Ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Την Τρίτη, 29 Μαΐου 2012, ώρα 18.00 ως 21.30 μμ., στο μεγάλο αμφιθέατρο της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας, πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική ημερίδα που διοργανώθηκε από τον Διευθυντή, κ. Παναγιώτη Νώτα, και τους Σχολικούς Συμβούλους Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, κ. Κωνσταντία Βαϊρινού, κ. Στέλλα Κασίδου, κ. Γιάννη Κασκαμανίδη και κ. Όλγα Μούσιου-Μυλωνά, με θέμα: «Κριτικός Γραμματισμός και νέα Προγράμματα Σπουδών γλωσσικής διδασκαλίας για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο», με εισηγητή τον κ. Κωνσταντίνο Ντίνα, Καθηγητή Γλωσσολογίας της Ελληνικής Γλώσσας και της Διδακτικής της στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ
ΝΩΤΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
«Η Α΄/θμια εκπαίδευση Φλώρινας, για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, σε συνεργασία με το γραφείο Σχολικών Συμβούλων, διοργανώνει αυτή την ημερίδα προσκαλώντας ως ομιλητή τον καθηγητή Γλωσσολογίας της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας κ. Ντίνα, ξεκινώντας μια σειρά συναντήσεων που θα συνεχιστούν και τον Σεπτέμβριο θέλοντας έτσι και να πετύχει ο στόχος των εκπαιδευτικών οι οποίοι θα την αξιοποιήσουν στην εκπαιδευτική εργασία αλλά και να συσφίξει τις σχέσεις των μεταξύ των εκπαιδευτικών με την παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας.
Πιστεύω ότι στο τέλος της ημερίδας θα βγει κάτι πολύ σημαντικό το οποίο θα διαπερνάει όλα τα αναλυτικά προγράμματα και τα διδακτικά πακέτα των σχολείων και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ως στόχο έχει να δημιουργήσει και να αποτυπώσει στη συνέχεια πολίτες, οι οποίοι θα μπορούν με τον τρόπο τους να κριτικάρουν το γραπτό και προφορικό λόγο, ο οποίος χρησιμοποιείται πολύ από τα Μ.Μ.Ε. και χρησιμοποιείται πολλές φορές ως γλώσσα χειραγώγησης. Από την πλευρά της Δ/νσης να συγχαρώ τους διοργανωτές που είναι το γραφείο Σχολικών Συμβούλων, να ευχαριστήσω τον κ. Ντίνα ο οποίος αποδέχτηκε με ευχαρίστηση την πρόσκληση να είναι ο κύριος ομιλητής και να ευχηθώ καλή επιτυχία για σήμερα».
ΚΩΣΤΑΣ ΝΤΙΝΑΣ, καθηγητής Γλωσσολογίας, Ελληνικής Γλώσσας και Διδακτικής της Παιδαγωγικής Σχολής στο Π.Δ.Μ. ,
«Η αποψινή συνάντηση που γίνεται σε συνεργασία με τους Σχολικούς Συμβούλους της Περιφέρειας της Φλώρινας, τους Σχολικούς Συμβούλους της Α/θμιας Εκπαίδευσης και των Δασκάλων και Νηπιαγωγών, αφορούν μια πρώτη συζήτηση για το θέμα του κριτικού γραμματισμού, ο οποίος αποτελεί τη βάση του καινούργιου προγράμματος που εφαρμόστηκε πιλοτικά φέτος και από την επόμενη χρονιά θα διευρυνθεί σε 500 ακόμα σχολεία σε όλη τη χώρα, με προοπτική επέκτασης του προγράμματος αυτού από τη μεθεπόμενη χρονιά. Ο κριτικός γραμματισμός είναι με πολύ απλά λόγια το να μάθουμε τους μαθητές μας να διαβάζουν κάτω από τα γράμματα και πίσω από τις λέξεις, δηλαδή να μπορούν να διαβάζουν κριτικά τα κείμενα και να μην είναι απλώς καταναλωτές αλλά κριτικοί αναγνώστες. Στη βάση αυτή σήμερα θα κάνουμε μια πρώτη συζήτηση πάνω σε θεωρητικά ζητήματα με προοπτική επέκτασης αυτής της συνεργασίας στην αρχή της επόμενης χρονιάς, όπου θα κάνουμε εργαστηριακού τύπου συναντήσεις και θα δούμε την εφαρμογή αυτού του προγράμματος πάνω σε συγκεκριμένα κείμενα, τα οποία θα συνοδεύουν τις εισηγήσεις που πρόκειται να ακολουθήσουν».
