Η γνωστοποίηση της επανεκκίνησης των σιδηροδρομικών δρομολογίων χαροποίησε τους Φλωρινιώτες καθώς εδώ και δύο χρόνια, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, είχαν διακοπεί.
Με γνώμονα την ομαλή λειτουργία των δρομολογίων και, προπάντων, την ασφάλεια των πολιτών καταθέσαμε σχετική ερώτηση (06/02/2025) προς τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, καθώς, στο πλαίσιο των ενημερώσεων, είχε γνωστοποιήσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο για την επικείμενη επανέναρξη της σιδηροδρομικής σύνδεσης.
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, κατά την διάρκεια της συζήτησης της ερώτησης, δεσμεύτηκε να αποστείλει στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε. (Ο.Σ.Ε.) το έγγραφο ώστε να δοθούν οι σχετικές απαντήσεις.
Πράγματι, την Τετάρτη 12 Μαρτίου μας κοινοποιήθηκε η απάντηση του Ο.Σ.Ε. με την οποία ο Οργανισμός αναφέρεται στα Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) που είναι εγκατεστημένα σε Ισόπεδες Σιδηροδρομικές Διαβάσεις (Ι.Δ.) και ενημερώνει ότι έχουν πραγματοποιηθεί όλοι οι έλεγχοι.
Συγκεκριμένα αναφέρει:
«Όλα τα ΑΣΙΔ συντηρούνται προγραμματισμένα από το τεχνικό προσωπικό του Τμήματός μας (ΔΙΣΗΣΗΚ/ΥΣΣΤΗΕ/ΤΘ) βάσει προγράμματος εργασιών συντήρησης ως ορίζεται από τους κατασκευαστές αυτών. Οι βλάβες που εμφανίζονται είτε από πρόκληση ζημιών από εξωτερικούς παράγοντες είτε από άλλα αίτια δεν σχετίζονται με τη συντήρηση και αυτές (βλάβες) επίσης αποκαθίστανται από το τεχνικό μας προσωπικό.»
Η συγκεκριμένη απάντηση του Ο.Σ.Ε. όμως, αντί να μας καθησυχάζει, προκαλεί άμεσα την εύλογη απορία· γιατί, ενώ όλα τα προηγούμενα χρόνια η συντήρηση ήταν τακτική, όπως ισχυρίζεται ο οργανισμός, παρουσιάζονταν τακτικότατα προβλήματα δυσλειτουργίας στα Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ), ιδιαίτερα στις διαβάσεις της Βεύης και της Κάτω Βεύης;
Εκτός, αν η συντήρηση ήταν πλημμελής!!!
Όλοι έχουμε κατ΄ επανάληψη καταστεί μάρτυρες των δυσλειτουργιών καθώς σταθήκαμε μπροστά στα κινητά φράγματα (µπάρες) που «αρνούνταν» να επανέλθουν μετά την διέλευση του συρμού ενώ οι φωτεινοί ερυθροί σηματοδότες λειτουργούσαν ασταμάτημα επί ώρες, προβληματίζοντας τους διερχόμενους οδηγούς για την ασφαλή διέλευση.
Ελπίζουμε ότι η διοίκηση του Ο.Σ.Ε. να έχει εκτελέσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ασφαλή επανεκκίνηση των δρομολογίων και να μη παρατηρηθούν ξανά βλάβες, ιδιαίτερα στα Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) (μπάρες, φωτοσήμανση).
Γιατί, πολλές φορές, για τους μηχανισμοί, εκτός της συντήρησης και αποκατάστασης, για την απρόσκοπτη λειτουργία απαιτείται η αντικατάσταση τους.
Με εκτίμηση,
Σωτήρης Βόσδου – Χρήστος Μπαρδάκας
Περιφερειακοί Σύμβουλοι Φλώρινας
Κοζάνη 6 Φεβρουαρίου 2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Στο πλαίσιο τακτικής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας
( Άρθρο 17 παρ. 1 Κανονισμού Λειτουργίας )
ΠΡΟΣ
κ. Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας
– Αξιότιμε κ. Περιφερειάρχη,
το τελευταίο χρονικό διάστημα οι διαβεβαιώσεις από το πρόσωπο σας για την επανέναρξη των δρομολογίων του σιδηρόδρομου από και προς την Φλώρινα έχουν καλλιεργήσει στην κοινή γνώμη την πεποίθηση ότι λίαν συντόμως θα επαναλειτουργήσει το τρένο.
Τα τελευταία χρόνια βεβαίως, με αποκορύφωμα το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, η εμπιστοσύνη των επιβατών στον σιδηρόδρομο έχει κλονιστεί και καθίσταται πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη επανεδραίωσης του αισθήματος ασφαλείας. Το σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να θεωρηθεί πλήρως ασφαλές εφόσον έχει προηγηθεί η σε τακτά χρονικά διαστήματα συντήρηση του από εξειδικευμένο μάλιστα προσωπικό.
