Επιτέλους η διαρκής πίεση της ΕΣΑμεΑ στο υπ. Μεταφορών για το κρίσιμο θέμα της δωρεάν διέλευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία από τους σταθμούς διοδίων ΜΕ ή ΧΩΡΙΣ την παρουσία του ατόμου στο όχημα έφερε αποτελέσματα. Με την ψήφιση του ν. 4903/2022 άρθρο 17, το όχημα έχει απαλλαγή ακόμη και αν ο δικαιούχος δεν επιβαίνει σε αυτό, σε περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται προς εξυπηρέτηση αυτού.
Ήδη από το στάδιο της διαβούλευσης του ψηφισθέντος πλέον ν. 4782/2021 η ΕΣΑμεΑ είχε εκφράσει την ανάγκη καθιέρωσης του ενιαίου e-pass σε όλους τους οδικούς άξονες, με στόχο την οριστική διευθέτηση της ελεύθερης διέλευσης των αναπηρικών οχημάτων από τους σταθμούς διοδίων όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας με ενιαίο τρόπο, ανεξάρτητα από την παρουσία ή μη του ατόμου με αναπηρία σε αυτά, ώστε να δοθεί οριστική λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα και να διασφαλιστεί η ισότιμη κινητικότητα των ατόμων με αναπηρία κατ’ επιταγή της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία (ν.4074/2012).
Η ΕΣΑμεΑ είχε κατ’ επανάληψη εξηγήσει, σε πολλές συναντήσεις και σε ακόμη περισσότερες επιστολές, ότι οι πολίτες με αναπηρία αναγκάζονται να χρησιμοποιούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία ιδιωτικά αυτοκίνητα για τις μετακινήσεις τους, λόγω της απουσίας προσβάσιμων αστικών μεταφορικών συστημάτων στην πλειοψηφία των ελληνικών πόλεων, παρά τις απαιτήσεις των Ευρωπαϊκών Κανονισμών για τα δικαιώματα των επιβατών. Οι δε οικείοι τους συνήθως εκτελούν χρέη οδηγού/ μεταφορέα, μεταφέροντας αυτούς σε διάφορες δομές όπου χρειάζεται να μεταβούν (π.χ. νοσοκομεία, θεραπευτήρια, εργασία, χώρους ψυχαγωγίας/άθλησης, εκπαίδευσης, δημιουργικής απασχόλησης κ.λπ.) και να παραμείνουν για να λάβουν αγωγή ή εκπαίδευση ή να εργαστούν ή να συμμετάσχουν σε δρώμενα. Στις περιπτώσεις αυτές, συνήθως οι οικείοι τους, τους αφήνουν στον τόπο προορισμού και επιστρέφουν να τους παραλάβουν ώρες αργότερα για να επιστρέψουν στην κατοικία τους. Οπότε, αν και το αναπηρικό αυτοκίνητο κυκλοφορεί προς εξυπηρέτηση του ατόμου με αναπηρία, το άτομο δεν βρίσκεται εντός αυτού.
Ο ν. 4782/2021 που ψηφίστηκε καθιέρωσε ενιαίο e-pass σε όλους τους οδικούς άξονες, για την οριστική διευθέτηση της ελεύθερης διέλευσης των αναπηρικών οχημάτων από τους σταθμούς διοδίων όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας με ενιαίο τρόπο, αλλά με την υποχρεωτική παρουσία του ατόμου με αναπηρία μέσα σε αυτό. Με τον ν.4903/2022 και το άρθρο 17, το όχημα έχει απαλλαγή ακόμη και αν ο δικαιούχος δεν επιβαίνει σε αυτό, σε περίπτωση που η μετακίνηση γίνεται προς εξυπηρέτηση αυτού.
NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4903/2022 (ΦΕΚ/Α/46/5-3-2022)
Άρθρο 17 Καθορισμός Δικαιούχων Ενιαίας Κάρτας για διέλευση ατόμων με αναπηρία – Τροποποίηση του άρθρου δεύτερου του ν. 4388/2016 Στην παρ. 17 του άρθρου δεύτερου του ν. 4388/2016 (Α΄ 93), α) το τρίτο εδάφιο τροποποιείται με την προσθήκη των κατηγοριών δικαιούχων στο αντικείμενο της υπουργικής απόφασης, β) το πέμπτο, έκτο και έβδομο εδάφια αντικαθίστανται και η παρ. 17 διαμορφώνεται ως εξής: «17. Στην Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών ανατίθεται η αρμοδιότητα έκδοσης ενιαίας κάρτας για τη διέλευση των Ατόμων με Αναπηρία (Α.με.Α.) από όλους τους αυτοκινητόδρομους με διόδια. Η ενιαία κάρτα εκδίδεται μέσω κατάλληλης ηλεκτρονικής εφαρμογής από την Υπηρεσία Οδικών Τελών. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι κατηγορίες των δικαιούχων και τα δικαιολογητικά για την έκδοση της ενιαίας κάρτας, τα οποία υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών. Η ενιαία κάρτα, μετά την έκδοσή της, αποστέλλεται ταχυδρομικά προς τους δικαιούχους από την Υπηρεσία Οδικών Τελών. Η κάρτα εμπεριέχει το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, τη χρονολογία γεννήσεως, τη φωτογραφία του δικαιούχου, καθώς και την ημερομηνία λήξης ισχύος της κάρτας. Ο δικαιούχος επιβαίνει στο όχημα κατά τη διέλευση με εξαίρεση τις περιπτώσεις κατά τις οποίες, ενώ δεν επιβαίνει ο δικαιούχος στο όχημα, η μετακίνηση γίνεται προς εξυπηρέτηση αυτού. Mε την απόφαση του τρίτου εδαφίου, καθορίζονται, επιπλέον οι όροι και οι προϋποθέσεις, κατά τις οποίες η μετακίνηση θεωρείται ότι γίνεται αποκλειστικά προς εξυπηρέτηση του δικαιούχου, καθώς και το επιβαλλόμενο πρόστιμο, σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων της κατ’ εξαίρεση διέλευσης, το οποίο αποτελεί έσοδο της Υπηρεσίας Οδικών Τελών-Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών».