ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΓΙΑΝΝΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΕΜΠΟΡΙΟΥ ΣΤΟ ΚΡΑΣΙ
Ο βουλευτής Φλώρινας κ. Γ. Αντωνιάδης συνυπέγραψε και κατέθεσε μαζί με σχεδόν το σύνολο των συναδέλφων του από τη Νέα Δημοκρατία Ερώτηση σχετικά με τη δραματική αύξηση του παραεμπορίου στο κρασί και την αποτυχία είσπραξης των προσδοκώμενων φορολογικών εσόδων.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς:
1. Υπουργό Οικονομικών,
κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο
2. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,
κ. Ευάγγελο Αποστόλου
3. Οικονομίας, Ανάπτυξης και τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη
Θέμα: Δραματική αύξηση του παραεμπορίου στο κρασί λόγω επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και αποτυχία είσπραξης των προσδοκώμενων φορολογικών εσόδων
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο κρασί που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση με τις διατάξεις του άρθρου 13 του νόμου 4346 του 2015, συνολικού ύψους 0,208192 €/lt (0,20 €/lt + ειδικοί τελωνειακοί φόροι 0,008192 €/lt) και ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2016, έχει οδηγήσει σε χάος στην παραγωγή και το εμπόριο οίνου. Το συγκεκριμένο φορολογικό μέτρο της κυβέρνησης δημιούργησε τις προϋποθέσεις για εκτεταμένη και μη ελεγχόμενη αύξηση της παραοικονομίας στον κλάδο, μείωσε την εγχώρια ζήτηση, αύξησε τα λειτουργικά κόστη των οινοποιών κατά 3% με 4% (τραπεζικές εγγυητικές, καθημερινή γραφειοκρατία, αύξηση ανάγκης για ρευστότητα κ.α.). Το εν λόγω μέτρο μείωσε την οικονομική συνεισφορά ενός πολλά υποσχόμενου κλάδου στην εθνική οικονομία, που αποτελεί σημαντικό μέρος του παραγωγικού ιστού της χώρας. Το κρασί είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον πολιτισμό μας, την κουλτούρα, την παιδεία και την ιστορία μας, ενώ συνδέεται με το τουριστικό προϊόν και τον εξαγωγικό προσανατολισμό της χώρας.
Το φαινόμενο της αύξησης της παραοικονομίας στο κρασί εμφανίζεται κατά τους τελευταίους μήνες σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στην επαρχία και τους τουριστικούς προορισμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, πολλά λίτρα οίνου, είτε χύμα είτε εμφιαλωμένα σε μπουκάλια ή ασκούς, διακινούνται χωρίς παραστατικά και δεν πληρώνεται ο ΕΦΚ και κατ’ επέκταση ούτε ο ΦΠΑ. Αυτό γίνεται διότι στα κρασιά χαμηλής αξίας, όπως τα χύμα ή αυτά σε εμφιαλωμένους ασκούς (οίνος που χρησιμοποιείται κατά κόρον στην εστίαση) ο ΕΦΚ σε πολλές περιπτώσεις φθάνει ποσοστιαία μέχρι και το 60-65% της αξίας του προϊόντος. Ως εκ τούτου, το κίνητρο για τη διακίνηση του προϊόντος χωρίς παραστατικά και χωρίς την απόδοση του ΕΦΚ είναι πολύ μεγάλο και το φαινόμενο διογκώνεται όσο περνά ο χρόνος.
Την ίδια ώρα, χιλιάδες στρέμματα παραγωγής δεν καταγράφονται πουθενά και εκατοντάδες παραγωγοί παραμένουν αδήλωτοι. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), από τις 160.000 αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις που είναι καταγεγραμμένες στο Αμπελουργικό Μητρώο, μόνο οι 27.000 προέβησαν σε ψηφιακή υποβολή Δήλωσης Συγκομιδής.
Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Οικονομικών για ελέγχους σε όλο τον κύκλο, από την καλλιέργεια και την παραγωγή έως την πώληση και την κατανάλωση, οχτώ μήνες μετά την επιβολή του ΕΦΚ αυτοί ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα η επιβολή του φόρου να αφορά μόνο στους νόμιμους οινοπαραγωγούς, των οποίων μάλιστα οι πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας έχουν μειωθεί εξαιτίας της επιβολής του ΕΦΚ στον οίνο και της μείωσης της εγχώριας ζήτησης.