Η ευθύνη για την συντήρηση και την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρομικών γραμμών και ιδιαιτέρως των ισόπεδων διαβάσεων ανήκει μεν στον ΟΣΕ, δεδομένης όμως της αχρησίας στην οποία βρίσκονται οι γραμμές τα τελευταία έτη, με όποιες συνέπειες μπορεί να έχουν επέλθει στην λειτουργικότητα και ασφάλεια τους και του γεγονότος ότι εκτείνονται στην γεωγραφική επικράτεια της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας
ΕΡΩΤΑΣΘΕ
-Γνωρίζεται τον αριθμό και τα σημεία των ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων εντός της Δυτικής Μακεδονίας και ιδιαιτέρως της Περιφερειακή Ενότητας Φλώρινας;
-Έχετε ζητήσει και σε θετική περίπτωση έχετε λάβει διαβεβαιώσεις ότι έχουν συντηρηθεί επαρκώς και έχει ληφθεί μεριμνά για την αντικατάσταση όλων των μηχανισμών κινητών φραγμάτων (µπάρες) στις ισόπεδες διαβάσεις (Αμύνταιο, Βεύη κλπ) που τα τελευταία χρόνια παρουσίαζαν δυσλειτουργία και συνεχείς βλάβες;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
ΒΟΣΔΟΥ Θ. Σωτήριος
ΜΠΑΡΔΑΚΑΣ Π. Χρήστος
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Ενημέρωση και παροχή στοιχείων σχετικά με την λειτουργία των Αυτόματων Συστημάτων
Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) του ΟΣΕ στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Σχετ. : 23209/10-02-2025/Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Σε απάντηση ανωτέρω δικού σας σχετικού που μας κοινοποιήθηκε μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και αφορά
Ισόπεδες Σιδηροδρομικές Διαβάσεις της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, σας γνωρίζουμε τα εξής.
1. Τα Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) είναι σιδηροδρομικά Συστήματα που η λειτουργία
τους είναι ασφαλής ήτοι, σε κάθε περίπτωση μη εύρυθμης λειτουργίας των ωφελείται πάντα η ασφάλεια
(fail safe), δηλαδή στις περιπτώσεις αυτές ο μηχανοδηγός ενημερώνεται από το σύστημα σηματοτεχνικά
επι γραμμής ότι το ΑΣΙΔ δυσλειτουργεί και δεν εξασφαλίζει την Ι.Δ. και αυτός (μηχανοδηγός) ενεργεί
καθορισμένα, σύμφωνα με τους κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κίνησης του ΟΣΕ, για να διέλθει της
Ι.Δ..
2. Η εγκατάσταση των ΑΣΙΔ σε Ισόπεδες Σιδηροδρομικές Διαβάσεις (Ι.Δ.) προβλέπεται στο Κανονισμό
Ισόπεδων Διαβάσεων Σιδηροδρομικών Γραμμών (ΦΕΚ.868/07-09-1974). Τα εν λόγο εγκαθίστανται σε
αυτές (Ι.Δ.) προκειμένου να εξασφαλίζουν την ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών (αρθ.1 ΦΕΚ
868/74).
3. Στις Ισόπεδες Σιδηροδρομικές Διαβάσεις που εξασφαλίζονται με ΑΣΙΔ και ανά οδική κατεύθυνση έχουν
εγκατασταθεί σιδηροδρομικά σήματα προς την οδό αποτελούμενα το καθένα σήμα απο δύο ερυθρά φώτα,
τα οποία είναι σβηστά όταν το ΑΣΙΔ δεν έχει ενεργοποιηθεί από διερχόμενο σιδηροδρομικό όχημα
(αμαξοστοιχία, μηχανήματα γραμμής, κ.α.) ενώ κατά την ενεργοποίησή του απο σιδηροδρομικό όχημα
αλλά και κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού της Ι.Δ. από το ΑΣΙΔ αυτά (φώτα) εκπέμπουν εναλλάξ
αναλάμπον ερυθρό φως και ταυτόχρονα κωδωνισμό με διακοπτόμενο χαρακτηριστικό ήχο και σταυρό Αγ.
Ανδρέα.
4. Για τις Ισόπεδες Σιδηροδρομικές Διαβάσεις, σύμφωνα με το Κ.Ο.Κ. (Ν. 2696/99 άρθρα 4, 5, 6 & 8) ως
ισχύει σήμερα, προβλέπεται κατάλληλη σήμανση οδών με πινακίδες Κ-31, Κ-32, Κ-36, Ρ-2, οριζόντια
σήμανση με διαγραμμίσεις και φωτεινή σηματοδότηση, τόσο για τις εξασφαλιζόμενες με ΑΣΙΔ όσο και για
τις υπόλοιπες κατηγορίες Ισόπεδων σιδηροδρομικών Διαβάσεων, τις οποίες πινακίδες, λοιπές οδικές και
φωτεινές σημάνσεις δεν υποχρεούται να τοποθετήσει ο ΟΣΕ αλλά οι Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού.
