Την Παρασκευή 18 Ιουνίου, ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων , υπεύθυνος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης κ. Άγγελος Συρίγος, πραγματοποίησε περιοδεία στο Πανεπιστήμιο της Φλώρινας. Τον κ. Υφυπουργό συνόδευαν ο βουλευτής της Π.Ε Φλώρινας κ. Γιάννης Αντωνιάδης , ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΑΑΕ) κ. Περικλής Μήτκας, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Π.Δ.Μ) κ. Θεόδωρος Θεοδουλίδης , ο Αντιπρύτανης του Π.Δ.Μ κ. Γιώργος Ιορδανίδης και η Αντιπρύτανης κ. Άννα Σπύρτου.
Ο κ. Υφυπουργός επισκέφτηκε τις τρεις Πανεπιστημιακές σχολές που εδρεύουν στην Φλώρινα ( Γεωπονική Σχολή, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών , Σχολή Καλών Τεχνών ) και ενημερώθηκε από τους προέδρους των τμημάτων για την λειτουργία τους και τα θέματα που αντιμετωπίζουν.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε συνέντευξη τύπου σε τοπικά ΜΜΕ και ειπώθηκαν τα εξής:
Ιωάννης Αντωνιάδης, Βουλευτής Π.Ε. Φλώρινας
Καλωσορίζουμε στη Φλώρινα τον υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Άγγελο Συρίγο. «κ. Υπουργέ καλώς ήρθατε στην πόλη των καλλιτεχνών. Η πόλη της Φλώρινας είναι η πόλη των ζωγράφων, των γλυπτών, των μουσικών και γενικά είναι η πόλη της τέχνης και του πνεύματος γι’ αυτό το τμήμα Καλών Τεχνών είναι συνυφασμένο με την ταυτότητα αυτής της πόλης».
Η κυβέρνηση διά του εκπροσώπου της, του υπουργού του κ. Συρίγου, βρίσκεται πάνω στα προβλήματα, δίπλα στους πολίτες, στους φοιτητές και στο εκπαιδευτικό προσωπικό της περιοχής.
Με τον κ. Συρίγο έχουμε μιλήσει κατ επανάληψη για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τριτοβάθμια εκπαίδευση και στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας αλλά και στη Φλώρινα.
Θεόδωρος Θεοδουλίδης, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Ο κ. Υφυπουργός Άγγελος Συρίγος και ο κ. Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης Περικλής Μήτκας έχουν την ευκαιρία, αυτό το διήμερο της επίσκεψης τους να πάρουν μία ιδέα για το τι εστί πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και πόσο σπουδαίος είναι ο ρόλος του στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Ο κ. Υφυπουργός και ο κ. πρόεδρος αυτές τις δύο μέρες μου φάνηκαν πολύ ειλικρινείς για τις θέσεις τους και επίσης είναι πολύ ευθείς και ρεαλιστές σε σχέση με το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Περικλής Μήτκας, πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΑΑΕ)
Ως Πρόεδρος της εθνικής αρχής ανώτατης εκπαίδευσης, συμφωνώ με τον πρύτανη, δίνουμε μεγάλη σημασία στην ακαδημαϊκότητα και στην ποιότητα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας.
Παρακολουθούμε το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το οποίο γνωρίζω καλά αφού κατάγομαι από τη Φλώρινα. Παρακολουθούμε την πορεία του και την προσπάθεια που κάνει να ολοκληρώσει την μετεξέλιξή του από ένα πανεπιστήμιο με επτά τμήματα σε ένα πανεπιστήμιο με 22 και να έχει παρουσία σε πέντε πόλεις που δεν είναι εύκολο εγχείρημα και θέλει τη συμπαράσταση του κράτους. Αυτή τη στιγμή έχουμε δηλώσει σαν ανώτατο συμβούλιο της ΕΑΑΕ ότι τα τρία πανεπιστήμια Αιγαίου, Θράκης και Δυτικής Μακεδονίας χρήζουν ιδιαίτερης στήριξης για προφανείς λόγους.
Υπάρχει μία πρόκληση και μία ευκαιρία με το πρόγραμμα για τη δίκαιη μετάβαση και νομίζω ότι κάνει τις σωστές κινήσεις για να παίξει το ρόλο που πρέπει να παίζει ένα πανεπιστήμιο σε μία περιφέρεια.
