Υπέρ της έντιμης αξιολόγησης

ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΝΤΙΜΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

«Ο Έλληνας εκπαιδευτικός είναι υπέρ της έντιμης αξιολόγησης. Είναι μια απόφαση που έχει βγει μέσα από συλλογικές διαδικασίες, μέσα από επιστημονικά και συνδικαλιστικά συνέδρια. Έντιμη αξιολόγηση που θα τον ενισχύει, δεν θα τον ποδηγετεί, δεν θα τον εξανδραποδίζει, δεν θα του δημιουργεί προβλήματα, δεν θα συνδέεται με την μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη», τόνισε ο αντιπρόεδρος της διδασκαλικής ομοσπονδίας Μπάμπης Κόκκινος στη συνέντευξη τύπου της 21 Μαρτίου 2013 στη Φλώρινα.

Αναλύοντας  τη θέση της ομοσπονδίας για την αξιολόγηση είπε πως λένε ναι σε «μια αξιολόγηση που θα λαμβάνει υπόψιν τις αντικειμενικές συνθήκες που υπάρχουν στις σχολικές μονάδες, από τον μαθητικό εξοπλισμό, την υλικοτεχνική υποδομή, από την παρουσία των εποπτικών μέσων διδασκαλίας. Μια διαδικασία που θα είναι έντιμη και δεν θα είναι μονοπρόσωπο το όργανο που θα αξιολογεί. Μια διαδικασία που θα λειτουργεί υπέρ του εκπαιδευτικού, υπέρ του παιδαγωγικού έργου και όχι στο να δημιουργεί προβλήματα».

-Ο Γενικός Γραμματέας της ομοσπονδίας Σταύρος Πετράκης αναφερόμενος στο υπό διαβούλευση σχέδιο του υπουργείου παιδείας επεσήμανε ότι  «δεν αξιολογούνται οι συνθήκες, το σύστημα, οι δομές, οι λειτουργίες, οι πολιτικές και οι συνθήκες.

Εάν και εφόσον όλα αυτά λειτουργήσουν σε μία κατεύθυνση έτσι όπως εμείς την περιγράφουμε, ο χώρος είναι έτοιμος να συζητήσει και να αποδεχτεί τέτοιες λογικές».

Ο πρόεδρος του τοπικού συλλόγου των δασκάλων  Γιάννης Μπάτσιος, αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στα σχολεία και την τραγική κατάσταση που διαμορφώθηκε από τις μνημονιακές πολιτικές των περικοπών, τονίζοντας πως μόνο το φιλότιμο των εκπαιδευτικών κρατά όρθιο το εκπαιδευτικό σύστημα στην περιοχή μας.

Ο αντιπρόεδρος και ο γενικός Γραμματέας της ΔΟΕ βρέθηκαν στη Φλώρινα προσκεκλημένοι του τοπικού συλλόγου των δασκάλων προκειμένου να συζητηθούν με τους εκπαιδευτικούς τα καυτά θέματα της αξιολόγησης και των πειθαρχικών

 

Η ΣΥΝΕΤΕΥΞΗ

 

ΜΠΑΤΣΙΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ, πρόεδρος συλλόγου δασκάλων  Φλώρινας

 

Σήμερα φιλοξενούμε τον αντιπρόεδρο της διδασκαλικής ομοσπονδίας τον Μπάμπη τον Κόκκινο και το  γενικό γραμματέα τον Σταύρο τον Πετράκη.

Στην εκπαιδευτική εκδήλωση μας θέλουμε να ενημερώσουμε την  τοπική κοινωνία τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας και γενικά η πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Είναι μια πρωτοβουλία που πήρε ο σύλλογος της Φλώρινας μαζί με τον σύλλογο του Αμυνταίου με τον πρόεδρο τον Δημήτρη τον Μαρκόπουλο.

Τα προβλήματα στη δημόσια εκπαίδευση και ειδικά στην πρωτοβάθμια είναι πάρα πολλά.

Το υπαρκτό πρόβλημα του υποσιτισμού των μαθητών στα σχολεία δεν αποτελεί άλλη μια όψη ανθρωπιστικής κρίσης που πλήττει τον κοινωνικό ιστό της χώρας αλλά ένα ντροπιαστικό φαινόμενο που χρήσει άμεσης αντιμετώπισης.

