Ερώτηση Βουλευτών της Νέας Αριστεράς για τα ζητήματα αξιοπιστίας μετεωρολογικών δεδομένων και ασφάλειας πτήσεων από τη μεταφορά της ΕΜΥ στο ΥΚΚΠΠ

Τα σοβαρά ζητήματα που προκύπτουν από την επερχόμενη μεταφορά της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ) στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ) αναδεικνύουν με ερώτησή τους 8 Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, έπειτα από πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο., Πέτης Πέρκα.

Πέρα από την προχειρότητα που έχει επιδείξει η κυβέρνηση στην εν λόγω μεταφορά, αφού περισσότερο από έναν χρόνο μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί, οι Βουλευτές επαναλαμβάνουν την κάθετη αντίθεσή τους σχετικά με την ίδια τη μεταφορά της ΕΜΥ στο ΥΚΚΠΠ, απόφαση που ελήφθη με βάση πολιτικά και όχι επιστημονικά κίνητρα.

Υπογραμμίζουν ότι οι δραστηριότητες της ΕΜΥ εκτείνονται σε ένα ευρύτατο φάσμα δράσεων κρίσιμου χαρακτήρα, ενώ η έκδοση προειδοποιήσεων για επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα, που κυρίως ενδιαφέρει την Πολιτική Προστασία, αποτελεί ένα πολύ μικρό ποσοστό των συνολικών αρμοδιοτήτων της (της τάξης μόλις του 10%). Αλλά και πέρα από αυτό, οι προωθούμενες διατάξεις αντιβαίνουν στο διεθνές δίκαιο, δημιουργούν εκ του μη όντως ζητήματα αεροπορικής ασφάλειας, αμφισβητούν την ίδια τη δομή της ΕΜΥ και κατ’ επέκταση υποσκάπτουν την αυριανή επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του ΥΚΚΠΠ.

Η ΕΜΥ έχει οριστεί ήδη από το 2012 ως ο αποκλειστικός πάροχος μετεωρολογικών δεδομένων υπηρεσιών αεροναυτιλίας στον Εναέριο Χώρο του ATHINAI FIR/HELLAS UIR και λόγω αυτής της ιδιότητας είναι αποδέκτης εσόδων από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την ασφάλεια της αεροναυτιλίας (EUROCONTROL). Επιπλέον, ως πάροχος δεν επιτρέπεται να υλοποιήσει οποιαδήποτε αλλαγή επηρεάζει το συνδυασμό διαδικασιών, ανθρώπινων πόρων και εξοπλισμού, χωρίς να έχει λάβει έγκριση από την αρμόδια εποπτεύουσα Αρχή, δηλαδή την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Γεγονός που σε καμία περίπτωση δεν έχει συμβεί, αφού τόσο η ΑΠΑ όσο και το προσωπικό της ΕΜΥ δεν μετέχουν στις όποιες διεργασίες για υπαγωγή της τελευταίας στο ΥΚΚΠΠ.

Με τις ακολουθούμενες διαδικασίες αμφισβητείται στην πράξη η διατήρηση της ιδιότητας του παρόχου, με κίνδυνο να χαθεί και η χρηματοδότηση από το EUROCONTROL. Κάτι που τονίζει και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων ΕΜΥ, σε σχετική Αναφορά που κατέθεσε, με τίτλο «Αναφορά κατάστασης κινδύνου για την ασφάλεια των πτήσεων και την ασφάλεια του επιβατικού κοινού».

Μάλιστα, όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ η κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια βαίνει συνεχώς αυξανόμενη και η μεταφορά της ΕΜΥ υπό αυτές τις συνθήκες νομοτελειακά επηρεάζει την αξιοπιστία των παραγόμενων μετεωρολογικών στοιχείων, με άμεσο αντίκτυπο στους αποδέκτες των μετεωρολογικών δεδομένων αεροναυτιλίας (Fraport, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Frontex, ΥΠΑ, ΥΠΕΘΑ, ΥΚΚΠΠ, Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης κ.α.), ενώ ενδέχεται να οδηγήσει σε λάθος εκτιμήσεις και αποφάσεις στο πεδίο.

Με βάση τα παραπάνω, οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς ερωτούν τους αρμόδιους Υπουργούς για το αν οι επικείμενες αλλαγές στην ΕΜΥ είναι εναρμονισμένες με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και με τις οδηγίες και κατευθύνσεις των Διεθνών Οργανισμών (ICAO, EASA, WMO, EUROCONTROL κτλ). Επίσης, αν η όλη νομοθετική διαδικασία εποπτεύεται και εγκρίνεται από την αρμόδια Εποπτεύουσα Αρχή (ΑΠΑ). Ερωτούν τέλος αν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η απόσυρση του Άρθρου 20 του Νόμου 5075/2023 για μεταφορά της ΕΜΥ στο ΥΚΚΠΠ, προκειμένου να μην παραβιάζονται οι κοινοτικές Οδηγίες, να διασφαλίζεται η αεροναυτιλιακή ασφάλεια και να συνεχιστεί ομαλά η μετεωρολογική υποστήριξη του ΥΚΚΠΠ.

Δείτε ΕΔΩ το πλήρες κείμενο της ερώτησης.