Τα τμήματα του πανεπιστημίου που λειτουργούν στη Φλώρινα είναι από τα παλαιότερα και ίσως τα πιο ενεργά, τα πιο περιζήτητα του πανεπιστημίου και πιστεύουμε ότι θα εξακολουθήσουν να πηγαίνουν καλά. Διαπιστώνουμε ότι θα προστεθούν νέες υποδομές και θα βελτιωθούν οι υπάρχουσες και αυτό θα βοηθήσει.
Θέλουμε να βλέπουμε το πανεπιστήμιο να επιλέγει τους καλύτερους, τους άριστους μεταξύ των υποψηφίων για τις επόμενες τρέχουσες προκηρύξεις θέσεων γιατί αυτή είναι η μόνη πολιτική, η μόνη στρατηγική της επιτυχίας.
Άγγελος Συρίγος, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, υπεύθυνος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης
Σήμερα τελειώνει μία διήμερη περιοδεία στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Είναι απόφαση της κυβερνήσεως να στηρίξει τρία πανεπιστήμια ακριτικά, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Ήρθαμε μαζί με τον κ. Μήτκα για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, ο κ. Μήτκας ελέγχει την ακαδημαϊκή κοινότητα των νέων τμημάτων, τον τρόπο που λειτουργούν από επιστημονικής πλευράς, ενώ η δική μου παρουσία έρχεται για να δηλώσει την πολιτική απόφαση να στηριχτούν αυτά τα τμήματα. Είναι δύσκολο εγχείρημα αφού το πανεπιστήμιο από τα εφτά πήγε στα 22 τμήματα.
Με τον κ. πρύτανη γνωριζόμασταν μόνο από τις τηλεδιασκέψεις ως τώρα, χαίρομαι πολύ που τον γνώρισα από κοντά και πιστεύω ότι θα έχουμε ακόμα καλύτερη συνεργασία στο μέλλον. Νομίζω ότι ταυτιζόμαστε απολύτως στις αντιλήψεις για το πώς πρέπει να προχωρήσουμε τα επόμενα βήματα. Το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας την επόμενη μέρα θα είναι ένας από τους πυλώνες ανάπτυξης της περιοχής και προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ (Τριανταφυλλίδης Μπάμπης): κ. Υπουργέ συμμεριζόμαστε την αγωνία σας για το δύσκολο εγχείρημα να πάει το πανεπιστήμιο από τα εφτά τμήματα στα 22.
Ο ΣΥΡΙΖΑ πριν από εσάς είχε δημιουργήσει δύο τμήματα προκειμένου να ενισχύσει το πανεπιστήμιο στην πόλη της Φλώρινας. Το ένα αφορούσε τη σχολή Καλών Τεχνών με το τμήμα του κινηματογράφου και το άλλο τη γεωπονική σχολή με το τμήμα επιστήμης τροφίμων και διατροφής. Αυτά στη συνέχεια, όταν αναλάβατε εσείς ως κυβέρνηση, αν δεν τα καταργήσατε, αναστείλατε τη λειτουργία τους με την αιτιολογία ότι δημιουργήθηκαν με προχειρότητα και ότι εσείς θα τα θέσετε σε στέρεες βάσεις για να μην έχουν στη συνέχεια προβλήματα. Πέρασε όμως αρκετό χρονικό διάστημα που δεν έχουμε αποτελέσματα και μάλιστα σε μία πολύ κρίσιμη περίοδο για τη Δυτική Μακεδονία στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης και το νέο παραγωγικό μοντέλο που πρέπει να ακολουθήσει.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Υφυπουργός Άγγελος Συρίγος ): Θέλουμε ένα ισχυρό πανεπιστήμιο και ένα ισχυρό πανεπιστήμιο δεν είναι ένα πλατύ πανεπιστήμιο που έχει τα πάντα. Δηλαδή φανταστείτε τέσσερα τμήματα που δεν έχουν μέλη ΔΕΠ, δεν έχουν κτίρια, δεν έχουν τίποτα, αυτό δεν είναι ισχυρό πανεπιστήμιο. Τα τμήματα αυτά δημιουργήθηκαν χωρίς καμία μελέτη για το τι υπάρχει αντίστοιχο στην υπόλοιπη Ελλάδα και τι προοπτικές έχουνε. Για το τμήμα τροφίμων, τα αντίστοιχα στην υπόλοιπη χώρα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο διότι εν μία νυκτί δημιουργήσαμε δεκάδες γεωπονικού τύπου τμήματα χωρίς να σκεφτούμε πως θα επιβιώσουν. Για το τμήμα κινηματογράφου, έχουμε αντίστοιχα τμήματα τα οποία δεν πάνε καλά.
Πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί. Η παρουσία του κ. Μήτκα δεν είναι τυπική, είναι ουσιαστική διότι εξετάζουμε τη δυνατότητα να τα περπατήσουμε με σωστό ακαδημαϊκό τρόπο. Έχουμε ένα πανεπιστήμιο και πρέπει να δούμε πώς θα σταθεί στα πόδια του, πρέπει να σταθεί στα πόδια του και αυτό δεν θα γίνει με το να σκορπίζεις τμήματα αλλά ενδυναμώνοντας τα υπάρχοντα. Εάν στο μέλλον μπορεί να υπάρξει άλλο τμήμα θα το δούμε με επιστημονικά κριτήρια και όχι ως χατίρι στον ντόπιο βουλευτή.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Βουλευτής Αντωνιάδης Γιάννης): Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να διασφαλίσουμε την επιβίωση και τη σίγουρη λειτουργία και της σχολής καλών τεχνών και της γεωπονικής σχολής. Αυτή είναι η ανησυχία μας επειδή είναι ένα τμήμα.
ΕΡΩΤΗΣΗ (Τριανταφυλλίδης Μπάμπης): Το θέμα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ, με βάση κάποια στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, στα τμήματα της Φλώρινας θα δημιουργήσει μία μείωση της τάξης των 500 φοιτητών και αυτό θα δημιουργήσει συρρίκνωση των τμημάτων με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να κλείσουν. Πώς διασφαλίζεται η βιωσιμότητα τους;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Υφυπουργός Άγγελος Συρίγος) : Θα γίνω εγώ δημοσιογράφος και θα σας κάνω μία ερώτηση: εσείς θεωρείτε λογικό να μπαίνουν φοιτητές με 1,2,3, ή 4; Μπορούν αυτοί μετά να τα βγάλουν πέρα στο πανεπιστήμιο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ (ΤριανταφυλλίδηςΜπάμπης) : Θεωρώ ότι μία αναβάθμιση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μία γενναία χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια, μια ενίσχυση των περιφερειακών πανεπιστημίων οικονομικά έτσι ώστε να αναβαθμιστεί και η ποιότητα των σπουδών, με μείωση του αριθμού των φοιτητών σε αυτά τα τερατουργήματα που δημιουργήθηκαν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη θα μπορέσει να δοθεί ανάσα στα περιφερειακά πανεπιστήμια.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Υφυπουργός Άγγελος Συρίγος : Το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας είναι στην κορυφή των χρηματοδοτήσεων σε σχέση με όλα τα άλλα πανεπιστήμια. Αυτό που λέτε μου θυμίζει όλες αυτές τις συζητήσεις που κάνουμε και λέμε ότι για να φτιάξουμε αυτό πρέπει να φτιάξουμε το σύστημα από τη ρίζα, στο μεταξύ μέχρι να γίνει αυτό όσα χρόνια κι αν πάρει θα έχουμε πανεπιστήμια στα οποία θα μπαίνουν άτομα με ένα με δύο και με τρία.
Η πραγματικότητα είναι ότι κανένας από τους πανεπιστημιακούς δασκάλους δεν πιστεύει ότι μπορεί να κάνει μάθημα με φοιτητές που έχουν 1,2,3,4,5 γιατί είναι άλλο επίπεδο εκπαιδεύσεως, είναι άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης. Η κοινωνία δεν βρίσκει διέξοδο υποχρεωτικώς μόνο στο πανεπιστήμιο και γι’ αυτό το λόγο φέτος υπάρχει η δυνατότητα της συμπλήρωσης δεύτερου μηχανογραφικού για ΙΕΚ. Υπάρχουν αρκετές θέσεις ώστε να απορροφήσουν τα παιδιά που θέλουν να πάνε σε ΙΕΚ. Αν κάποιος με 1,2 και 3 νομίζει ότι μπορεί να γίνει γιατρός ή δικηγόρος, εγώ έχω υποχρέωση απέναντι στην κοινωνία και στην οικογένειά του αλλά και στον ίδιο να πω ότι αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να προχωρήσει.