Παρατηρήσαμε τις τελευταίες μέρες πολλά τέτοια περιστατικά. Μαθητές σε νηπιαγωγεία και δημοτικά λιποθυμούν από την πείνα. Κάτι που πρέπει η πολιτεία να το δει πάρα πολύ σοβαρά. Οι συνάδελφοι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αντιμετωπίζουν καθημερινά τέτοια προβλήματα. Προς το παρόν στην περιοχή μας δεν έχουμε αντιμετωπίσει η δεν μας έχουν ενημερώσει για τέτοια περιστατικά. Ευχόμαστε η περίπτωση του υποσιτισμού να μην χτυπήσει και την δική μας περιοχή.

Η διαρκής υποβάθμιση της δωρεάν παιδείας βρίσκεται στο επίκεντρο και των νέων περικοπών της κυβέρνησης και της τρόικας που εφαρμόζει κατά γράμμα όλες τις διατάξεις του τρίτου μνημονίου.

Την  δραματική κατάσταση των σχολικών επιτροπών και τη δραματική μείωση των αποδοχών μας, που στους νέους εκπαιδευτικούς ξεπερνάει το 45% και οδηγεί στην εξαθλίωση του κλάδου. Ένας πρωτοδιόριστος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αμείβεται μόλις με 670 ευρώ. Και δυστυχώς δεν διορίζεται στον τόπο κατοικίας του εκεί που ζει η οικογένεια του.

Οι νέες πειθαρχικές διατάξεις καταργούν το τεκμήριο της αθωότητας και μας οδηγούν σε ένα εργασιακό μεσαίωνα.

Το σχέδιο-προεδρικό διάταγμα για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που το διοικητικό συμβούλιο της ΔΟΕ επέστρεψε ως απαράδεκτο στον υπουργό και το οποίο υλοποιεί τις αντιπαιδαγωγικές και αντιεπιστημονικές διατάξεις του νόμου 4024 του 12 που συνδέουν την αξιολόγηση με την μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών, μέσα από παράλογες και άδικες ποσοστώσεις από βαθμό σε βαθμό αλλά και με πρόβλεψη για στασιμότητα ακόμα και απολύσεις. Την πλήρη κατάρρευση του προϋπολογισμού για την παιδεία και τιε προσλήψεις στην εκπαίδευση.

Με την τακτική που ακολουθεί το υπουργείο  παιδείας οι νέοι εκπαιδευτικοί δεν θα δούνε ποτέ διορισμό. Ένα από τα κύρια αιτήματα της ομοσπονδίας είναι ο άμεσος διαγωνισμός ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Σήμερα στην Ελλάδα δεν υπάρχει μόνιμος εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής στην  πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι όλοι όμηροι ως αναπληρωτές.

 

ΜΠΑΠΜΠΗΣ ΚΟΚΚΚΙΝΟΣ, αντιπρόεδρος της διδασκαλικής ομοσπονδίας

Σε μια εποχή που κάποιοι επιδιώκουν συστηματικά να απαξιώσουν όλες τις δομές του πολιτικού συστήματος, όλες τις δομές εκείνες που υπάρχουν και συμμετέχουν άνθρωποι στα κοινά όπως ο συνδικαλισμός, δίνουμε τη μάχη να αποδείξουμε ότι ο αγώνας μας στηρίζεται στην ανιδιοτελή προσφορά, δίνουμε την μάχη γι’ αυτό που λέγεται δημόσια δωρεάν εκπαίδευση. Είναι ένα αγαθό που πρέπει να το προασπίσουμε.

Σήμερα θα συζητήσουμε δύο από τα ακανθώδη ζητήματα της εκπαίδευσης, με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και με τα νέα πειθαρχικά όπως αυτά προβλέπονται στο νέο μνημονιακό νόμο που υπάρχει στη ζωή μας.

Εκείνο που επισημαίνω εγώ είναι ότι ο έλληνας εκπαιδευτικός είναι υπέρ της έντιμης αξιολόγησης. Είναι μια απόφαση που έχει βγει μέσα από συλλογικές διαδικασίες, μέσα από επιστημονικά και συνδικαλιστικά συνέδρια. Έντιμη αξιολόγηση που θα τον ενισχύει, δεν θα τον ποδηγετεί, δεν θα τον εξανδραποδίζει, δεν θα του δημιουργεί προβλήματα, δεν θα συνδέεται με την μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη. Μια αξιολόγηση που θα λαμβάνει υπόψιν τις αντικειμενικές συνθήκες που υπάρχουν στις σχολικές μονάδες, από τον μαθητικό εξοπλισμό, την υλικοτεχνική υποδομή, από την παρουσία των εποπτικών μέσων διδασκαλίας. Μια διαδικασία που θα είναι έντιμη και δεν θα είναι μονοπρόσωπο το όργανο που θα αξιολογεί. Μια διαδικασία που θα λειτουργεί υπέρ του εκπαιδευτικού, υπέρ του παιδαγωγικού έργου και όχι στο να δημιουργεί προβλήματα. Και τα λέω αυτά γιατί κάποιοι εδώ και χρόνια προσπαθούν να μεταθέσουν τις ευθύνες τους στις πλάτες των εκπαιδευτικών. Στοχοποιούν τον έλληνα εκπαιδευτικό και αρνούνται τη συνολική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Αποτέλεσμα είναι να μεταφέρουν αλλού τις ευθύνες.

