Συνέντευξη τύπου παραχώρησε σήμερα, Τετάρτη 13 Μαρτίου, ο Βουλευτής Φλώρινας Γιάννης Αντωνιάδης με θέμα: «Πανεπιστημιακά τμήματα Φλώρινας».
Αναλυτικά ο κ. Αντωνιάδης είπε:
Καλημέρα σας και καλή Σαρακοστή. Σας ευχαριστώ που για μία άλλη φορά ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση. Η σημερινή συνέντευξη έχει μοναδικό θέμα το πανεπιστήμιο της Φλώρινας, τα πανεπιστημιακά τμήματα της Φλώρινας.
Πριν από λίγο είχα επισκεφτεί τους καθηγητές των τριών τμημάτων των σχολών της Φλώρινας – Δημοτικής, Νηπιαγωγών, Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών- και είχαμε ένα γόνιμο διάλογο και ουσιαστικό. Και τώρα δίνουμε τη συνέντευξη σχετικά με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο όσον αφορά το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Μακεδονίας αλλά και με την επίσκεψη Γαβρόγλου. Καταρχάς η λογική σηκώνει τα χέρια…Ο κύριος Γαβρόγλου ήρθε και χτίζει ένα παλάτι στην άμμο. Αναφέρομαι για τα νέα τμήματα τα οποία ανακοίνωσε. Ήρθε είδε και απήλθε. Κανείς δεν έχει αντιληφθεί μέχρι τώρα το σκοπό της επίσκεψης. Κατά την άποψη μου ήταν μία σοβιετικού τύπου επίσκεψη, δεν ξέρω αν υπήρξε κανένα κοριτσάκι για να του δώσει λουλούδια. Πήγε μόνο σε κάποια σχολεία, δε συνάντησε κανένα φορέα, από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, προφανώς ξέχασε την ιδιότητα ότι είναι υπουργός Παιδείας, ότι υπάρχουν προβλήματα σε αυτή την περιοχή σε σχέση με την εκπαίδευση, πέρα από το νομοσχέδιο, με τη θέρμανση, με τα σχολεία με τη στελέχωση. Όφειλε να δει τους συλλόγους εκπαιδευτικών, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, εννοείται ότι είναι επιτακτική ανάγκη να έβλεπε και να επισκεπτόταν συμβολικά και ουσιαστικά τους καθηγητές του Πανεπιστημίου της Φλώρινας. Όφειλε επίσης να δει τους τοπικούς φορείς, τους δυο Βουλευτές, τον Αντιπεριφερειάρχη, τον Περιφερειάρχη, τον Δήμαρχο και άλλους εκπροσώπους φορέων, όπως είναι ο ΕΒΕ και το Εργατικό Κέντρο. Δεν έκανε τίποτα από όλα αυτά. Προφανώς στο λεξιλόγιο του κυρίου υπουργού δεν υπάρχει η λέξη ουσιαστική διαβούλευση, ούτε η λέξη δημοκρατική ευαισθησία γιατί όλα αυτά γίνονται με διάλογο. Τώρα έρχομαι στο συγκεκριμένο θέμα που είναι το Πανεπιστήμιο.
Το πανεπιστήμιο δεν είναι υπόθεση μόνο του υπουργού και δεν είναι υπόθεση μόνο των καθηγητών, οι οποίοι καθηγητές πολλές φορές κινούνται, με ένα συντεχνιακό πνεύμα γιατί κοιτάζουν οι περισσότεροι το τμήμα, τα συμφέροντά τους- όχι πάντα, κάποιες φορές. Το πανεπιστήμιο σε μια περιοχή είναι θέμα και της τοπικής κοινωνίας και των εκπροσώπων, δημάρχων, περιφερειακών, βουλευτών και βεβαίως των καθηγητών και βεβαίως τον τελικό λόγο τον έχει ο αρμόδιος υπουργός, ο οποίος είναι εκλεγμένος, αποφασίζει και έχει τη δυνατότητα της λήψης απόφασης.
Ο συγκεκριμένος υπουργός διαβουλεύεται μόνο με τον καθρέφτη του και ακούει στο παρασκήνιο κάποιους συριζαίους καθηγητές. Στο παρελθόν για την ίδρυση μόνο ενός τμήματος γινόταν ένα φάκελος, μία μελέτη, μέσα στον οποίο υπήρχε η μελέτη σκοπιμότητας και μέσα στην οποία υπήρχε η μελέτη βιωσιμότητας και θυμάμαι ότι γινόταν εξαντλητικοί διάλογοι και διαβουλεύσεις, για να μπορέσουμε να τεκμηριώσουμε με τον καλύτερο τρόπο την ίδρυση καταρχάς και στη συνέχεια τη βιωσιμότητα του τμήματος για να εγκριθεί.
Σήμερα ιδρύονται εφτά έως δέκα νέα τμήματα για τα οποία δεν υπάρχει καμία μελέτη σκοπιμότητας ούτε βιωσιμότητας, και ας πούμε ότι το σκοπιμότητας αναλαμβάνει για πολιτικούς λόγους το υπουργείο, αφήνω τους ακαδημαϊκούς. Βιωσιμότητα, υπάρχει για αυτά τα τμήματα;
Δεύτερο θέμα, δεν υπάρχουν λοιπόν μελέτες. Δεύτερο θέμα και επισήμανση. Καταρχάς δεν μιλάμε για μεταρρύθμιση, μιλάμε για κάποιες αλλαγές, γιατί μια μεταρρύθμιση έχει μια αρχή και ένα τέλος, έχει ένα σκοπό και κάποιους στόχους. Ποιος είναι ο σκοπός αυτής της αλλαγής; Γιατί δεν πρόκειται για μεταρρύθμιση. Δεν μας εξήγησε ποτέ κανένας.
Άρα λοιπόν μελέτες σκοπιμότητα, βιωσιμότητας δεν υπάρχουν, διαβούλευση δεν υπάρχει, υπάρχει το αποφασίζομεν και διατάσσομεν από τον υπουργό.
Τρίτο και βασικό ο κύριος Γαβρόγλου έχει ξεκινήσει αυτή την υπόθεση από πέρυσι τουλάχιστον. Στον προϋπολογισμό του 2019, αυτόν που ψηφίσαμε το 2018, δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ για πιστώσεις μελών ΔΕΠ. Με βάση τα νέα τμήματα πρέπει να διοριστούν περίπου 70-80 νέα μέλη ΔΕΠ, τα οποία από που θα πληρωθούν; Δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ για τις συγκεκριμένες θέσεις, και αν τυχόν ανακοινώσει δεν ξέρω αν θα ανακοινώσει, μέχρι στιγμής δεν ανακοίνωσε τίποτα, θα είναι προφανώς της τελευταίας στιγμής και δεν ξέρουμε αν υπάρχουν αυτά τα κονδύλια.
Έρχομαι τώρα και στα τμήματα. Για μας υπάρχουν πολλές αδυναμίες στο σχέδιο νόμου το οποίο συζητείται τώρα και βρίσκεται σε διαβούλευση. Προσδιορίζω τη μια, την εκ των ουκ άνευ είναι το ότι δεν υπάρχει δεύτερο τμήμα στη Σχολή Καλών Τεχνών και αφήνει μετέωρο και έωλο το πρώτο. Το θέμα της Σχολής Καλών Τεχνών είναι συνυφασμένο με την ταυτότητα της πόλης και του Δήμου της Φλώρινας. Δεν θα πω ότι είναι ψυχή, η ψυχή είναι το Παιδαγωγικό τμήμα και γενικά η Παιδαγωγική Σχολή η οποία τώρα είναι Ανθρωπιστικών Σπουδών, γιατί την έχουμε από το 1941, η ψυχή είναι αυτή και η ταυτότητα είναι η Σχολή Καλών Τεχνών. Αυτό στο οποίο θα δώσουμε βαρύτητα και είναι απαράδεκτο και αχαρακτήριστο το ότι δεν υπάρχει, το δεύτερο τμήμα. Δεν μπορώ να καταλάβω για πιο λόγο, γιατί όταν μοιράζεις αφειδώς ουσιαστικά τίτλους, δεν δέχεσαι αν δώσεις αυτό για το οποίο θεωρητικά υπάρχει και καλύτερη υποδομή. Υπάρχουν καθηγητές, 16-17 