Η Ανεξάρτητη Βουλευτής Φλώρινας κατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών με θέμα την προκύρηξη του έργου ΣΔΙΤ για την ανάταξη, αναβάθμιση και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου Φλώρινα – Πλατύ και Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη. Η ερώτηση είχε κατατεθεί αρχικά στις 02.10.2023 (υπ’ αρ. 964 ) από 20 Βουλευτές της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με δική της πρωτοβουλία, χωρίς να υπάρξει απάντηση από πλευράς Υπουργείου.
Η κα Πέρκα εκφράζει τον έντονο προβληματισμό της σε ό,τι αφορά την επιλογή της κυβέρνησης για ΣΔΙΤ αντί για δημόσιο έργο, αφού φαίνεται ότι δεν έχει γίνει σωστός επιμερισμός των κινδύνων μεταξύ δημοσίου και ιδιώτη, σύμφωνα με τη βασική αρχή των ΣΔΙΤ. Κάνει ξεχωριστή αναφορά στο δίκτυο της Φλώρινας – όπου μάλιστα έχει διακοπεί η κυκλοφορία των συρμών έπειτα από το δυστύχημα των Τεμπών – διότι είναι ιδιαίτερο κρίσιμο για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της περιοχής.
Για τους παραπάνω λόγους, η κα Πέρκα αυξάνει την άσκηση πολιτικής πίεσης επί του θέματος στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου της κυβέρνησης, καταθέτοντας επίκαιρη ερώτηση.
Ακολουθεί ολόκληρη η Επίκαιρη Ερώτηση:
Επίκαιρη Ερώτηση
προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
ΘΕΜΑ: «Η κυβέρνηση επιλέγει ΣΔΙΤ αντί για δημόσια έργα και στο σιδηρόδρομο»
Ο προγραμματισμός του ΟΣΕ σχετικά με την προκήρυξη του έργου ΣΔΙΤ για την ανάταξη, αναβάθμιση και συντήρηση του δικτύου Φλώρινα-Πλατύ και Στρυμόνας-Αλεξανδρούπολη μας προκαλεί μεγάλη ανησυχία. Πρώτον, διότι φαίνεται να αγνοούν την πρόσφατη ανάλυση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, με βάση την οποία η επιλογή της μεθόδου ΣΔΙΤ πρέπει να βασίζεται σε τεκμηριωμένες συγκριτικές αναλύσεις, όσον αφορά στη βέλτιστη μέθοδο ανάθεσης των σχετικών συμβάσεων. Κυρίως όμως, διότι αδυνατούμε να καταλάβουμε ποιος είναι ο κίνδυνος που αναλαμβάνει ο ιδιώτης, όπως ορίζει η βασική αρχή των ΣΔΙΤ για επιμερισμό των κινδύνων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Επιπλέον, προκύπτει ότι μόνο το Δημόσιο θα διαθέσει χρήματα, οπότε αναρωτιόμαστε, για ποιο λόγο τα προβλεπόμενα κονδύλια να μην κατευθυνθούν στον ΟΣΕ, που έχει 120 χρόνια εμπειρία στη συντήρηση του δικτύου; Ακόμα όμως κι αν ο ιδιώτης διαθέσει τελικά χρήματα, τα έσοδα που θα λαμβάνει από τα τέλη χρήσης υποδομής είναι ελάχιστα. Οπότε, θα απαιτήσει κι άλλα χρήματα.
Το σχήμα που θα προκύψει καθορίζει σαφώς ότι ο ιδιώτης θα εισπράττει μόνο τα έσοδα, ενώ όλες οι ευθύνες θα συνεχίσουν να βαραίνουν τον ΟΣΕ, ο οποίος πλέον δε θα είναι ο Διαχειριστής Υποδομής για τα τμήματα της ΣΔΙΤ. Άγνωστο παραμένει τι θα γίνει με τους εξειδικευμένους μηχανικούς και τα στελέχη του ΟΣΕ που σήμερα έχουν αυτές τις αρμοδιότητες, ενώ παράλληλα, μετά από 20 χρόνια ΣΔΙΤ, όλη η τεχνογνωσία του ΟΣΕ θα χαθεί και ο Οργανισμός δε θα μπορέσει ποτέ ξανά να εκτελέσει έργα συντήρησης και ανάταξης, με τα έργα αυτά να περνούν στους ιδιώτες και δη στους μεγάλους εργολάβους.
Ανησυχούμε επίσης ιδιαίτερα και για το ότι είμαστε 1.5 χρόνο μετά την ανακοίνωση του έργου ΣΔΙΤ και ο διαγωνισμός δεν έχει ακόμα ξεκινήσει, ενώ όπως έχει παραδεχτεί η Διοίκηση του ΟΣΕ, μέχρι να γίνει το έργο η συντήρηση γίνεται με πολύ περιορισμένους πόρους, «πυροσβεστικά». Έτσι εξηγείται και η συχνότητα των ατυχημάτων τα τελευταία 4 χρόνια, η οποία φαίνεται ότι θα συνεχιστεί για καιρό ακόμα.
Ειδικά για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Φλώρινας, από το δυστύχημα των Τεμπών σταμάτησε η κυκλοφορία των συρμών και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δρομολογεί λεωφορεία. Πληροφορούμαστε ότι στο πλαίσιο ελέγχων που έγιναν αμέσως μετά το δυστύχημα, εντοπίστηκε πρόβλημα στατικότητας σε γέφυρα στο Ξινό Νερό, χωρίς όμως να υπάρχει μέχρι σήμερα κάποια επίσημη ενημέρωση γι’ αυτό, ούτε για το πότε προβλέπεται η επανέναρξη των δρομολογίων.
Πρόκειται για μια γραμμή κρίσιμη για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της Φλώρινας, πολλοί εκ των οποίων δε διαθέτουν ίδιο μεταφορικό μέσο και χρησιμοποιούν το σιδηρόδρομο για να μετακινηθούν. Ήδη υπήρχαν πολλά παράπονα για τις συνεχείς καθυστερήσεις, ακόμα και ακυρώσεις δρομολογίων, οπότε και η αλλαγή αυτή έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στον προγραμματισμό τους.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Ποιες είναι οι τεκμηριωμένες συγκριτικές αναλύσεις που έγιναν για την επιλογή της μεθόδου ΣΔΙΤ ως βέλτιστη λύση για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου στο τμήμα Φλώρινα-Πλατύ και Στρυμόνας-Αλεξανδρούπολη; Ποιος είναι ο λόγος που τα προβλεπόμενα κονδύλια δε διατίθενται στον ΟΣΕ, που έχει διαχρονικά την τεχνογνωσία στη συντήρηση του δικτύου; Μέχρι να γίνει το έργο ΣΔΙΤ, ποιος είναι ο σχεδιασμός του ΟΣΕ για τη συντήρηση του δικτύου;
- Ισχύει ότι υπάρχει πρόβλημα στατικότητας σε γέφυρα στο Ξινό Νερό, με αποτέλεσμα τη διακοπή της κυκλοφορίας των συρμών στο δίκτυο της Φλώρινας; Πότε προγραμματίζεται η επανέναρξη των δρομολογίων;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)