Στο προεδρικό διάταγμα το οποίο βρίσκεται προς διαβούλευση έχουμε στείλει το μήνυμα στο υπουργείο παιδείας και στον κ. Αρβανιτόπουλο και στον κ. Παπαθεοδώρου, για τις βασικές μας αρχές και πως δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών να συνδέεται με απολύσεις αλλά και με το νόμο 4024 του 11 για το περιβόητο μισθολόγιο και βαθμολόγιο, που προβλέπει κατηγοριοποίηση των δημοσίων υπαλλήλων. Με βάση αυτά το 70% από μας θα κριθεί αυτόματα ότι δεν μπορεί να πάει στο βαθμό Α.

Με τον μνημονιακό νόμο 4093 του 2012, έχουμε και τα πειθαρχικά τα οποία μας κλέβουν κι αυτά τη ζωή με μια μήνυση που μπορεί να υποβάλλει κάποιος κατά εκπαιδευτικού, μπορεί να βρεθεί σε διαθεσιμότητα για αρκετό χρονικό διάστημα.

Είναι δυο βασικά ζητήματα καυτά. Ο έλληνας εκπαιδευτικός μπήκε στο δημόσιο με διαφανείς διαδικασίες, κι όχι από τα παράθυρα και με κανένα μέσον. Οι περισσότεροι των εκπαιδευτικών είναι άνθρωποι με πάρα πολλά τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, με ΑΣΕΠ ή επετηρίδα πτυχίου. Διαδικασίες που δεν αμφισβητήθηκαν ποτέ. Και δεν είναι πολλοί οι εκπαιδευτικοί όταν σήμερα Μάρτιο μήνα τα κενά στα σχολεία μας είναι πολλά.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, γενικός γραμματέας ΔΟΕ

Ο έλληνας εκπαιδευτικός είναι φοβισμένος, για την ακρίβεια είναι τρομαγμένος. Νιώθει ότι έχει στοχοποιηθεί και με συστηματική προσπάθεια υποδεικνύεται ως ο μοναδικός υπεύθυνος για τα δεινά της εκπαίδευσης. Στην υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης, στη μετατροπή του μισθού του σε προνοιακό επίδομα, γιατί μόνο ως τέτοιο μπορεί να χαρακτηριστεί ο μισθός του πρωτοδιόριστου εκπαιδευτικού, εργαζόμενου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, που εισήχθη στο πανεπιστήμιο με 19 και 19500 μόρια. Στην κατάργηση της επιμόρφωσης του, και σε όλα τα προβλήματα που δημιουργούνται στα σχολεία από τις ελλείψεις και τα κενά των εκπαιδευτικών, έρχεται να προστεθεί και η αξιολόγηση, χειραγώγηση τη λέμε εμείς, η οποία δεν έχει ως στόχο να βελτιώσει τον εκπαιδευτικό και το εκπαιδευτικό έργο αλλά έχει ως στόχο να τον χειραγωγήσει, να τον υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο οικονομικά και να τον οδηγήσει στον καιάδα της απόλυσης. Της απόλυσης ην οποία υποδεικνύεται από τις μνημονιακές πολιτικές, διότι ας μην ξεχνάμε μνημονιακά μέτρα είναι όλα αυτά, που υποδεικνύουν μείωση του δημόσιου τομέα.

Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και το νέο πειθαρχικό δίκαιο, το οποίο γυρίζει την κοινωνία μας πολλά χρόνια πίσω, μέσω της κατάργησης του τεκμηρίου της αθωότητας.

Ο Έλληνας εκπαιδευτικός ο Έλληνας εργαζόμενος, ο οποίος λόγω του επαγγέλματος του, έρχεται σε επαφή με πλήθος κόσμου, κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή από μία μήνυση για οποιοδήποτε λόγο, να οδηγηθεί στην αργία, στην διαπόμπευση και τον στιγματισμό, για όσο διάστημα χρειαστεί μέχρι να τελεσιδικήσει η απόφαση. Αντιλαμβάνεστε πόσο μεγάλο ζήτημα είναι αυτό, όταν όλοι γνωρίζουμε με τους ρυθμούς που λειτουργεί η Ελληνική Δικαιοσύνη.

Όλα αυτά δημιουργούν ένα πολύ δυσάρεστο εκπαιδευτικό περιβάλλον, όλα αυτά κάνουν ακόμα δυσκολότερη την κατάσταση στην εκπαίδευση. Θα πρέπει οι κυβερνώντες να το αντιληφθούν, πρέπει να σκύψουν με σοβαρότητα και υπευθυνότητα απέναντι στην παιδεία, θα πρέπει να επενδύσουν στην παιδεία, γιατί κατά τη γνώμη μας η μόνη ελπίδα για την έξοδο από την κρίση είναι η επένδυση στην παιδεία.

Ο έλληνας εκπαιδευτικός δεν αντιδρά γιατί προσπαθεί να διατηρήσει τα κακώς εννοούμενα κεκτημένα, γιατί τέτοια δεν έχει, αγωνίζεται όμως για να διατηρηθεί ένα κλίμα παιδαγωγικής ελευθερίας, που θα βοηθήσει όχι μόνο τον εκπαιδευτικό απλά και τον μαθητή, αλλά και την ίδια την κοινωνία να αλλάξει ταχύτητα γιατί κάτι τέτοιο τώρα επιβάλλουν οι καιροί. Εμείς θα αγωνιστούμε σε αυτή την κατεύθυνση. Τα πρωτοβάθμια όργανα, οι σύλλογοι εκπαιδευτικών  και εν προκειμένω οι δύο σύλλογοι της Φλώρινας και του Αμυνταίου ανέλαβαν μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι είναι πολύ σημαντικό σε μια εποχή που οι κραυγές κυριαρχούν , το γεγονός ότι κάποιοι επιλέγουν να συζητήσουν, να αντιπαρατεθούν, να βάλουν κάτω τα επιχειρήματα τους και να οδηγηθούν σε συνθέσεις, αυτό είναι σημαντικό και πρέπει να το αναδείξουμε.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Περίμενα νακούσω τις δικές σας προτάσεις για τα δύο αυτά ζητήματα, στο σχέδιο διαβούλευσης και όχι τα όχι σας στην πρόταση του υπουργείου παιδείας. Να μας πείτε εσείς τι αξιολόγηση προτείνετε, αν είναι λειτουργική. Ποιο είναι το μοντέλο που προτείνεται εσείς απέναντι στην αξιολόγηση του υπουργείου παιδείας. Το τι είπε και λέει η κυβέρνηση το ξέρουμε, εσείς τι προτείνετε.

Και ποιος σας είπε εσάς ότι επειδή πήρατε το πτυχίο κι επειδή μπήκατε στην επετηρίδα για διορισμό ή διοριστήκατε με τον ΑΣΕΠ αυτό σημαίνει ότι εσαεί δεν πρέπει να κρίνεστε. Γιατί αν έχει κατάντια η παιδεία, ως ένα βαθμό οφείλεται και στους εκπαιδευτικούς.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Κόκκινος): Δεν είπαμε ποτέ ότι δεν θέλουμε να κρινόμαστε. Οφείλω όμως να επισημάνω  την επίθεση που δέχτηκε και δέχεται ο δημόσιος τομέας. Κάπου εκεί μέσα μπαίνουν και οι εκπαιδευτικοί. Και κάποιοι θεωρούν ότι εμείς είμαστε οι δημόσιοι υπάλληλοι που με συγκεκριμένο κάποιο διαβιβαστικό βρεθήκαμε εκεί που βρεθήκαμε. Θύμισα δύο αξιοκρατικές διαδικασίες που δεν αμφισβητήθηκαν από κανέναν, την επετηρίδα και τον ΑΣΕΠ. Εμείς δεν φοβόμαστε την αξιολόγηση.

Δεν είπαμε όχι σ’ αυτό που προτείνει η κυβέρνηση αλλά θέτουμε την αντιπρόταση μας. Λέμε ναι στην αξιολόγηση υπό συγκεκριμένες συνθήκες.

Εμείς θεωρούμε ότι δεν πρέπει να συνδέεται βαθμολογικά και μισθολογικά ο εκπαιδευτικός με την αξιολόγηση. Γιατί αυτόματα το 70% από μας δεν πρόκειται ποτέ να φτάσουν στον βαθμό.

