ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 2014 ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΝΙΚΗ-ΦΛΩΡΙΝΑ
ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΦΛΩΡΙΝΑ-ΠΤΟΛΑΙΜΑΪΔΑ ΘΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΣΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
Σε τριάντα μήνες, καλοκαίρι του 2014, πρόκειται να ολοκληρωθεί η κατασκευή του τμήματος Νίκη -Φλώρινα του καθέτου άξονα, δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών Γ. Μαγκριώτης κατά την επίσκεψη του στο εργοτάξιο της εταιρίας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ» στο τμήμα Φλώρινα-Νίκη την Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012, για να ενημερωθεί για τα νέα έργα των Κάθετων Αξόνων της Εγνατίας Οδού, στη Δυτική Μακεδονία.
Όσο για το τμήμα Φλώρινα-Πτολαιμαϊδα-Κοζάνη, είπε ότι χρηματοδοτείται τώρα η μελέτη, προκειμένου να ενταχθεί στην Πέμπτη Προγραμματική περίοδο.
Στο εργοταξιακό χώρο του έργου Φλώρινας- Νίκης παρόντες ήταν ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας Γιάννης Αντωνιάδης, ο Πρόεδρος του ΕΒΕ Σάββας Σαπαλίδης, ο περιφερειακός Σύμβουλος Χρήστος Ναούμ και εκπρόσωποι της εταιρείας ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ. Εντύπωση προκάλεσε η απουσία του Αντιπεριφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας Δημήτρη Ηλιάδη και του Δημάρχου Φλώρινας Γιάννη Βοσκόπουλου, οι οποίοι δεν είχαν προσκληθεί.
Ο Υφυπουργός δήλωσε ότι το έργο είναι προϋπολογισμού 80 εκατομμυρίων ευρώ και θα ολοκληρωθεί σε τριάντα μήνες, καλοκαίρι του 2014.
Το χαρακτήρισε ως έργο «αναπτυξιακό και γεωστρατηγικής σημασίας».
Για το τμήμα Φλώρινα-Πτολαιμαϊδα δήλωσε ότι θα χρηματοδοτηθεί η μελέτη με 4 εκατομμύρια ευρώ και θα ενταχθεί στην πέμπτη προγραμματική περίοδο.
Για το τρένο είπε ότι τα αρμόδιο υπουργείο με τον ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τους τοπικούς φορείς εργάζονται ώστε να βρεθεί λύση, για να λειτουργήσει η γραμμή Έδεσσα-Φλώρινα, όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Στον κάθετο άξονα Κοζάνη- Φλώρινα – Νίκη κατασκευάζεται το τμήμα «Φλώρινα – Νίκη», μήκους 14,5χλμ.. Τo έργο με προϋπολογισμό δημοπράτησης 80 εκ. € δημοπρατήθηκε την 06.09.2011 και η Σύμβαση υπεγράφη την 29.12.2011 με συνολική προθεσμία εκτέλεσης τριάντα (30) μήνες από την υπογραφή της. Η χρηματοδότησή του γίνεται από το ΕΣΠΑ. Το υπό κατασκευή έργο περιλαμβάνει πλήρη κατασκευή της κεντρικής αρτηρίας με τυπική διατομή τετράιχνης οδού, πλάτους 17 μ., διαχωρισμένων κλάδων κυκλοφορίας με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση. Στο εν λόγω τμήμα κατασκευάζονται επίσης 2 ανισόπεδοι και ένας ισόπεδος κόμβος , 9 γέφυρες, παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 31,4 χλμ . , καθώς και βελτιώσεις – αποκαταστάσεις του τοπικού οδικού δικτύου σε μήκος περίπου 20χλμ.
Ο κάθετος άξονας «Κοζάνη – Φλώρινα – Νίκη» έχει μήκος 78,5 χλμ, ανήκει στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο και αποτελεί τμήμα του Δέκατου Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου, συνδέει την Εγνατία Οδό από τη Κοζάνη με το Συνοριακό σταθμό Νίκης και μέσω του εδάφους της ΠΓΔΜ, συνδέεται με το Βελιγράδι και τη Βουδαπέστη.
Επιμέρους τμήματα του άξονα ,όπως το τμήμα «Α/Κ Κοζάνης – Πτολεμαΐδα», μήκους 22 χλμ. έχουν ήδη κατασκευαστεί στο πλαίσιο παλαιότερων προγραμμάτων. Από το Υπουργείο μελετάται επίσης το τμήμα Πτολεμαϊδα – Φλώρινα η μελέτη του οποίου χρηματοδοτείται με τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και θα ενταχθεί στην πέμπτη προγραμματική περίοδο.
ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ
ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας
Θέλω να πω στον εκπρόσωπο ότι είναι απαίτηση της κοινωνίας να απασχοληθεί ντόπιο δυναμικό γιατί υπάρχει πολύ μεγάλη ανεργία σ’ όλη τη Δ. Μακεδονία και στη Φλώρινα εκτός εάν είναι κάτι εξειδικευμένο και τους παρακαλούμε να είμαστε σε επαφή, έχουμε όλη την καλή διάθεση για συνεργασία αλλά θέλουμε ανέργους από την περιοχή.
Σας καλωσορίζω και είναι σήμερα σημαντική στιγμή γιατί αυτό το έργο κ. Υπουργέ, εγώ είμαι από το ’94 Νομαρχιακός Σύμβουλος, άρχισε να σχεδιάζεται επί Νομαρχίας Πετκάνη, που ήταν τότε στο INTEREG με δραχμές. Είναι ένα έργο παλιό και χαιρόμαστε που είμαστε τώρα στην έναρξη αυτού του μεγάλου έργου το οποίο είναι ένα έργο αναπτυξιακό. κ. Υπουργέ χωρίς πολλά λόγια να σας πω ότι αυτός ο τόπος είναι ευλογημένος αλλά είναι και αδικημένος το ομολογήσατε και εσείς τουλάχιστον δις και σήμερα θα το ξαναπείτε τρεις. Έχουμε ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα, πιστεύω να μάθατε ότι μόλις προχθές είχαμε μια αρνητική εξέλιξη στο θέμα της μελέτης της συνέχειας αυτού του δρόμου που είναι Φλώρινα-Πτολεμαΐδα. Προτάθηκε από την Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας να μπει η μελέτη στα διευρωπαϊκά δίκτυα και δεν έχει γίνει τίποτα και σας το λέω με όλη την εκτίμηση ότι εδώ και ένα χρόνο για το θέμα της μελέτης παρότι είχατε δεσμευτεί για τα 200 εκατομμύρια από τα διόδια Πολυφύτου δεν έχει γίνει τίποτα. Ειλικρινά δεν τολμάμε να αντικρύσουμε τους Φλωρινιώτες για το συγκεκριμένο έργο, γιατί δε μας παίρνουν σοβαρά και είναι σοβαρότατο αυτό το θέμα. Σας έχουμε και πρόταση «ω γέγονε γέγονε» να μπούνε από την τεχνική βοήθεια του ΥΠΟΜΕΔΙ, να μπουν 4 εκατομμύρια. Εμείς σας συγχαίρουμε για τον αεροδιάδρομο Θεσσαλονίκης γιατί η Θεσσαλονίκη έμεινε πίσω σε σχέση με την Αθήνα. Για το θέμα του μετρό τα 500 εκατομμύρια, ε διαθέστε και 5 εκατομμύρια γι’ αυτή την περιοχή. Ειλικρινά δε θέλω να πω τίποτα άλλο είναι και προεκλογική περίοδος και δε θέλω να με κατακρίνετε ούτε και εσάς αλλά θέλουμε έστω και την ύστατη στιγμή να βρεθεί μια λύση, θα ξεκινήσει αυτός ο δρόμος και είναι για εμάς μείζονος σημασίας. Σας καλωσορίζω, εύχομαι καλή αρχή, όλα να πάνε καλά και αυτό ας είναι γούρικο για το δρόμο.
Ξέρετε ότι έχουμε καταλάβει όσες προσπάθειες μπορούσαμε στα πλαίσια του δυνατού και αν χρειάζεται η χρηματοδότηση θα την συνεχίσουμε για να φέρουμε σε μια πορεία τη μελέτη του κομματιού το οποίο χρειάζεται η Φλώρινα για να συνδεθεί με την Εγνατία. Έχουμε μείνει στο θέμα της μελέτης και έχουμε κάνει μελέτες με δικά μας έξοδα και προχωρούμε. Είχαμε ένα εμπόδιο ή κάτι που δε μας άρεσε στην τελευταία συνεδρία με τη Δ/νση Ευρωπαϊκών Δικτύων αλλά θα προσπαθήσουμε και πάλι και σε αυτά τα πλαίσια και σε ότι άλλο μπορέσουμε σε συνεργασία με το ΥΠΟΜΕΔΙ να προχωρήσουμε αυτή τη μελέτη.
