ΑΠΑΝΤΑΣ Η ΠΑΙΔΕΥΣΙΣ ΗΜΕΡΟΥΣ ΠΟΙΕΙ

ΑΠΑΝΤΑΣ Η ΠΑΙΔΕΥΣΙΣ ΗΜΕΡΟΥΣ ΠΟΙΕΙ

ΠΛΑΤΩΝ

Όλους η γνώση-μόρφωση τους εξημερώνει, τονίζει με μεγάλο ποσοστό βεβαιότητας ο κορυφαίος Δάσκαλος των Αθηνών του 5ου π.Χ. αιώνα.

Επιστρέφουμε στην επικαιρότητα μετά από δίμηνες διακοπές. Καλό μήνα σε όλους τους αναγνώστες μας και σπουδάζουσα νεολαία, καλή σχολική χρονιά με το νέο ξεκίνημα. Λόγω της εκπαιδευτικής μου ιδιότητας ως Δασκάλου, το σημερινό  μας άρθρο είναι αφιερωμένο σε όλους  όσους εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Πρώτα εξημερώνει η γνώση τον ψυχικό κόσμο-ψυχή, ιδίως των πολύ νέων, που βρίσκονται σε τροχιά ανάπτυξης ψυχοσωματικής. Η φιλοσοφική σκέψη ως ειδικότερη για την ενατένιση-σταθερή προσήλωση του βλέμματος μας στον προβληματισμό της ζωής θέτει τα θεμέλια των γνώσεων για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα των νέων. Η νεαρή ηλικία είναι εύπλαστη, πλάθεται εύκολα, όπως το ζυμάρι στη σκάφη πριν ψηθεί και γίνει ψωμί.

Η λέξη παιδαγωγική, σύνθετη από τη λέξη παιδί και άγω-οδηγώ το παιδί, χρησιμοποιείται διεθνώς με το ίδιο νόημα αυτούσιο, προς τιμήν του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού που ακτινοβολεί σε παγκόσμια κλίμακα. Οι νουθεσίες-συμβουλές των γνωμικών-αποφθεγμάτων της αρχαίας Ελληνικής γλώσσας μέχρι τις μέρες μας, είναι εξαιρετικά επίκαιρες σε όγκο και άφθαστο φιλοσοφικό περιεχόμενο, που εκπλήσσει βαθύτατα κάθε αναγνώστη, όπου γης. Η λέξη φιλοσοφία, φίλος της σοφίας-γνώσης, επίσης ελληνική και ως επιστήμης διεθνώς.

Το νόημα της φιλοσοφίας είναι ανθρωπιστικό-ουμανιστικό στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού πολιτισμού δια μέσου των νεωτέρων χρόνων. Τείνει να προσδώσει επομένως μόρφωση καθολική-συνολική και όχι αποσπασματική-κομμάτι-μέρος αυτής

Στην Αμερική τα υποψήφια ανώτερα στελέχη των μεγάλων επιχειρήσεων προτιμούνται να έχουν πτυχία θεωρητικών ανθρωπιστικών σπουδών για πλατύτερη και συνεπώς πιο άρτια-θετική αντιμετώπιση επίλυσης προβλημάτων της διοίκησης των εργαζομένων.

Οι γνώσεις που παρέχονται συστηματικά στις θεωρητικές επιστήμες φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Φιλολογίας, Κοινωνιολογίας, Πολιτικής, Νομικής, εγγυώνται την ορθή πλεύση των πτυχιούχων στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία οικονομικά ανεπτυγμένων χωρών.

Σε υποανάπτυκτες και αναπτυσσόμενες χώρες μεσούσης της μεγάλης οικονομικής κρίσης, η απορρόφηση των μορφωμένων πτυχιούχων είναι προβληματική, λόγω της μεγάλης ανεργίας – μείωσης των θέσεων εργασίας σε ιδιωτικό κυρίως, αλλά και δημόσιο τομέα.

Όπως είναι τα δεδομένα στην πραγματική οικονομία, η «σφικτή» οικονομική πολιτική καταπονεί όλους μας και ιδιαίτερα τους νέους πτυχιούχους που μεταναστεύουν σε χώρες με ισχυρότερες οικονομίες.

Η επένδυση στη γνώση για λήψη πτυχίων των νέων στη παρούσα συγκυρία της κρίσης, ίσως αποθαρρύνει αρκετούς, δεν αφαιρεί όμως τη μόρφωση σε καμία περίπτωση εφόρου ζωής. Διπλά «βλέπουν» όσοι λαμβάνουν ανώτερη μόρφωση – γνώση.

Επειδή μεγάλο ποσοστό γραμματισθέντων πτυχιούχων επάξια αντικατοπτρίζει τη μόρφωση στην πράξη και στη ζωή θέλω να πιστεύω, ένα υπόλοιπο ποσοστό πτυχιούχων παρόλο που έλαβαν τις ίδιες γνώσεις, δεν μετουσίασαν τη γνώση σε μόρφωση και στάση ζωής ρεαλιστική – προσγειωμένη έναντι των συνανθρώπων τους. Για να συμπληρώσουν τη μόρφωση της ζωής στην καθημερινή πραγματικότητα, είναι ανάγκη να συμπεριφέρονται με αντίληψη πεπειραμένη, όχι αφ΄ υψηλού, έναντι των άλλων που εργάζονται νυχθημερόν και τους υποτιμούν. Εργατικότητα σε οποιονδήποτε τομέα απασχόλησης, για να έλθουμε σε επαφή με την τριβή των κοινωνικών σχέσεων και όχι από απόσταση με θεωρητική διόπτευση.

Μόνο έτσι κερδίζουμε «έδαφος» και αποσπούμε την εκτίμηση των άλλων, όταν συμπεριφερόμαστε σωστά και είμαστε σε ορθή σχέση μαζί τους.

Ήμερη συμπεριφορά ουσιαστική και όχι επίπλαστη – επιφανειακή να δείχνουν όλοι οι νέοι πτυχιούχοι για να κερδίσουν τη ζωή.

Όσοι γραμματισμένοι δεν ταυτιστούν να γίνουν και πραγματικά μορφωμένοι, τους περιμένει ο κοινωνικός αποκλεισμός – το περιθώριο της κοινωνίας, όπου κυριαρχεί η απραξία αν όχι η ανομία – παρανομία.

Πέτρος Πρ. Γούλιος