Λέμε για απολύσεις. Εμείς είχαμε προτείνει ότι αν κάποιοι συνάδελφοι δεν ανταποκρίνονται στα καθήκοντα τους, έχουν ψυχολογικά προβλήματα, μπορούν να μην μπαίνουν στην τάξη αλλά να πάνε σε κάποιο γραφείο εκπαίδευσης. Όχι να απολυθούν. Να κάνουν διοικητική δουλειά.

Λέμε να αξιολογηθούμε. Το ίδιο θα αξιολογηθεί ο εκπαιδευτικός που διδάσκει σε ένα σχολείο με σωστές αίθουσες, με εποπτικά μέσα με θέρμανση, με ένα σε μονοθέσιο σχολείο απομακρυσμένης περιοχής; Που έχει ξυλόσομπες, που δεν έχει χρήματα να αγοράσει κιμωλίες και πετρέλαιο; Άρα να λαμβάνονται υπόψιν οι ειδικές συνθήκες που υπάρχουν. Άλλο είναι ένα σχολείο που έχει παιδιά οικονομικών μεταναστών, άλλο είναι ένα σχολείο απομακρυσμένο  και άλλο μέσα στην πόλη. Το εκπαιδευτικό διάταγμα δεν τα λαμβάνει αυτά υπόψιν. Εμείς την κάναμε την πρόταση και μας είπαν οι υπουργοί ότι έχουμε δίκιο. Αλλά μέχρι τώρα καμιά απάντηση. Φανταστείτε ένα ξακουστό γιατρό που έρχεται στο νοσοκομείο της Φλώρινας και δεν έχει γάντια, δεν έχει νυστέρι, δεν έχει αναισθητικό, δεν έχει νοσοκόμες να τον βοηθήσουν και άρα δεν μπορεί να κάνει την επέμβαση. Είναι κακός γιατρός αυτός;

Το εκπαιδευτικό σύστημα ας κάνει μια βαθμολόγηση το πώς θα πάει,  ας αξιοποιήσει τα χρήματα από το ΕΣΠΑ και μετά ας βγει και ας στοχοποιήσει τους εκπαιδευτικούς. Λέμε ναι στην αξιολόγηση με συγκεκριμένους όρους. Πρέπει να ξέρει η εκάστοτε κυβέρνηση το τι ζητάει και να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις της.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ( Πετράκης): Το σχέδιο του υπουργείου δεν έχει χαρακτηριστικά ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού συστήματος και του εκπαιδευτικού. Διαφορετικά θα προέβλεπε ότι ένας εκπαιδευτικός ο οποίος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη δουλειά του με τον τρόπο που απαιτείται, θα έπρεπε να υπάρχουν επιμορφωτικές διαδικασίες  και εφόσον διαπιστωθεί το πρόβλημα, να προσπαθήσουν να το βελτιώσουν. Δεν προβλέπεται απολύτως τίποτα. Άρα εμείς λέμε ότι αυτό γίνεται απλά και μόνο για να τον καθηλώσει μισθολογικά, γιατί για να αλλάξεις βαθμό και να πάρεις περισσότερα χρήματα πρέπει να αξιολογηθείς και να περάσεις και δεύτερο για να οδηγηθείς και στην απόλυση του μη επαρκούς.

Δεύτερος λόγος που διαφωνούμε είναι οι αυθαίρετες ποσοστώσεις. Εκ των προτέρων λέει ότι στους 100 εκπαιδευτικούς οι 30 μόνο είναι άξιοι για να πάρουν τον βαθμό Α΄. γιατί μόνο οι 30; Μπορεί να είναι οι 40 οι 50 μπορεί να μην είναι και κανένας. Γιατί εκ των προτέρων έχει μπει ένα τέτοιο αυθαίρετο ποσοστό; Πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει αυτή η ποσόστωση.

Τρίτος σημαντικός παράγοντας. Η αξιολόγηση γίνεται από μονοπρόσωπα όργανα. Ποια είναι αυτά; Ο σχολικός σύμβουλος και ο διευθυντής.

Και τελευταίο. Δεν αξιολογούνται οι συνθήκες, το σύστημα, οι δομές, οι λειτουργίες, οι πολιτικές και οι συνθήκες.

Εάν και εφόσον όλα αυτά λειτουργήσουν σε μία κατεύθυνση έτσι όπως εμείς την περιγράφουμε, ο χώρος είναι έτοιμος να συζητήσει και να αποδεχτεί τέτοιες λογικές.