Ερώτηση: Έχετε πρόβλημα να δοθούν τα λεφτά από την τεχνική βοήθεια;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς από παλιά αλλά και τώρα είμαστε στη διάθεση όλης της περιοχής την οποία διασχίζει η Εγνατία για να προσπαθήσουμε να τελειώσουμε.
Ερώτηση: Εμείς θέλουμε και την επιστασία σας για το δρόμο Φλώρινα-Πισοδέρι που είναι 50 εκατομμύρια που είναι και αυτός ζωτικής σημασίας.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι κάτι που μπορούμε να το συζητήσουμε με την Περιφέρεια.
Ερώτηση: Από πέρσι τον Ιούνιο έως και φέτος είμαστε στην ίδια αφετηρία, στο ίδιο μέρος, οι ίδιοι άνθρωποι, οι ίδιοι δημοσιογράφοι χωρίς να έχουμε σημειώσει πρόοδο. Έτσι δεν είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εμείς κάναμε το καλύτερο δυνατό για να τελειώσει αυτό το έργο και είμαστε σε πολύ καλή φάση, αρχίζει το έργο και ρωτούσα κάθε μέρα πότε θα λιώσουν τα χιόνια. Είναι στις υποχρεώσεις μας για τη σύνδεση όλου αυτού του συστήματος της Εγνατίας με τον κάθετο άξονα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ, Υφυπουργός Υποδομών
Ο Υφυπουργός Γ. Μαγκριώτης μετά το τέλος της επίσκεψης δήλωσε:
ΓΙΑ ΤΟ ΤΡΕΝΟ
Θέλω να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου για τα θέματα τα οποία είναι θέματα που συζητούμε και δε θα μπορούσατε να έχετε και άλλα αιτήματα γιατί είστε ένας ζωντανός φορέας της περιοχής όπως και η Περιφέρεια και οι Δήμοι ενδιαφέρονται για τα ζωτικά θέματα της περιοχής. Υπάρχει μια συμφωνία για την επαναλειτουργία της γραμμής Θεσσαλονίκη- Φλώρινα από την πλευρά του ΟΣΕ στο πρόγραμμα εξυγίανσης, είναι επιθυμία και της διοίκησης του ΟΣΕ και δική μας και το έχουμε εκφράσει επανειλημμένως να προχωρήσει η συμφωνία αυτή στην υλοποίησή της γιατί πιστεύουμε ότι είναι ζωτικής σημασίας για την περιοχή η επαναλειτουργία αυτής της γραμμής και η συνέχειά της τα επόμενα χρόνια. Πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε, η προσπάθεια συνεχίζεται και πιστεύω επίσης ότι οι τοπικοί φορείς θα βοηθήσουν και θα συμπράξουν με βάση και την προγραμματική σύμβαση με τον ΟΣΕ.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε μια περίοδο με αυτή την οικονομική κρίση, η οποία δεν μαστίζει μόνο το λαό αλλά και τους φορείς, υπάρχει η δυνατότητα από την πλευρά των Δήμων αλλά και από τους τοπικούς φορείς να συμμετάσχουν στη δαπάνη για τη λειτουργία του τρένου; Και γιατί αυτό να συμβαίνει μόνο εδώ και όχι σε άλλες περιοχές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχετε απόλυτο δίκιο αλλά υπήρξε μια συμφωνία για το τρένο και ο ΟΣΕ έχει δεσμευτεί να μην έχει ελλειμματικές γραμμές από το 2012. Και πράγματι από το 2012 δεν θα έχει και ήδη έκλεισε τον τελευταίο χρόνο με λειτουργικό πλεόνασμα, οριακό βέβαια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ .
Στα πλαίσια αυτά υπήρξε μια συμφωνία όπου θα υπήρχε η συμμετοχή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη μια πλευρά με δικές της δαπάνες και από την άλλη πλευρά η συμμετοχή των τοπικών και περιφερειακών φορέων. Δε ζητείται η χρηματοδότηση από αυτούς τους φορείς και δεν είναι και αυτό το πνεύμα, αλλά ζητείται να υπάρχει κατά κάποιο τρόπο η εξασφάλιση των επιβατών μέσα από τη συνεργασία των φορέων γιατί αν δεν εξασφαλίσεις ένα ελάχιστο επιβατών τότε η γραμμή αυτή αλλά και άλλες γραμμές που αντίστοιχα αιτήματα έχουν κατατεθεί και από αυτές ειδικά από την Πελοπόννησο, όπου και εκεί έχουν σταματήσει σχεδόν όλες οι γραμμές και τότε μονάχα μπορεί να γίνει πράξη αυτό, γιατί αλλιώς θα βυθιστεί ξανά ο ΟΣΕ στα ελλείμματα και στα χρέη και όλα αυτά τα πληρώνουν οι φορολογούμενοι πολίτες και μεταξύ ατών και οι φορολογούμενοι κάτοικοι της Φλώρινας. Συνεπώς, εδώ υπάρχει σύμπραξη και καλή θέληση και για να μην είναι η γραμμή ελλειμματική, αυτό το ελάχιστο των επιβατικών μετακινήσεων πιστεύω ότι μπορούμε να το εξασφαλίσουμε. Δεν ζητείται να χρηματοδοτήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση τη γραμμή αλλά να οργανωθούν κάποιες μετακινήσεις όπως των σχολείων ή των Κ.Α.Π.Η. δηλαδή όλων αυτών που θέλουν να αξιοποιούν τη γραμμή, διότι είναι πιο ασφαλής, η πιο λειτουργική, η πιο γρήγορη, η πιο φθηνή, δηλαδή να λειτουργείται ανταποδοτικά και νομίζω ότι η τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση με τη δουλειά που κάνει θα βρει στο τέλος την λύση.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα μπορούσε να ξεκινήσει η λειτουργία για να δούμε ποια είναι τα ελλείμματα και βέβαια όχι με αυτά τα εισιτήρια των 2 ευρώ για να είμαστε και ρεαλιστές, να προσαρμοστεί αλλιώς η τιμή 10,12 ή 13 ευρώ, να είναι πιο φθηνό από το λεωφορείο, γιατί δημιουργείται και άνισος ανταγωνισμός αλλά να ξεκινήσει για να δούμε τα ελλείμματα, διότι τώρα πάμε σε μια υποθετική βάση.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτή όμως η λογική του ξεκινάμε και βουλιάζουμε και μετά βλέπουμε πως θα το σώσουμε όπως καταλαβαίνεται είναι των προηγούμενων δεκαετιών και γι’ αυτό βουλιάξαμε. Τώρα πρέπει όλα να γίνουν σωστά και προγραμματισμένα, και νομίζω ότι κι εσείς κάνετε καλή δουλειά και ο ΟΣΕ και πολύ γρήγορα μπορούμε να έχουμε αποτελέσματα.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΕΤΟ ΑΞΟΝΑ
Να ευχαριστήσω την Εγνατία για τα στελέχη της και τη δουλειά που έχουν κάνει, να ευχηθώ καλή δουλειά στις εταιρίες και στους εργαζόμενους στο σημαντικό αυτό έργο και για την περιοχή της Φλώρινας και για τη Δ. Μακεδονία, για τη Β. Ελλάδα και ολόκληρη την Ελλάδα θα έλεγα. Είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας και φυσικά αναπτυξιακό για την περιοχή. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι το έργο αυτό δεν έχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση, είχε προωθημένη μελέτη τα προηγούμενα χρόνια αλλά δεν είχε διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι το έργο χρηματοδοτήθηκε από το ταμειακό πρόγραμμα του Υπουργείου, από το κεντρικό πρόγραμμα με 80 εκατομμύρια ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός του έργου. Υπήρχαν επιφυλάξεις και για το έργο αυτό από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης γιατί με τις τυπικές προδιαγραφές που αυτοί αξιολογούν θεωρούσαν ότι δεν είναι ανταποδοτικό το έργο αυτό για το ύψος της επένδυσης, ότι είναι ένας αυτοκινητόδρομος τετράιχνος και ότι οι διελεύσεις και η σημασία του έργου δεν είναι ανάλογη. Η προσπάθεια που έγινε ήταν πολύ μεγάλη και τελικά πείστηκαν και εγκρίνανε γιατί όπως ξέρετε όταν ένα έργο είναι μεγάλο δηλαδή πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ χρειάζεται και η έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να ενταχθεί στο αντίστοιχο πρόγραμμα. Εντάχθηκε λοιπόν και χρηματοδοτήθηκε. Η πρώτη μεγάλη μάχη κερδήθηκε και είμαστε εδώ μια ανοιξιάτικη μέρα που δε μοιάζει σε τίποτα τις προηγούμενες του βαρύ χειμώνα που έπληξε πάρα πολύ μια καθημαγμένη οικονομικά και κοινωνικά περιοχή. Το έργο θα είχε ξεκινήσει τους προηγούμενους μήνες όπως μας ενημέρωσαν και οι εκπρόσωποι της κατασκευαστικής κοινοπραξίας όμως λόγο των δυσμενών καιρικών συνθηκών αυτό δεν μπόρεσε να γίνει. Είμαι σήμερα εδώ για να τονίσω και να αναδείξω αυτό το έργο, να τονίσω την παρουσία της Εγνατίας και το σημαντικό της ρόλο και τη δουλειά που έκανε διαχρονικά για τη Β. Ελλάδα και τη Δ. Μακεδονία, να ζητήσω από τους εκπροσώπους των κατασκευαστικών εταιριών αν ξεκινήσουν γρήγορα γιατί το έργο είναι ανάγκη να γίνει, γιατί πρέπει να δουλέψει κόσμος από την περιοχή και συμφωνώ απολύτως για τοπ ως έθιξε το θέμα ο Αντιπεριφερειάρχης. Άλλωστε αυτά τα έργα βοηθούν πάρα πολύ στην απασχόληση των περιοχών όπου γίνονται και είμαι βέβαιος ότι όπου δε χρειάζονται εξειδικευμένες δεξιοτεχνίες , γνώσεις και εμπειρίες θα αξιοποιηθούν εργαζόμενοι από την περιοχή ειδικά της Φλώρινας που έχει πολύ μεγάλη ανεργία. Είμαι εδώ για να πω ότι η Εγνατία, αυτός ο μεγάλος οριζόντιος άξονας ανάπτυξης ήταν βασική διαχρονική επιλογή όλων των κυβερνήσεων, όλων των κομμάτων και γι’ αυτό σε 14 χρόνια, ρεκόρ για τη χώρα μας, ολοκληρώθηκε το πιο μεγάλο έργο που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας και αναβάθμισε οικονομικά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά αλλά και γεωστρατηγικά τη Β. Ελλάδα. Να σας θυμίσω για τις παραεγνατίες και τις θεωρίες των μουσουλμανικών τόξων που πριν από δύο δεκαετίες η Ελλάδα και ο Έλληνας απέδειξαν ότι όταν βάζουμε κοινούς στόχους και τους παλεύουμε όλοι μαζί, τους πετυχαίνουμε και το λέω αυτό για να είναι και ένα μήνυμα για την περίοδο που διανύουμε και τη μεγάλη κρίση ότι όλοι μαζί μπορούμε να ανατρέψουμε τα αρνητικά δεδομένα και να βγούμε γρήγορα από την κρίση ειδικά εδώ στη Β. Ελλάδα αξιοποιώντας και αυτές τις μεγάλες αναπτυξιακές υποδομές. Ο χρόνος ολοκλήρωσης είναι περίπου 30 μήνες και ήδη τον πρώτο μήνα από την υπογραφή της σύμβασης τον έχουμε διανύσει αλλά λόγο της κακοκαιρίας δεν ξεκίνησαν οι εργασίες όμως ελπίζω ότι θα ξεκινήσουν τις επόμενες ημέρες. Οι εργαζόμενοι, όπως ακούσατε και από τον εκπρόσωπο της εταιρίας, θα είναι περίπου 200 άτομα στην ανάπτυξη όλων των ανά