Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Π.Ε. Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Μεταφορών κ. Π. Πέρκα παρέμβηκε ως εισηγήτρια της αντιπολίτευσης στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σήμερα Παρασκευή 30-08-2019 σχετικά με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο με τίτλο: “Ρυθμίσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και άλλες επείγουσες διατάξεις”.
Στην καυστική της τοποθέτηση ανέφερε τα παρακάτω:
Δεν υπήρχε καμία διάταξη που να δικαιολογεί τη συζήτηση του νομοσχεδίου ως κατεπείγον και μάλιστα εντελώς κυνικά χωρίς καν έκθεση δημόσιας διαβούλευσης. Για άλλη μια φορά οι φορείς και η κοινωνία των πολιτών βρίσκονται εκτός διαδικασίας, πρακτική που η κυβέρνηση εφαρμόζει κατ΄ εξακολούθηση παρόλες τις αναφορές περί καλής νομοθέτησης στον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο το «επιτελικό κράτος».
Ένα νομοσχέδιο που στην πραγματικότητα επαναφέρει το προηγούμενο στρεβλό, διεφθαρμένο και επικίνδυνο καθεστώς. Έρχεται να καταλύσει μια προηγούμενη νομοθέτηση η οποία επιχείρησε με τόλμη να δώσει τέλος στα κέντρα διαφθοράς, τις συναλλαγές για έκδοση άδειας οδήγησης αλλά και την προσπάθεια για μείωση των ατυχημάτων στην χώρα μας.
Η επιστήμη της συγκοινωνιακής τεχνικής έχει αποφανθεί ότι οι τρεις είναι οι κύριοι παράγοντες που εμπλέκονται στην πρόκληση ατυχήματος: η υποδομή, το όχημα και ο οδηγός. Με την ολοκλήρωση και των μεγάλων οδικών αξόνων και την βελτίωση του εθνικού δικτύου της χώρας από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (βεβαίως απαιτούνται και άλλες παρεμβάσεις στο εθνικό δίκτυο και τακτικά έργα συντήρησης) αλλά και την πρόοδο της τεχνολογίας και των συστημάτων ασφαλείας οι παράγοντες υποδομή και όχημα έχουν σημειώσει μεγάλη βελτίωση. Δυστυχώς ο τρίτος παράγοντας δηλ. ο οδηγός φαίνεται να εμπλέκεται στο 95% των ατυχημάτων ενώ για το 75% είναι αποκλειστικά υπεύθυνος.
Στη χώρα μας τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για νέους έως 29 ετών. Η οδηγική συμπεριφορά είναι θέμα κουλτούρας και η εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών είναι πολύ βασικό στάδιο για την απόκτηση αυτής της κουλτούρας.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχοντας ως στόχο τη διαφύλαξη και προάσπιση του αγαθού της οδικής ασφάλειας από κοινού με την επίτευξη του δημοσίου συμφέροντος, έκανε με τον νόμο που ψήφισε στοχευμένη παρέμβαση σε επίπεδο ουσιαστικών ρυθμίσεων, ώστε να θεραπευτούν χρόνια προβλήματα και δυσχέρειες και να προετοιμαστεί το θεσμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο θα λειτουργήσει ο νέος μηχανισμός.
Ενδεικτικά, με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου της ΝΔ επιχειρείται να καταργηθούν τα εξής:
α. κλήρωση για τον εξεταστή λίγο πριν την εξέταση ώστε να μην είναι γνωστό από πριν το ζευγάρι εξεταζόμενου-εξεταστή
β. οπτικοακουστικά μέσα κατά τη διάρκεια της εξέτασης και σύνδεση σε πραγματικό χρόνο με το κέντρο ελέγχου του ΥΠΟΜΕ
γ. εποπτεία και αξιολόγηση των εξεταστών και εκπαιδευτών
δ. απουσία του εκπαιδευτή από το όχημα (που δίνουμε εξετάσεις με τον δάσκαλό μας;)
ε. σύσταση Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Μεταφορών
Όσα θεσμοθετήθηκαν σε αυτό τον νόμο αποτελούν βέλτιστες πρακτικές και ακολουθούν απολύτως τις επιταγές της επιστήμης. Μπορεί να υπάρχουν καθυστερήσεις, προβλήματα στην φάση εφαρμογής. Πράγματι δεν υπήρχε η ετοιμότητα από τους δήμους και τις περιφέρειες για την κατασκευή πιστών ώστε οι ειδικές δοκιμασίες (οπισθοπορεία με στροφή και παρκάρισμα) να γίνεται εντός «πιστών». Κάποτε όμως πρέπει να γίνουν. Να παραχωρηθούν χώροι, οι οποίοι με κατάλληλη σήμανση θα χρησιμοποιηθούν για τις πρακτικές δοκιμασίες.
Το σύστημα για την ηλεκτρονική καταγραφή όλων των αποτελεσμάτων των πρακτικών εξετάσεων προκειμένου να δημιουργηθεί το προφίλ όλων των παραγόντων που συμμετέχουν στις εξετάσεις (εξεταστών, εκπαιδευτών και σχολών οδηγών) για να εξαχθούν ενδείξεις για την ποιότητά τους για να δοθεί προτεραιότητα στους ελέγχους όπου παρουσιάζονται ακραίες τιμές από τη στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων δεν ήταν έτοιμο. Για όλα αυτά όμως υπήρχαν μεταβατικές διατάξεις και προβλέψεις.
Άλλο είναι λοιπό να κάνουμε διορθωτικές κινήσεις σε μια διαδικασία και άλλο να καταργείται και να έχουμε επιστροφή στο παρελθόν. Είναι η λογική του ράβε – ξήλωνε. Μια σοβαρή μεταρρύθμιση, χρειάζεται μεγάλο χρονικό διάστημα για την υλοποίησή της, διάστημα που ξεπερνά τη μέση θητεία ενός υπουργού ή και μιας κυβέρνησης, αυτή η προφανής διαπίστωση αγνοείται. Και αγνοείται γιατί συνειδητά ή ασυνείδητα ο σκοπός δεν είναι η υλοποίηση της μεταρρύθμισης.
Είναι γεγονός ότι ο ιστορικός του μέλλοντος θα καταγράψει ότι κάθε φορά που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε να κάνει τομές, να σπάσει κυκλώματα, να βάλει κανόνες είχε να αντιμετωπίσει έναν εσμό αντιδράσεων, συκοφαντιών, διαστρεβλώσεων πάντα με την βοήθεια και ευγενή χορηγία των φιλικών στη ΝΔ ΜΜΕ.
Η παρέμβαση μας επομένως ξέραμε ότι δεν θα εξελισσόταν εύκολα και ομαλά. Οι συμπολίτες μας που ταλαιπωρήθηκαν και ταλαιπωρούνται πρέπει να γνωρίζουν ότι αιτία είναι είτε η αποχή των εξεταστών είτε η αποχή εδώ και μήνες των εκπαιδευτών που είναι άτυπη και υπόγεια. Θέλουμε να μας πείτε πόσοι ακριβώς είναι στην αναμονή με λίστα ανά Περιφερειακή ενότητα και πόσες εξετάσεις έγιναν με το νέο σύστημα και σε ποιες περιφερειακές ενότητες. Ακούγονται νούμερα 100.000-150.000 τα οποία προφανώς δεν επιβεβαιώνουμε. Δώστε στη Βουλή τα στοιχεία αυτά και να προβληματιστούμε όλοι αλλά και να δούμε που ήταν τα προβλήματα και γιατί.
Παρόλο που δηλώνετε έτοιμοι από καιρό με το παρόν νομοσχέδιο συστήνετε μια επιτροπή που θα φέρει έναν νέο νόμο σε 9 μήνες. Αλήθεια? Και τι πολιτική κατεύθυνση θα δοθεί στην επιτροπή? Γιατί είναι σίγουρο ότι εάν ακολουθήσει τις διεθνείς καλές πρακτικές και επιστημονικές μεθόδους θα καταλήξει σε προτάσεις σαν αυτές που καταργείτε, π.χ. κέντρο ελέγχου στο ΥΠΟΜΕ, ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης, εκπαίδευσης και εξέτασης… εκτός βέβαια εάν λάβει την πολιτική εντολή να μείνουν όλα ως έχουν γεγονός για το οποίο έχουμε βάσιμους φόβους. Η παρουσία του κ. Ηλιάδη χθες στην Επιτροπή Παραγωγής Εμπορίου ενισχύει αυτόν τον φόβο. Αν συμβουλεύουν τη ΝΔ οι άνθρωποι που φέρονται να εμπλέκονται σε κυκλώματα πλαστών διπλωμάτων οδήγησης, τότε έχουμε πρόβλημα.