Ιδιαίτερα στα μικρά οινοποιεία, τα οποία παράγουν έως100.000 λίτρακρασιού, που στις πλείστες περιπτώσεις είναι υψηλής ποιότητας, η επιβολή του νέου φόρου προκαλεί σοβαρά προβλήματα, καθώς τα οινοποιεία υποχρεούνται να προκαταβάλουν το φόρο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που ένας οινοποιός παράγει ετησίως 100 τόνους κρασί, για να πουλήσει έστω ένα μπουκάλι, οφείλει να προπληρώσει όλο το κρασί της χρονιάς, ένα ποσό των 24.000 ευρώ περίπου. Ως εκ τούτου, τα μικρά οινοποιεία στερούνται σημαντικά ποσά από την απαραίτητη για τη λειτουργία τους ρευστότητα, ενώ σε περίπτωση εξαγωγών προς τρίτες χώρες ο ΕΦΚ δεν επιστρέφεται, όπως αποσαφηνίζεται και στο με Αριθμ. Πρωτ: ΔΕΦΚΦ 1001351 ΕΞ 2016 της 07/01/2016 εδάφιο 3 έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Παροχή πρόσθετων διευκρινήσεων επί της νέας φορολόγησης των προϊόντων που εμπίπτουν στα άρθρα 90 και 92 του ν.2960/01». Συνεπώς, η βιωσιμότητα των μικρών οινοποιείων απειλείται, επιβαρύνεται σημαντικά η ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού ποιοτικού οίνου τόσο εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά, ενώ μειώνεται η Ελληνική συνεισφορά στην πολυετή Ευρωπαϊκή προσπάθεια (Κοινοτικό Πρόγραμμα ΚΟΑ εξαγωγών οίνων ΠΓΕ και ΠΟΠ Τρίτων Χωρών) για αύξηση των Ευρωπαϊκών εξαγωγών σε τρίτες χώρες.
Η μέση πτώση του τζίρου στον οινοποιητικό κλάδο ξεπερνά το 20%, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, υπάρχουν μονάδες που εμφανίζουν κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις έως και 50%, με αποτέλεσμα να προχωρούν σε απολύσεις ή στην καλύτερη περίπτωση να θέτουν σε διαθεσιμότητα το προσωπικό τους.
Βεβαίως, λόγω της μείωσης της ζήτησης, και ταυτόχρονα λόγω της αύξησης της παραοικονομίας, όχι μόνο δεν εισπράττεται ο αρχικά εκτιμώμενος ΕΦΚ στο κρασί, αλλά και ο ΦΠΑ και εντέλει και ο φόρος εισοδήματος. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι στα κρατικά ταμεία θα μπουν πολύ λιγότερα χρήματα από τα 55 εκατομμύρια Ευρώ που υπολόγιζε να εισπράξει το Υπουργείο Οικονομικών από τον ΕΦΚ στο κρασί.
Τελικώς, το «μάρμαρο» καλούνται να πληρώσουν τα νόμιμα οινοποιεία, οι νόμιμοι παραγωγοί, τα νόμιμα σημεία διακίνησης και σημεία πώλησης και φυσικά ο Έλληνας πολίτης.
Δεδομένου ότι ο ΕΦΚ που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση στο κρασί έχει οδηγήσει σε πλήρη αποδιοργάνωση της αγοράς, δραματική μείωση της κατανάλωσης και ουσιαστική αύξηση της παράνομης διακίνησης,
δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν θα εισπράξει τα προσδοκώμενα χρήματα από το συγκεκριμένο φόρο,
δεδομένου ότι το συγκεκριμένο φορολογικό μέτρο οδήγησε στην επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των επιχειρήσεων σε έναν πολλά υποσχόμενο τομέα για τη χώρα, ενώ το κράτος χάνει σημαντικά έσοδα από το ΦΠΑ και το φόρο εισοδήματος λόγω της παραοικονομίας και της μείωσης του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων του κλάδου,
δεδομένου ότι το συγκεκριμένο μέτρο αποτελεί επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης, γεγονός που επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο Επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων, κ. Πιερ Μοσκοβισί,
ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί,
- Προτίθεται η κυβέρνηση να αναγνωρίσει την αποτυχία του συγκεκριμένου φορολογικού μέτρου και να βρει τα σχετικά δημοσιονομικά ισοδύναμα, ώστε να καταργηθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο κρασί;
- Σε ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να παταχθεί το παραεμπόριο και η διακίνηση του «μαύρου κρασιού»;
- Τι έσοδα έχει εισπράξει η κυβέρνηση από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου έως τις 30/09/2016 και πόσα χρήματα υπολογίζει να εισπράξει τελικώς έως το τέλος του έτους;