοιπόν, κράτος θα είναι και αυταρχικό. Με τη δικαιολογία της απειλής της οικολογικής κρίσης, θα διαχειρίζεται τις κοινωνικές αναταραχές, οι οποίες αναγκαστικά, θα εντείνονται λόγω της εξαθλίωσης. Ακρίβεια, τρόφιμα, ενέργεια, μείωση μισθών. Οι φτωχοί θα ψάχνουν κανένα δυσπρόσιτο τμήμα αιγιαλού, για να κάνουν το μπάνιο τους, και οι πλούσιοι, θα πλουτίζουν με την υπερεκμετάλλευση του κοινόχρηστου, σύμφωνα με το Σύνταγμα αιγιαλού».
Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «έτσι, όπως το πάτε, πολύ φοβάμαι ότι οι θεσμοί της Δημοκρατίας θα απολεστούν πιο γρήγορα από το τελευταίο δάσος και την τελευταία ελεύθερη παραλία. Έχετε κηρύξει πόλεμο, σε κάθε μορφή ελέγχου των εταιρειών και σε οτιδήποτε Δημόσιο. Η ΝΔ είναι με τους «μένουμε Ευρώπη» μόνο για ό,τι συμφέρει την οικονομική ανάπτυξη των ημετέρων».
Η Πέτη Πέρκα συνέχισε την εισήγηση της με τους 10 σημαντικότερους λόγους που καταψηφίζει τις διατάξεις του ν/σ, που αφορούν τον αιγιαλό:
«1) Το ν/σ καταργεί τη δημόσια κτήση του παλαιού αιγιαλού, που καθόριζε ο ν.4607/2019 και την μεταφέρει στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου. Άρα αυτό το τμήμα της παραλίας θα μπορεί να πωληθεί ή/και να παραχωρηθεί και για άλλες χρήσεις. Με το ν. 4607/2019, ο παλαιός αιγιαλός χαρακτηρίζεται πράγμα δημόσιας κτήσης, δηλαδή εκτός συναλλαγής, κοινόχρηστο (968 Α.Κ.) και αποκλείεται επ΄ αυτού η κτήση ιδιωτικών δικαιωμάτων.
Η τροποποίηση αυτή έγινε και για να συμμορφωθεί η διοίκηση με τη νομολογία του ΣτΕ, που είχε κρίνει κατ΄ επανάληψη ότι ο παλαιός αιγιαλός ήταν κάποτε αιγιαλός και μπορεί να ξαναγίνει, επομένως πρέπει να παραμείνει πράγμα εκτός συναλλαγής. Επομένως η διάταξη αυτή συνιστά υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος, γιατί αλλάζει τη φύση κοινόχρηστων χώρων (παλαιών αιγιαλών), γεγονός που απαγορεύεται από το άρθρο 24 του Συντάγματος.
2) Το ν/σ μειώνει τις παραλίες και επιτρέπει τη δόμηση πάνω ακριβώς στο κύμα. Καταργεί δηλαδή ακόμη και το ελάχιστο όριο των 30 μέτρων που ισχύει σήμερα, στον ορισμό της αδόμητης ζώνης παραλίας. Η διάταξη δίνει σήμα σε πράξεις οριοθέτησης παραλίας που επιτρέπουν τη δόμηση κυριολεκτικά πάνω στο κύμα.
3) Η κυβέρνηση συνεχίζει να αγνοεί τη «Σύμβαση της Βαρκελώνης» που αναφέρει μεταξύ άλλων ότι θα πρέπει να καθοριστεί αδόμητη ζώνη το ελάχιστο 100 μέτρα. Και Μάλιστα όταν στη χώρα μας υπάρχει η διαπιστωμένη πραγματικότητα ότι η διάβρωση των ακτών είναι κυρίαρχο πρόβλημα, το οποίο θα επιδεινωθεί λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Σύμφωνα με το WWF, η Γαλλία κατοχυρώνει παράκτια ζώνη προστασίας πλάτους 100 μέτρων, η Γερμανία 150 μέτρων, η Δανία 300 μέτρων, η Ισπανία έχει προβλέψει αδόμητη ζώνη 100-200 μέτρων. Επειδή ακριβώς οι Ισπανοί γνωρίζουν τις συνέπειες της αυθαίρετης δόμησης πάνω στο κύμα, τα τελευταία χρόνια έχουν αυστηροποιήσει τη νομοθεσία τους.
4) Καθιερώνεται για πρώτη φορά ο όρος «διακριτό τμήμα του αιγιαλού» ως «το τμήμα του αιγιαλού και παραλίας μεταξύ δύο φυσικών ορίων». Επί του ανωτέρου τμήματος υπολογίζεται η έκταση του αιγιαλού που μπορεί να παραχωρηθεί για απλή χρήση. Επομένως μεγαλώνει το τμήμα του αιγιαλού που μπορεί να δοθεί προς παραχώρηση.