Μαργαροπούλου 3, 54629, -Τηλ.: 2310-599001 – email: yssthe.tth@osenet.gr www.ose.gr
5. Όλα τα ΑΣΙΔ συντηρούνται προγραμματισμένα από το τεχνικό προσωπικό του Τμήματός μας
(ΔΙΣΗΣΗΚ/ΥΣΣΤΗΕ/ΤΘ) βάσει προγράμματος εργασιών συντήρησης ως ορίζεται από τους κατασκευαστές
αυτών. Οι βλάβες που εμφανίζονται είτε από πρόκληση ζημιών από εξωτερικούς παράγοντες είτε από
άλλα αίτια δεν σχετίζονται με τη συντήρηση και αυτές (βλάβες) επίσης αποκαθίστανται απο το τεχνικό
μας προσωπικό.
6. Στα ΑΣΙΔ του τμήματος γραμμής Πλατύ – Φλώρινα επίσης πραγματοποιούταν προγραμματισμένα η
προληπτική συντήρηση απο τους τεχνικούς του Τμήματός μας (ΔΙΣΗΣΗΚ/ΥΣΣΤΗΕ/ΤΘ) καθ’ όλο το
χρονικό διάστημα που το εν λόγο τμήμα γραμμής βρισκόταν σε προσωρινή αναστολή κυκλοφορίας.
Εν όψει της επαναλειτουργίας της κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών στο υπόψη τμήμα γραμμής το τεχνικό
προσωπικό του Τμήματός μας (ΔΙΣΗΣΗΚ/ΥΣΣΤΗΕ/ΤΘ) προέβη σε έκτακτο έλεγχο, ανεξαρτήτως
προγραμματισμού, καλής λειτουργίας των ΑΣΙΔ.
Τα ΑΣΙΔ που βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας για τεχνικούς λόγους, οι Ισόπεδες Διαβάσεις
αυτές εξασφαλίζονται με ανθρώπινο δυναμικό.
7. Ο αριθμός, τα σημεία με την αντίστοιχη σιδηροδρομική Χιλιομετρική Θέση των ΑΣΙΔ, αυτών που
βρίσκονται στο νομό Φλώρινας, καθώς και η λειτουργική τους κατάσταση περιλαμβάνονται στον
επισυναπτόμενο πίνακα.
Με την ευκαιρία σας γνωρίζουμε ότι για βλάβες, ζημιές, κλοπές και συμβάντα που εντοπίζετε σε σιδηροδρομικές
εγκαταστάσεις του ΟΣΕ (Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ), υπαίθριοι ηλεκτροφωτισμοί σε
χώρους του ΟΣΕ) και προς αποφυγή καθυστερήσεων, μπορείτε άμεσα να επικοινωνείτε:
o Με το Κέντρο Λήψης Βλαβών του ΟΣΕ στα τηλέφωνα 210-2422040 και στο 11404 χωρίς χρέωση από
ώρα 7:00 έως 22:00 καθημερινά ή στο e-mail: ska.othones@osenet.gr καθ’ όλο το 24ωρο.
o Με το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης στο τηλέφωνο 2310-599029, καθ’ όλο το 24ωρο.
o Με τη Γραμματεία της Διοίκησης του ΟΣΕ στο e-mail: info@osenet.gr εργάσιμες ημέρες και ώρες.
μεταφέροντας την πληροφορία με τους ανωτέρω τρόπους στον Οργανισμό, αυτή (πληροφορία) μεταφέρεται
τάχιστα στους Υπηρεσιακά αρμόδιους, προκειμένου οι τελευταίοι να επιληφθούν άμεσα της οποιασδήποτε
αναγγελθείσας κατάστασης.
Επισημαίνουμε ότι οι κανόνες κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών και άλλων σιδηροδρομικών οχημάτων
προτεραιότητας δεν επιτρέπουν την δημιουργία συνθηκών ατυχήματος, αρκεί βέβαια και τα οδικά οχήματα να
τηρούν και να μην παραβιάζουν τον Κ.Ο.Κ.
Παραμένουμε στην διάθεση σας για περαιτέρω διευκρινήσεις, πληροφορίες.
Η ε.χ. ΔΙΣΗΣΗΚ/ΥΣΣΤΗΕ/ΤΘ
Όλγα Γκαϊτατζή
Ο Διευθύνων Σύμβουλος
Παναγιώτης Γ. Τερεζάκης