τόπων. Η προσπάθεια που κάναμε με τη συνεργασία σας για να εντάξουμε τη μελέτη αφού μεταφέραμε την ευθύνη στην Εγνατία που έχει υψηλή τεχνογνωσία και μπορεί να βοηθήσει με τη δική σας σύμφωνη γνώμη όχι μόνο δε σταμάτησε αλλά εντάθηκε. Στη σύσκεψη την οποία αναφέρατε προηγουμένως ήταν κάποια στελέχη από την πλευρά των Βρυξελλών μαζί με τα στελέχη της Εγνατίας για να θέσουμε το θέμα της ένταξης στα διευρωπαϊκά δίκτυα κάτι που το πετύχαμε και χθες δημοπρατήσαμε τη μελέτη 4 εκατομμύρια για τον άλλον κάθετο άξονα στο Νομό Ιωαννίνων από εκεί που κουμπώνει η Εγνατία με την Ιόνια μέχρι την Κακαβιά. Προκηρύχθηκε χθες ο διαγωνισμός γιατί και εκεί υπήρχε μια αμφιβολία για το αν θα το πετύχουμε αλλά το πετύχαμε, δημοπρατήθηκε και θα ολοκληρωθούν οι μελέτες γιατί και εκείνος είναι ένας πολύ σημαντικός άξονας και ανάγκη για τη χώρα, την Ήπειρο και το Ν. Ιωαννίνων. Οι πληροφορίες είναι ότι στους τελικούς χάρτες υπάρχει ενταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα, στο αναλυτικό ειδικότερα δίκτυο όπως είναι η νέα του ονομασία με το νέο σχεδιασμό που έχει κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση και το κομμάτι Φλώρινα-Κοζάνη. Η θέση που ανέπτυξαν προχθές κάποιοι εκπρόσωποι από τις Βρυξέλλες ήταν αρνητική όπως αρνητική ήταν και η θέση αρχικά στο κομμάτι που βρισκόμαστε όμως πείσαμε ότι αυτός ο δρόμος Νίκη-Φλώρινα έχει και ευρύτερη γεωστρατηγική σημασία πέρα από την αναπτυξιακή και πέρα από τους φόρτους που μετράμε έχει και άλλη σημασία και διάσταση σ’ αυτήν την περιοχή και έτσι εντάξαμε το έργο αυτό και χρηματοδοτείται διότι αλλιώς δε θα μπορούσε να ενταχθεί και αυτό το έργο που ξεκινά τώρα. Μίλησα προηγουμένως και μου είπαν ότι κάτω από την τελική θέση που διατυπώσαμε είναι μέσα στο διευρωπαϊκό δίκτυο και θα συνεχίσουμε την προσπάθεια πλέον και για τη χρηματοδότησή του.
Είπατε προηγουμένως αν μπορεί να γίνει από την τεχνική βοήθεια και θέλω να σας πω ότι είναι ταυτόσημα πράγματα γιατί για να αξιοποιηθεί η τεχνική βοήθεια του ΕΣΠΑ πρέπει επίσης να είναι στο διευρωπαϊκό δίκτυο διότι και αυτή χρηματοδοτεί μελέτες του διευρωπαϊκού δικτύου. Θα μπορούσε να μπει σε κάποιο πρόγραμμα της Περιφέρειας που δεν χρειάζεται να είναι χαρακτηρισμένο διευρωπαϊκό δίκτυο για να χρηματοδοτεί κάποια μελέτη όμως η Περιφέρεια δεν έχει τους πόρους και γι’ αυτό πήρα την ευθύνη το κεντρικό Υπουργείο με το δικό του πρόγραμμα να χρηματοδοτήσει και θα το πετύχουμε γιατί θεωρώ ότι ο άξονας Φλώρινα-Πτολεμαΐδα-Κοζάνη είναι ιδιαίτερης ζωτικής σημασίας και ολοκληρώνει το έργο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα.
Ερώτηση: Χρονικά που το τοποθετείτε; Δεν έχει κλείσει το πρόγραμμα με τα διευρωπαϊκά;
Απάντηση: Αυτή την περίοδο γίνεται η επαναδιαπραγμάτευση και ο σχεδιασμός των διευρωπαϊκών δικτύων με βάση τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εμείς έχουμε παλέψει αρκετά τμήματα στη χώρα μας να ενταχθούν και άλλα τα πετύχαμε και άλλα ακόμα προσπαθούμε και αγωνιζόμαστε. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν κάποιοι συμβιβασμοί δηλαδή ότι το διεκδικείς αλλά δεν το πετυχαίνεις στο σύνολό του.