ΟΛΓΑ ΜΟΥΣΙΟΥ – ΜΥΛΩΝΑ, Σχολική Σύμβουλος της 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Φλώρινας
«Οι Σχολικοί Σύμβουλοι της Π.Ε. Φλώρινας και ο Δ/ντης της Α΄/θμιας εκπαίδευσης συνδιοργανώνουμε μια ημερίδα για τον κριτικό γραμματισμό και τη σημασία του μέσα στα νέα αναλυτικά προγράμματα της γλωσσικής διδασκαλίας με σκοπό την εφαρμογή τους τη νέα χρονιά στο Δημοτικό και το Νηπιαγωγείο. Θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντική η εισαγωγή σ’ ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα που θα ακολουθήσει και έχει σαν στόχο να διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς, να μπορέσουν να κάνουν τους μαθητές κριτικούς ενεργούς πολίτες μέσα από τη γλωσσική διδασκαλία, την επεξεργασία κειμένων και μέσα από την αναγνώριση ότι η γλώσσα διαμορφώνει δομεί και αποδομεί, αξίες, τάσεις, ιδέες, ιδεολογήματα και θα πρέπει να μάθουμε να τη διαχειριζόμαστε σωστά».
Η ΗΜΕΡΙΔΑ
Στην έναρξη της ημερίδας απηύθυναν χαιρετισμούς ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, κ. Παναγιώτης Νώτας, και ο Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε. Δυτικής Μακεδονίας, κ. Ιωάννης Σούλιος.
Ο κ. Ντίνας στην εμπεριστατωμένη εισήγησή του κατέδειξε ότι οι σύγχρονες κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες, όπως η πολυπολιτισμικότητα, η οικονομική και κοινωνική ρευστότητα, η αλλαγή των εργασιακών σχέσεων και δεδομένων, ο υπερπληθωρισμός των πληροφοριών, ο καταιγιστικός πολλαπλασιασμός των γνώσεων, η εξάπλωση της ηλεκτρονικής τεχνολογίας, κ.ά., επιβάλλουν στο σχολείο να αναπτύξει στους μαθητές και στις μαθήτριες ένα εύρος δεξιοτήτων που θα τους επιτρέψει να κινηθούν με ευελιξία και δημιουργικότητα σε ένα εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον που έχει αυξημένες και μεταβαλλόμενες απαιτήσεις.
Αυτές οι συνθήκες μας οδηγούν σε νέες διδακτικές προσεγγίσεις και σε νέα παιδαγωγική «φιλοσοφία», που έχει ως επίκεντρο τον μαθητή, που δίνει έμφαση στην καινοτομία και στη χρήση των νέων μέσων, που εδραιώνει στη συνείδηση των μαθητών τις δημοκρατικές αξίες, τις αρχές της ισονομίας μεταξύ των πολιτών, το σεβασμό στο περιβάλλον και το στόχο της αειφόρου ανάπτυξης, την ανθρώπινη αλληλεγγύη και την αποδοχή της διαφορετικότητας,
Στο πλαίσιο αυτό έχουν εκπονηθεί τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που βρίσκονται αναρτημένα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ (http://digitalschool.minedu.gov.gr ) και σε ότι αφορά στη γλωσσική διδασκαλία, αυτή στηρίζεται στις αρχές του κριτικού γραμματισμού, σύμφωνα με τον οποίο κάθε πολιτισμικό προϊόν (όπως η γλώσσα και η λογοτεχνία), προσεγγίζεται μαθησιακά ως ένα πολυεπίπεδο αποτέλεσμα ιδεολογικών, κοινωνικών και τεχνολογικών διεργασιών, τις οποίες επιχειρούμε να διερευνήσουμε και να ερμηνεύσουμε στο πλαίσιο της παιδαγωγικής του κριτικού γραμματισμού.
Η γλώσσα ως το βασικό μέσο επικοινωνίας ανάμεσα στους ανθρώπους και ως όχημα της ανθρώπινης σκέψης, αναδεικνύεται πλέον και ως μηχανισμός κατασκευής και αναδόμησης στάσεων, αξιών, κοινωνικών τάσεων και ιδεολογίας. Επομένως, η διδασκαλία της γλώσσας μέσα σε συνθήκες κοινωνικής ανισότητας δεν είναι ένα τεχνικό ζήτημα, αλλά άπτεται μιας γενικότερης εκπαιδευτικής στάσης που βλέπει την εκπαιδευτική διαδικασία ως μια διαπραγμάτευση ταυτοτήτων τόσο ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές όσο και ανάμεσα στους ίδιους τους μαθητές.
Η ημερίδα αυτή αποτέλεσε το πρωταρχικό και εισαγωγικό μέρος ενός εμπεριστατωμένου επιμορφωτικού προγράμματος για τους εκπαιδευτικούς της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, που θα πραγματοποιηθεί από τους Σχολικούς Συμβούλους τον Σεπτέμβριο και κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του νέου σχολικού έτους 2012-2013 με επίκεντρο το γλωσσικό μάθημα και τα νέα προγράμματα σπουδών που εφαρμόζονται την τρέχουσα χρονιά σε πιλοτική φάση και αναμένεται η σταδιακή καθολική εφαρμογή τους.
Συνδιοργανωτής της ημερίδας ήταν ο Δήμος Φλώρινας. Ευχαριστούμε τον Δήμαρχο, κ. Ι. Βοσκόπουλο, και το Δημοτικό Συμβούλιο για την οικονομική επιχορήγηση, και τον Κοσμήτορα της Παιδαγωγικής Σχολής, κ. Χαράλαμπο Λεμονίδη, για την ευγενική παραχώρηση της αίθουσας.