– Όλα τα θέματα που αφορούσαν στη συμμετοχή των εξεταστών τροποποιήθηκαν τον Ιούνιο και τα ασφαλιστικά προϊόντα κυκλοφορούν ενώ οι πίστες είχαν εφαρμογή 20 μήνες μετά
– Σε ότι αφορά τις ΔΙΕ θα έπρεπε να έχετε πληροφορηθεί ότι δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ και μεταβιβάζετε το κόστος στους πολίτες.
– Οι τετράτροχες μοτοσυκλέτες έως 125 κυβ. (γουρούνες) έχει καταγραφεί ότι εμπλέκονται σε πολλά τροχαία ατυχήματα. Δεν έχουν κατασκευαστεί για να κυκλοφορούν σε οδόστρωμα αλλά σε χωμάτινους δρόμους, λάσπες κ.α. Επίσης δεν προβλέπεται πουθενά να έχει ο οδηγός άδεια οδήγησης αυτού του οχήματος που διαφέρει και από τα αυτοκίνητα και από τις μηχανές. Τις επαναφέρετε στην κυκλοφορία στην άσφαλτο τη στιγμή που μιλάτε για ειδικό πρόγραμμα οδικής ασφάλεια στην Κρήτη από τους φορείς της οποίας προέκυψε σε μεγάλο βαθμό η ρύθμιση αυτή και ενώ έχουν γίνει ειδικές μεταβατικές διατάξεις για τις υφιστάμενες. Αναλαμβάνετε την εξυπηρέτηση ποιων και με ποιο κόστος λειτουργίας του οδικού δικτύου;
– Επίσης να μας πείτε θα μειωθεί το παράβολο που αυξήθηκε από 10 σε 15 ευρώ στον Ν.4599 που η αύξηση αυτή θα πάει στις Περιφέρειες? Και τι θα γίνουν τα χρήματα που συλλέχθηκαν στο μεσοδιάστημα και έπρεπε να δοθούν για πίστες και θέματα οδικής ασφάλειας;
-Η επανεξέταση των άνω των 74 ετών έχει εφαρμοστεί στην Αυστραλία και στη Δανία. Κάθε κυβέρνηση οφείλει να κάνει καινοτόμες δράσεις. Στην Ευρώπη υπάρχουν προγράμματα που έχουν ως στόχο την πρόταση πρωτοκόλλων για δοκιμασίες εκτίμησης της ικανότητας οδήγησης των ηλικιωμένων. Αλήθεια οι 74χρονοι που δεν πέρασαν με επιτυχία τις εξετάσεις θα ανανεώσουν το δίπλωμά τους; Αναλαμβάνετε αυτήν την ευθύνη;
Λυπάμαι αλλά πραγματικά φαίνεται ότι κλείνετε το μάτι σε ένα διεφθαρμένο σύστημα. Να δώσουμε περισσότερο χρόνο στις μεταβατικές, να παρέμβουμε σημειακά όπου παρατηρήθηκε ότι οι εμπλεκόμενοι δημόσιοι φορείς αλλά και η αγορά δεν ήταν έτοιμοι να προσαρμοστούν. Αλλά καμία άδεια οδήγησης-οπλοφορίας δεν πρέπει να εκδοθεί με το παλιό σύστημα.»
Τέλος, καυτηρίασε και σχολίασε τα άρθρα που αφορούν σε εννιά υπουργεία. Πρόκειται για «ουρές» των νόμων που η κυβέρνηση πρόσφατα ψήφισε πρόχειρα, γρήγορα και απρόσεχτα. Ιδιαιτέρως αναφέρθηκε στο άρθρο που ρυθμίζει θέματα των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ). «Ενώ κλαίτε και οδύρεστε για την κλιματική αλλαγή, όταν νομοθετείτε η περιβαλλοντική συνιστώσα πάει περίπατο. Τα αντισταθμιστικά οφέλη, που με τις παλιές διατάξεις διατίθονταν αποκλειστικά για περιβαλλοντική αντιστάθμιση από την λειτουργία των εγκαταστάσεων, με το παρόν άρθρο ο πόρος μπορεί να διατεθεί για οποιαδήποτε δαπάνη! Η διάταξη μοιάζει φωτογραφική.
Δείτε εδώ το σχετικό βίντεο:
https://www.youtube.com/watch?v=LEoHjZqHbJo