Ερώτηση: χαρακτηρίσατε το δρόμο αυτό ως γεωστρατηγικής σημασίας. Το 2008 σας επιμέναμε και τότε για το κομμάτι Φλώρινα-Πτολεμαΐδα. Δυστυχώς ο κόσμος εδώ, οι κάτοικοι της περιοχής, δεν συμμερίζονται την ευφορία σας για το κομμάτι αυτό του δρόμου, γιατί δεν προσθέτει τίποτα κατά την άποψή τους στην ανάπτυξη αλλά αυτό το κομμάτι που προσθέτει στην ανάπτυξη, βγάζει τη Φλώρινα από το αδιέξοδο και την απομόνωση, είναι το κομμάτι Φλώρινα-Πτολεμαΐδα και δυστυχώς αυτό πάει στην 5η προγραμματική περίοδο. Στην ουσία δηλαδή δεν κάναμε καμία πρόοδο.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είμαι πολύ ρεαλιστής και πολύ συγκεκριμένος, μίλησα γι’ αυτό το τμήμα Φλώρινα-Νίκη 14,5 χλμ. και επιβεβαίωσα αυτά που είχα και είχαμε δεσμευτεί πριν από 2,5 χρόνια και τα κάναμε πράξη. Τέτοια εποχή δεν μπορεί κανένας να νιώθει ιδιαίτερα σε κατάσταση ευφορίας όμως πρέπει να λέμε την αλήθεια και την πραγματικότητα και νομίζω ότι αυτό σήμερα επιβεβαιώνεται. Ξέρετε ότι τα μεγάλα έργα χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης και κατασκευής και δεν γίνονται με ψέματα και μεγάλα λόγια, αν είχαμε βρει σε προχωρημένο στάδιο τη μελέτη απ’ την προηγούμενη κυβέρνηση όπως βρήκαμε γι’ αυτό το τμήμα και αν δεν είχε ξεκινήσει τις μελέτες η προηγούμενη κυβέρνηση γι’ αυτό το τμήμα …
Παρέμβαση: Όταν λέτε προηγούμενη κυβέρνηση εννοείται του ΠΑΣΟΚ; Γιατί πριν την κυβέρνηση Παπαδήμου ήταν του ΠΑΣΟΚ.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τώρα κάνετε λογοπαίγνιο αλλά δεν έχει σημασία, εννοώ την προηγούμενη πριν από 2,5 χρόνια γιατί πριν από τρεις μήνες, μέσα σε τρεις μήνες μόνο οι μάγοι κάνουν μελέτες. Νομίζω ότι μιλάμε σοβαρά και το λογοπαίγνιο μπορεί να γίνει μετά. Όπως λοιπόν βρήκαμε αυτή τη μελέτη σε προχωρημένο στάδιο ολοκληρώθηκε και μπορούσαμε να δεσμευτούμε γιατί όπως είπα ένα έργο αυτών των διαστάσεων θέλει κάποιο χρόνο για να μελετηθεί, να ωριμάσει, να λυθούν κάποια προβλήματα και κάποιο χρόνο να κατασκευαστεί. Όποιοι τάζουν τέτοια έργα σε 1, 2 χρόνια ή και τετραετία λένε ψέματα και εγώ δεν το έκανα και δεν το κάνω ποτέ. Εάν λοιπόν βρίσκαμε σε προχωρημένο στάδιο τη μελέτη από την προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ. Φλώρινα-Πτολεμαΐδα είμαστε βέβαιοι ότι θα ήταν προτεραιότητά μας εκείνο το κομμάτι και τα χρήματα αυτά που δαπανώνται τώρα εδώ συν κάποιους πρόσθετους πόρους σίγουρα θα τα διασφαλίζαμε για να ξεκινά τώρα εκείνο το έργο. Αυτό όμως που έχει προχωρημένη ωριμότητα είναι αυτό και δεν μπορούσαμε να το εγκαταλείψουμε γιατί θα ήταν λάθος και γι’ αυτό εντάχθηκε με τα 80 εκατομμύρια, χρηματοδοτήθηκε, συμβασιοποιήθηκε και ξεκινάει η εργασία και γι’ αυτό ακριβώς μεταφέρουμε την ευθύνη από τις Περιφερειακές και Κεντρικές υπηρεσίες στην Εγνατία που έχει υψηλή τεχνογνωσία και γνωρίζει καλά την περιοχή να αξιολογήσει τις μελέτες, να τις τρέξουμε γρήγορα, να βρούμε χρηματοδότηση για να ωριμάσουμε και αυτό το κομμάτι που είναι πολύ πιο μεγάλο το κόστος το Φλώρινα-Πτολεμαΐδα και μερικές βελτιώσεις στο Πτολεμαΐδα-Κοζάνη, γιατί έχει κάποια προβλήματα το κομμάτι αυτό, αν και πρόσφατα έχει γίνει για να ολοκληρωθεί ο άξονας και να λυτρωθεί η περιοχή όπως πολύ καλά είπατε.