ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΣΤΑ ΧΙΟΝΙΑ
Οι Φλωρινιώτες αν και επιδέξιοι οδηγοί στους πάγους και στα χιόνια ανέκαθεν οι παλαιότεροι, δεν συμβαίνει το ίδιο με τους νέους στην ηλικία ή στην οδήγηση, γιατί τους λείπει η πείρα, τα παθήματα.
Δεν μονοπωλώ από τις στήλες αυτές της εφημερίδας τις εμπειρίες οδήγησης τριανταπενταετίας και πλέον καθημερινά στους δρόμους, ούτε είμαι ειδήμων-ειδικός τεχνικός. Διαθέτω κοινό νουν με πλούσια εμπειρία και τολμώ να καταθέσω για να φανώ ίσως χρήσιμος στην πράξη της οδήγησης κυρίως το χειμώνα στους αδέξιους-ατζαμήδες οδηγούς και όχι στους έμπειρους στα χιόνια
Ζημιές και ντελαπαρίσματα γίνονται συχνά το χειμώνα, όταν κυρίως οδηγούμε βιαστικά-γρήγορα, χωρίς την ανάλογη μικρή ταχύτητα.
Σε χιόνια-πάγους η δευτέρα ταχύτητα «κουμπώνει» και είναι ασφαλής για να προλάβουμε οποιαδήποτε παγίδα στο ολισθηρό οδόστρωμα. Είναι πολύ καλύτερα να αργήσουμε στο ταξίδι μας-προορισμό μας οδηγώντας με μικρή ταχύτητα και ας ξοδέψουμε λίγη βενζίνη περισσότερο. Το κέρδος είναι όμως μεγαλύτερο πολύ, αν συγκρίνουμε το αποτέλεσμα εκτροπής της πορείας του αυτοκινήτου μας σε ένα χαντάκι ή ένα χωράφι και θα χρειασθεί γερανός να το πάμε στο συνεργείο για λαμαρινοδουλειές και ξοδέψουμε χρήματα αρκετά για ζημιές ή μείνουμε χωρίς αυτοκίνητο μερικές ημέρες και πρέπει οπωσδήποτε να πάμε στη δουλειά μας. Τα λέω αυτά ως επακόλουθα μιας ζημιάς του αυτοκινήτου που μπορούμε να αποφύγουμε με ρεαλισμό και πρακτικό πνεύμα.
Σε ανηφοριές με χιόνια-πάγους με κλίση-απότομες Δευτέρα ταχύτητα όχι πρώτη, γιατί αν ακινητοποιηθείτε δύσκολα ξεκινάτε χωρίς αλυσίδες. Σε κατηφοριά αντίστοιχα απότομη η Δευτέρα δεν φθάνει για να συγκρατήσει την ταχύτητα του αυτοκινήτου, οπότε το παραμαζεύει και γίνεται ανεξέλεγκτο. Για ασφάλεια καλύτερα είναι με πρώτη ταχύτητα και γκάζι μαρσαριστό να κινηθούμε για να δουλεύουν οι ρόδες-κίνηση. Αν τραβήξουμε το πόδι από το γκάζι παύει η κίνηση και ο θόρυβος της μηχανής και τότε μοιάζει το αυτοκίνητο με ακυβέρνητο πλοίο στο οδόστρωμα και είναι πλέον ανεξέλεγκτο.
Όσοι κινούνται το χειμώνα καθημερινά καλύτερα είναι να φορούν λάστιχα χειμωνιάτικα και στις τέσσερεις ρόδες ίδιας μάρκας οπότε οι αλυσίδες θα υπάρχουν στο πορτ μπαγάζ για έλεγχο μόνο μάλλον. Όσοι δεν κινούνται πολύ συχνά το χειμώνα μπορούν να φορούν λάστιχα καλοκαιρινά πάντα και τα τέσσερα ίδιας μάρκας με ίδιο πέλμα.
Χρειάζεται οπωσδήποτε πιο μεγάλη προσοχή με μικρότερη ταχύτητα και λιγότερα χιόνια-πάγους και φυσικά αλυσίδες στο πορτ μπαγάζ έτοιμες για τοποθέτηση σε περισσότερα χιόνια.
Με μπροστινή κίνηση αυτοκίνητο φοράτε καινούρια λάστιχα δύο μπροστά για ασφαλή οδήγηση και τα παλιά μπροστινά τα φοράτε πίσω πάλι της ίδιας μάρκας και πέλματος. Κάνοντας τριάντα χιλιάδες χιλιόμετρα ή τριάντα πέντε μπροστά και άλλα τόσα πίσω έχετε και ασφαλή οδήγηση και οικονομία στα έξοδα των ελαστικών. Όσοι έχουν κίνηση πίσω χρειάζονται και μπροστά και πίσω καινούργια λάστιχα, μπροστά για ασφάλεια και πίσω να έχουν πέλμα-σκάρα-τακούνι να μην γλιστράνε εύκολα και πάει το αυτοκίνητο ζικ-ζακ (αριστερά-δεξιά) στον πίσω άξονα, οπότε χάνουμε τον έλεγχο πιο εύκολα του αυτοκινήτου και δεν επανέρχεται στην ευθεία πορεία με αποτέλεσμα να βρεθούμε χωρίς καν να το καταλάβουμε εκτός οδοστρώματος, σχεδόν αυτόματα.
Το πρωί σε μεγάλη παγωνιά μη ζορίζετε το κλειδί της πόρτας του οδηγού. Φυσήξτε με τα χνώτα του στόματός σας δύο φορές και μετά το κλειδί ανοίγει εύκολα την πόρτα-ανώδυνα. Το μπαμπρίζ-τζάμι μπροστά όταν είναι κρύσταλλο-πάγος έχετε δέρμα-μπριλόκ μαζί στα κλειδιά σκληρό από σόλα παπουτσιών και ξύστε πάνω-κάτω χωρίς να αφήνει στο τζάμι γραμμές που δεν σβήνουν. Μην βάζετε χειρόφρενο σηκωμένο το χειμώνα, γιατί το πρωί δεν ξεκουμπώνει η ντίζα του και φρενάρει.
Πέτρος Πρ. Γούλιος