Π. Πέρκα: Το μόνο που κάνει η ΝΔ για τον σιδηρόδρομο διαχρονικά είναι να ματαιώνει ώριμα έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και να πετάει λεφτά σε μελέτες για να ξανασχεδιάσει έργα που έχουν ήδη απορριφθεί (video)
Διαδικτυακή Συνέντευξη Τύπου της Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Φλώρινας Π. Πέρκα για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις της Φλώρινας και της Δυτ. Μακεδονίας
Την Τετάρτη 21 Απρίλη 2020, η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα, παρέδωσε ανοιχτή διαδικτυακή συνέντευξη τύπου προς τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, όπου τοποθετήθηκε σχετικά με τις σιδηροδρομικές συνδέσεις της Φλώρινας και της Δυτ. Μακεδονίας με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία.
Η κ. Πέρκα αφού αρχικά ευχαρίστησε για την παρουσία και τη συμμετοχή, ευχήθηκε υγεία και καλές γιορτές σε όλους: «να είναι το τελευταίο Πάσχα που θα περάσουμε σε συνθήκες πανδημίας».
Ξεκίνησε την τοποθέτηση της σημειώνοντας πως η σημερινή συνέντευξη είναι μονοθεματική λόγω των εξαιρετικά σημαντικών εξελίξεων που αφορούν στη σιδηροδρομική σύνδεση ‘Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή-Καστοριά-Πόγραδετς’. Συνοπτικά ανέλυσε τα παρακάτω:
–Η επίσκεψη του Υφυπουργού Υποδομών & Μεταφορών στην Κοζάνη και την Καστοριά μας έλυσε όλες τις απορίες και ένωσε τα κομμάτια του παζλ σχετικά με το ζοφερό σχέδιο της Κυβέρνησης για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις της Ελλάδας με την Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία, σχέδιο που ουσιαστικά «βγάζει από το χάρτη» των συνδέσεων τη Δυτική Μακεδονία και τη βάζει στο περιθώριο
–Ελλάδα και Αλβανία αποτελούν μοναδικό παράδειγμα γειτονικών χωρών χωρίς σιδηροδρομική επικοινωνία. Είναι λοιπόν εξαιρετικά σημαντικό να κατασκευαστεί αυτός ο «ελλείπων κρίκος» (missing link) στο σιδηροδρομικό ευρωπαϊκό δίκτυο. Ο σχεδιασμός χρόνων και μέχρι να αναλάβει την Κυβέρνηση η ΝΔ ήταν η σύνδεση να επιτευχθεί μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής ‘Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς’ και τη σύνδεση της γραμμής αυτής με το αεροδρόμιο της Καστοριάς.
–Η πρώτη τεχνική μελέτη για την κατασκευή της γραμμής ‘Φλώρινα – Πόγραδετς΄ εκπονήθηκε ήδη από το 1993. Η γραμμή εντάχθηκε στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών το 2013 ως τμήμα του Κεντρικού Δικτύου, αποτελεί δηλαδή αναπόσπαστο κομμάτι του ευρωπαϊκού σχεδιασμού. Εντάχθηκε επίσης στο σιδηροδρομικό δίκτυο των Δυτικών Βαλκανίων το 2016, με τη σχετική συμφωνία μεταξύ ΕΕ και των κρατών των Δυτικών Βαλκανίων. Εντάχθηκε τέλος, στην Ευρωπαϊκή Στρατηγική Μακροπεριφέρειας Αδριατικής – Ιονίου (EUSAIR). Έχει εξασφαλισμένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τις πρώτες αναγκαίες μελέτες σε ποσοστό 100%. Συγκεκριμένα, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην οποία είχα την τιμή να συμμετέχω ως ΓΓ Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, έπειτα από μεγάλες προσπάθειες και σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ κατάφερε να εντάξει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα INTERREG τη μελέτη σκοπιμότητας για τη σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής ‘Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς’ και τη σύνδεση της γραμμής με το αεροδρόμιο της Καστοριάς. Η παραπάνω μελέτη έχει συνολικό προϋπολογισμό περίπου 846 χιλ. ευρώ, το οποίο όπως ανέφερα και πριν καλύπτεται εξ ολοκλήρου από ευρωπαϊκούς πόρους.
–Η σχετική σύμβαση υπεγράφη τον Ιούνιο του 2018, το Νοέμβριο του ίδιου έτους ξεκίνησαν οι εργασίες με την εναρκτήρια συνάντηση στην Καστοριά (kick-off meeting), ενώ από τις δύο ελληνικές εταιρίες που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα, ο ΟΣΕ έχει ήδη αναθέσει από το 2018 τη μελέτη χαράξεων, η οποία μέχρι σήμερα θα έπρεπε να είναι σε φάση ολοκλήρωσης. Η ΕΡΓΟΣΕ από την άλλη δεν έχει προκηρύξει μέχρι σήμερα διαγωνισμό για τη μελέτη σκοπιμότητας, γεγονός που μας προβληματίζει, ειδικά έπειτα από τις τελευταίες δηλώσεις του Υφυπουργού Μεταφορών και πολύ φοβάμαι ότι η Κυβέρνηση θα πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων ευρωπαϊκά εξασφαλισμένα κονδύλια.
Στη συνέχεια, σημείωσε πως αντί η Κυβέρνηση να συνεχίσει ό,τι ξεκίνησαν οι προηγούμενοι, επιλέγει να αγνοήσει τη μέχρι σήμερα πρόοδο στα έργα και να μας φέρει πάλι στο σημείο μηδέν. Η ουσία όμως παραμένει, η Φλώρινα παρακάμπτεται από τον εγκεκριμένο σχεδιασμό, γεγονός έωλο, αλλά και επικίνδυνο για πολλούς διαφορετικούς λόγους. Παρατήρησε δε πως οι λύσεις που εξαγγέλλει η Κυβέρνηση εναντιώνονται στην πάγια ελληνική πολιτική μεταφορών των τελευταίων 30 χρόνων, σύμφωνα με την οποία, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προβλέπεται ως δυνητικό κέντρο της βαλκανικής ενδοχώρας. Οποιαδήποτε άλλη χάραξη πλην της χάραξης μέσω Φλώρινας μεταθέτει το κέντρο σύνδεσης με την Αλβανία προς νότο, υποβαθμίζοντας τη σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. «Γυρίζουμε σε εποχές που ο κάθε Υπουργός, κομματάρχης ή τοπικός άρχοντας προωθούσε έργα χωρίς καμιά ωριμότητα, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό και χωρίς να ακολουθούν τις ευρωπαϊκές τάσεις και προβλέψεις. Η χώρα έχει πληρώσει πλήθος προστίμων και έχει βιώσει απεντάξεις έργων γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο. Φαίνεται όμως ότι η ΝΔ ακόμα δεν έχει καταλάβει πόσο ακριβά πληρώσαμε τις πολιτικές τους επιλογές».
Επίσης, σχετικά με τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Βορείου Μακεδονίας μέσω της γραμμής Φλώρινα – Μπίτολα (Μοναστήρι) δήλωσε: «Πραγματικά πιστεύω ότι υπάρχει κάποια σχέση με τις πρόσφατες εξελίξεις για τη σύνδεση με την Αλβανία. Η συγκεκριμένη γραμμή λειτουργούσε για πάρα πολλά χρόνια και ήταν ένα εξαιρετικό μέσο συγκοινωνίας για τους τοπικούς πληθυσμούς, αλλά και για transit κινήσεις για εμπορικούς σκοπούς. Ήδη από το 2017 έχει ξεκινήσει η συνεργασία των δύο χωρών για να τεθεί πάλι η γραμμή σε λειτουργία. Ο ΟΣΕ ολοκλήρωσε τάχιστα τη συντήρηση της γραμμής ‘Φλώρινα – Ν. Καύκασος’, ενώ τα έργα συντήρησης της γραμμής ‘Μπίτολα – σύνορα’ σύμφωνα με πληροφορίες μας, έχουν ολοκληρωθεί εδώ και καιρό. Αυτό που μένει είναι η εκτεταμένη συντήρηση του συνοριακού σταθμού Νέου Καυκάσου, με κόστος που δεν ξεπερνά τις 200 χιλ. ευρώ και μάλιστα το έργο είχε δρομολογηθεί επί ΣΥΡΙΖΑ. Είναι λοιπόν απορίας άξιο το ότι η γραμμή μέχρι σήμερα δεν έχει επαναλειτουργήσει, διότι έχουμε να κάνουμε με ένα έργο έτοιμο. Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια, η σύνδεση είναι έτοιμη και απλώς περιμένει κάποιες κυβερνητικές ενέργειες, από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών όμως δε φαίνεται να υπάρχει πολιτική βούληση. Μήπως άραγε αυτό συνδέεται με την αλλαγή σχεδίων για τη σύνδεση με την Αλβανία; Αν εκκινούσε η σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, θα υπήρχε και σχετική πίεση να προχωρήσει και η σύνδεση με την Αλβανία, φυσικά με τον υφιστάμενο σχεδιασμό μέσω της Φλώρινας. Η αδράνεια της Κυβέρνησης για την επαναλειτουργία της γραμμής ‘Φλώρινα – Μπίτολα’ ίσως αποτελεί άλλοθι για την αλλαγή σχεδιασμού στη σύνδεση με την Αλβανία».
Τέλος, σημείωσε σχετικά με τους σχεδιασμούς της ΝΔ: «Ειλικρινά αδυνατώ να φανταστώ τι άλλο θα έκανε η Κυβέρνηση αν δεν είχε ‘θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα της’ το σιδηρόδρομο, όπως δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών. Η αλήθεια είναι ότι διαχρονικά, το μόνο που κάνει η ΝΔ για το σιδηρόδρομο, γενικότερα, αλλά και ειδικότερα στην περιοχή είναι να ματαιώνει ώριμα έργα και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και να πετάει λεφτά σε μελέτες, για να ξανασχεδιάσει έργα που έχουν ήδη απορριφθεί. Φτάνει πια! Δε θα τους το επιτρέψουμε!
Κλείνοντας, κάλεσε όλους τους πολίτες, τους τοπικούς φορείς, τον Αντιπεριφερειάρχη και τους Δημάρχους της περιοχής στο να συστρατευτούν και να ασχοληθούν στον κοινό σκοπό για το δίκαιο και εξασφαλισμένο αίτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της περιοχής. Να μην δεχθούμε αυτή την παράκαμψη, την παραποίηση και σε κάθε περίπτωση να δεχτούμε η χώρα μας να ξοδεύει χρήματα σε μελέτες που μένουν στα συρτάρια.