Με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών ακολουθεί τη γραμμή του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας σε ό,τι αφορά την ενημέρωση για την πορεία της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, με τον αρμόδιο Υπουργό να αυτοθαυμάζεται, να παρουσιάζει μια εικονική πραγματικότητα και να παραπληροφορεί τους πολίτες, αυτή τη φορά από το βήμα της Βουλής.
Ο κ. Καραμανλής, κατά την παρέμβασή του στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και παρουσία της Επιτρόπου Μεταφορών κας Valean, ανέφερε ότι η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο ποσοστό μεταβολής σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με τη διείσδυση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, βασιζόμενος όμως σε εσφαλμένα στοιχεία.
Να ενημερώσουμε τον κ. Υπουργό ότι το 2021 δεν ταξινομήθηκαν 6.976 ηλεκτρικά οχήματα, αλλά 3.594, εκ των οποίων τα 2.675 επιβατικά. Κι αυτό δεν το λέμε εμείς, αλλά το μηχανογραφικό αρχείο του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών. Πώς μπορούμε άραγε να ελπίζουμε σε στρατηγικό σχεδιασμό για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, όταν οι αρμόδιοι Υπουργοί δεν έχουν ιδέα για τόσο κρίσιμα ποσοτικά στοιχεία;
Και φυσικά, η υπόλοιπη ομιλία του κ. Καραμανλή συνεχίστηκε με ασάφειες, ευχολόγια και παράθεση στόχων που έχει φανεί ότι δεν επιτυγχάνονται ποτέ. Εξήγγειλε ακόμα μια φορά τα νέα, σύγχρονα, ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που θα έρθουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, χωρίς όμως να αναφέρει ότι λόγω των διαδοχικών παρατάσεων του διαγωνισμού, δεν πρόκειται να τα δούμε στο δρόμο ούτε το 2023. Μίλησε επίσης για τα κίνητρα που έχουν δοθεί στους ιδιοκτήτες ταξί για να αλλάξουν το συμβατικό τους όχημα με ηλεκτρικό, χωρίς και πάλι να αναφέρει ότι οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών ταξί μετριούνται στα δάχτυλα, γιατί προφανώς τα κίνητρα αυτά δεν είναι αρκετά. Ενώ παρουσίασε τους στόχους του Υπουργείου για κάλυψη του οδικού δικτύου με φορτιστές, χωρίς να πει λέξη για το ότι έχουμε χάσει τον αριθμό των παρατάσεων στην υλοποίηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ).
Σε ό,τι αφορά τέλος το σιδηρόδρομο, όπου κατά τον κ. Καραμανλή σχεδιάζεται «το μεγαλύτερο πρόγραμμα που έχει γίνει ποτέ, το οποίο θα αλλάξει το χάρτη των μεταφορών», φαίνεται ότι στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών νομίζουν ότι με τις συνεχείς εξαγγελίες για προγράμματα έργων, που κάθε φορά ποικίλει ο προϋπολογισμός τους – αυτή τη φορά ακούσαμε για 4.5 δισ. ευρώ – μπορούν να καλύψουν την αδυναμία τους.
Αν η Επίτροπος Μεταφορών γνώριζε την επιμονή του Υπουργείου να εφαρμοστεί ο ανταγωνιστικός διάλογος στα σιδηροδρομικά έργα – μια μακρόσυρτη και ιδιάζουσα διαδικασία, που, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, εφαρμόζεται σχεδόν αποκλειστικά σε περιπτώσεις συμβάσεων με ιδιαίτερα πολύπλοκες απαιτήσεις και ειδικές περιστάσεις που σχετίζονται με τη φύση των έργων, τη νομική ή χρηματοοικονομική οργάνωση – δεν πιστεύω ότι θα συμμεριζόταν την αισιοδοξία της πολιτικής ηγεσίας για την πορεία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Δυστυχώς, στη συνολική πολιτική του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, όπως και της κυβέρνησης, έχει επικρατήσει η επικοινωνία σε βάρος της ουσίας.