5) Το ν/σ καταστρέφει τις παραλίες των Δωδεκανήσων. Καταργείται το ειδικό ευνοϊκό καθεστώς για τον αιγιαλό και την παραλία που ίσχυε στα Δωδεκάνησα. Οι εκτάσεις που ανήκαν στη δημόσια κτήση του δημοσίου θα ανήκουν, στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου. Το ειδικό αυτό καθεστώς απορρέει από τον Κτηματολογικό Κανονισμό Δωδεκανήσου που υπερισχύει κάθε άλλης διάταξης νόμου, αφού ορίστηκε με τη Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων 1947, δηλαδή με διεθνή Συνθήκη. Η ρύθμιση τινάζει στον αέρα και τα εκατοντάδες πρωτόκολλα κατεδάφισης αυθαιρέτων.
6) Χωρίς καμία αιτιολογία επεκτείνεται η λίστα των όμορων επιχειρήσεων στις οποίες μπορεί να γίνει απευθείας ανάθεση της παραχώρησης απλής χρήσης Κάμπινγκ και κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα ενοικιαζόμενα δωμάτια από την ΕΤΑΔ. «Τελικά, πόσο μακριά από τον αιγιαλό πρέπει να βρίσκεται μια επιχείρηση ώστε να πάψει να θεωρείται όμορη;» ρώτησε η κ. Πέρκα τον αρμόδιο Υπουργό.
7) «Αν ένας ιδιώτης παρουσιάσει οποιοδήποτε συμβόλαιο, ακόμα και πρόσφατο, το δημόσιο αυτομάτως δεν προβάλει δικαιώματα. Δηλαδή, απεμπολεί τα δικαιώματά του επί του παλαιού αιγιαλού. Θα εξαφανιστούν πολλοί παλιοί αιγιαλοί, θα τους χάσει το δημόσιο», επισήμανε η Πέτη Πέρκα.
8) Το ν/σ μεταφέρει την αρμοδιότητα του υπό παραχώρηση δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, από τους ΟΤΑ στο δημόσιο και την ΕΤΑΔ. Οι Κτηματικές Υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ, είναι έντονα υποστελεχωμένες. Αντίστοιχα η ΕΤΑΔ δεν έχει αποδείξει και ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα στη αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου. Παράλληλα υποκρύπτεται και μια στόχευση να περιοριστεί το κίνημα της προάσπιση της δημόσιας κτήσης της παραλίας απέναντι στις τοπικές δημοτικές αρχές.
9) Η κυβέρνηση είναι σαφές ότι δεν λαμβάνει υπόψη της τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και την ανάγκη προσαρμογής των πόλεων μας στα νέα δεδομένα. Απουσιάζουν από το ν/σ προβλέψεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Δεν λαμβάνει υπόψη τις υποχρεώσεις της χώρας για την επίτευξη της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των υδάτων σύμφωνα με τις προβλέψεις της Οδηγίας για τη θαλάσσια στρατηγική.
10) Καταργήθηκαν διατάξεις του 2001 όπως «η προστασία των κοινόχρηστων πραγμάτων και του οικοσυστήματος αυτών είναι ευθύνη του κράτους, το οποίο μεριμνά για την οργάνωση και λειτουργία ολοκληρωμένου συστήματος καταγραφής, διαχείρισης, εποπτείας και ελέγχου σύμφωνα με την αρχής της αειφορίας και τον χωροταξικό σχεδιασμό».
Η Πέτη Πέρκα ολοκλήρωσε την εισήγηση της επισημαίνοντας ότι σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, η σύγχρονη τάση στην τουριστική βιομηχανία είναι η αύξηση της ζήτησης για προορισμούς που δεν έχουν αλλοιωθεί. Παγκόσμια υπάρχει η αίσθηση πως κερδίζει έδαφος ο εναλλακτικός τουρισμός, ο πιο αυθόρμητος και εξατομικευμένος τουρισμός ως συνδεδεμένος με πιο παρθένες καταστάσεις. Επισήμανε χαρακτηριστικά « με αυτό το ν/σχ καταστρέφετε το τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Οι έντονες παρεμβάσεις στις παραλίες θα έχουν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αρνητικές επιπτώσεις. Το νομοσχέδιο σας οδηγεί στην μαζική βιομηχανοποίηση και στην περαιτέρω περιβαλλοντική αλλοίωση των τουριστικών προορισμών μας. Δεν είναι μόνο η εξάρτηση της ΝΔ από μικρά και μεγάλα συμφέροντα αλλά και η πολιτικοιδεολογική αντίληψη ότι η επιτυχία μιας κυβέρνησης αποτυπώνεται πρώτα και κύρια στο επίπεδο της οικονομικής ανάπτυξης. Πόσο λάθος προσέγγιση να θυσιάζεις την οικολογία στο όνομα της οικονομίας και να αγνοείς τη συσχέτιση των δυο εννοιών. Να αγνοείς ότι εάν δεις το περιβάλλον ως εμπόδιο στην ανάπτυξη ετοιμάζεις την επόμενη κρίση και στην οικονομία».
Δείτε το video εδώ: https://youtu.be/H6cYFygoB4I