ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ

ΧΕΙΛΩΝ Ο ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΣ

Να γνωρίζεις τον εαυτό σου, επιγραφή στο μαντείο των Δελφών που αποδίδεται στον επιφανή σοφό, ενός από τους επτά συνολικά της αρχαιότητας στην Ελλάδα.

Είναι ίσως δύσκολο για πολλούς να γνωρίσουν τις ιδιαιτερότητες του εαυτού τους και τις δυνάμεις του πνεύματός τους – μυαλού τους όχι όμως και ακατόρθωτο. Χρειάζεται αυτοκριτική ενδοσκόπηση με αντικειμενική διόπτευση του εσωτερικού μας κόσμου από νωρίς και με ειλικρίνεια περισσή, για να φωτογραφίσουμε τις δυνατότητές μας ρεαλιστικά – με πραγματικά κριτήρια, όπως είναι αποτυπωμένες και προσδεμένες στην ψυχή μας, στο χαρακτήρα μας για όλη τη ζωή μας.

Θα γίνουμε πιο σαφείς και κατανοητοί αμέσως παρακάτω με παραδείγματα δειγματοληπτικά από διάφορες περιστάσεις για να πείσουμε βαθμιαία και ελεύθερα τους αναγνώστες μας ικανοποιητικά.

 

Από τη παιδική ηλικία στο σχολείο σε οποιαδήποτε τάξη – τμήμα υπάρχει πάντοτε σταθερό ποσοστό λίγων μαθητών αρίστων, περισσότερων μέτριων και λίγων κατώτερων – υστερούντων στην επίδοση των μαθημάτων. Όταν φοιτήσουν στο Γυμνάσιο – Λύκειο το ποιοτικό ποσοστό είναι σχεδόν το ίδιο σε κάθε τμήμα. Ο κάθε μαθητής εκ των πραγμάτων οφείλει λίγο – πολύ να γνωρίζει τις δυνατότητες επίδοσής του και ανάλογα να κρίνει και να επιλέγει το επιστημονικό πεδίο πριν αποφοιτήσει από το Λύκειο. Κάποιος που αγαπά και θέλει να γίνει Μαθηματικός πρέπει να είναι άριστος στα μαθηματικά και όχι μέτριος. Δεν φθάνει να επιθυμούμε πολύ κάποια ειδικότητα, απαραίτητο είναι προπαντός να έχουμε τα προαπαιτούμενα αυξημένα προσόντα – ικανότητες για να πετύχουμε στους στόχους μας. Αυτογνωσία των δυνατοτήτων επίδοσης απαιτείται για να ριχτούμε σε μελέτη σκληρή με πιθανότητα να συμπεριληφθούμε στους επιτυχόντες των εξετάσεων σε σχολή της αρεσκείας μας. Σε περίπτωση της πρώτης αποτυχημένης προσπάθειάς μας να επαναλάβουμε ακόμη μία την επόμενη χρονιά με περισσότερη μελέτη συστηματική και αλύγιστο φρόνημα χωρίς ηττοπάθεια. Η εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση είναι από τις πιο σκληρές – επίπονες δοκιμασίες ολόκληρης της ζωής μας, γιατί ο κάθε υποψήφιος μάχεται με όλες τις δυνάμεις του.  Συμπληρωματικά για παράδειγμα ένας υποψήφιος που θέλει να γίνει γιατρός με 19.000 μόρια χρειάζεται να είναι άριστος μαθητής. Ένας μέτριος μαθητής δεν μπορεί να ελπίζει ότι θα πετύχει στην Ιατρική και ας επιθυμεί σφοδρά – πολύ να γίνει γιατρός. Η προσγειωμένη αντίληψη – ρεαλιστικότητα είναι ασφαλής δείκτης πορείας από την ηλικία της νιότης για ολόκληρη τη ζωή.

Το επάγγελμα που θα διαλέξουμε πρέπει πρωτίστως να το αγαπάμε πολύ για να κουραζόμαστε λιγότερο και να αποδίδουμε περισσότερο. Να επιλέξουμε μόνοι μας αυτό που μας αρέσει για να μην μετανιώσουμε γρήγορα αυτό που προτίμησαν οι γονείς μας ή επιπόλαια αποφασίσαμε οι ίδιοι πρόχειρα. Η αλλαγή επαγγέλματος μετά από χρόνια δεν είναι πάντοτε εύκολη και πραγματοποιήσιμη επιτυχημένα.

Η επιλογή συντρόφου – συζύγου που παίζει σπουδαίο ρόλο στη ζωή, απαιτεί επίσης αυτογνωσία δική μας και του εταίρου ημίσεως – συζύγου, βαθιά γνώση του χαρακτήρα για συμβίωση βιώσιμη με θεμέλια γερά στις σχέσεις, προπαντός ψυχικές και όχι μόνο αρέσκεια εξωτερικής εμφάνισης ή προσποιητής συμπεριφοράς νωρίτερα και αργότερα αλλαγή πλεύσης εντελώς αντίθετης ή συγκρουσιακής – απευκταίας – πολλές φορές που δεν τροποποιείται και ολοένα γίνεται τυραννικότερη.

Επειδή η επιλογή του επαγγέλματος και αυτής του – της συντρόφου είναι οι πιο σπουδαίοι σταθμοί του καθένα στη ζωή, ενδεικτικά εντελώς παρουσιάσαμε για να πληροφορήσουμε τους πιο νέους κυρίως ή και λιγότερο νέους μεγαλύτερους, πόση αξία έχει η συνεχής κριτική σκέψη προς τον εαυτό μας ή τους άλλους για να μην «πέσουμε από τα σύννεφα» για ό,τι επιπόλαια ακολουθήσαμε με προχειρότητα.

Με την αρχή της νέας σχολικής χρονιάς απευθύνουμε μήνυμα αγάπης και συμπάθειας προς ολόκληρη τη σπουδάζουσα νεολαία για μετάγγιση επιτυχημένη της γνώσης, για πρόοδο και στόχευση των σπουδών τους με ακρίβεια και απτόητη – ανυποχώρητη προσπάθεια μελέτης. Καλή σχολική χρονιά με υγεία.

ΠΕΤΡΟΣ ΠΡ. ΓΟΥΛΙΟΣ