καθηγητές μέλη ΔΕΠ στη Σχολή Καλών Τεχνών, υπάρχει μελέτη σε εξέλιξη για νέα κτίρια δέκα εκατομμυρίων, υπάρχουν τα πάντα. Και αν ακόμα υπάρχει μια σκέψη για ένα ανάλογο τρίτο τμήμα στην Πτολεμαΐδα, εμείς είμαστε θετικοί. Να ιδρυθούν και τα δύο νέα τμήματα, να γίνει το ένα τμήμα (από τα καινούρια) στη Φλώρινα, ας γίνει και το δεύτερο νέο τμήμα στην Πτολεμαΐδα και ας υπάγονται και τα τρία τμήματα (ένα υπάρχον και δύο καινούρια) στη Σχολή Καλών Τεχνών. Δεν αναφέρομαι ούτε σε ένα ανάλογο τμήμα το οποίο υπάρχει στην Καστοριά, πως θα υποστηριχθεί, ούτε βέβαια για το τμήμα της Ψυχολογίας για το οποίο ανακοίνωσε ότι μπορεί να λειτουργήσει από φέτος. Διερωτόμαστε γιατί δεν λειτουργεί από φέτος το δεύτερο τμήμα στη Γεωπονική Σχολή. Υπάρχει υποδομή, μπορούσε να λειτουργήσει όχι από σήμερα, από χθες και από προχθές, άρα και εδώ υπάρχει σκοπιμότητα. Το ότι δεν υπάρχει δεύτερο τμήμα στη Σχολή Καλών Τεχνών, το ότι δε λειτουργεί από τον πρώτο χρόνο το δεύτερο τμήμα στη Γεωπονική Σχολή και για τα δύο υπάρχει σκοπιμότητα. Και βέβαια η μεγαλύτερη σκοπιμότητα κομματική και συντεχνιακή είναι το άρθρο 10 παράγραφος 8, που απελευθερώνει τις μετακινήσεις των καθηγητών. Τι προσπαθεί λοιπόν να κάνει ο κύριος Γαβρόγλου; Προσπαθεί να πάρει τους καθηγητές γιατί η Φλώρινα, είναι αυτή η οποία έχει στήσει ουσιαστικά το Πανεπιστήμιο στη Δυτική Μακεδονία. Χωρίς λοιπόν πιστώσεις προσπαθεί να πάρει καθηγητές από τη Φλώρινα για να στελεχώσει τα τμήματα στην Καστοριά, στην Πτολεμαΐδα και ενδεχομένως και στην Κοζάνη. Θα δώσουμε λοιπόν βαρύτητα τεράστια στο δεύτερο τμήμα Καλών Τεχνών και στην κατάργηση του άρθρου 10 παράγραφος 8, ούτε καν με περιορισμό που μας ανακοινώνει ο κύριος υπουργός. Περιορισμός θα μπορούσε να υπάρξει για να μην υποβαθμιστεί ακαδημαϊκά και πνευματικά το ίδρυμά μας και εννοείται περιορισμός, υπό την προϋπόθεση ότι έαν φύγει ένας ή δύο καθηγητές, γιατί μιλάμε για μικρούς αριθμούς, να υπάρχουν πιστώσεις για δύο επιπλέον. Αν φύγουν παραπάνω τότε υποβαθμίζεται το ίδρυμα και σε ενδεχόμενη αξιολόγηση θα πέσει χαμηλά και θα κινδυνεύει.
Πίσω από το προσωπείο αυτό του υπουργού, του ακαδημαϊκού, κρύβεται αυταρχικότητα και αλαζονεία. Δεν συνδιαλέγεται με κανέναν, αποφασίζει μόνος του. Τα αποτελέσματα, τα δεινά θα τα υποστούμε ως Φλώρινα, που νομίζω ότι είμαστε οι πιο αδικημένοι από αυτό το οποίο έχει αποφασιστεί ή φαίνεται ότι πάει να αποφασιστεί. Και βεβαίως κρύβονται κομματικές σκοπιμότητες εξυπηρέτησης δύο ή τριών καθηγητών, γιατί ουσιαστικά μόνο ένα τμήμα ανακοίνωσε.
Ολοκληρώνω λέγοντας ότι ο συνάδελφος, ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Σέλτσας, το λέω ξεκάθαρα και κατηγορηματικά έχει τρομακτικότατες ευθύνες. Δεν μπορεί να καταλάβει ή καταλαβαίνει και θέλει να καλύψει τον κομματικό του χώρο, ότι αυτό το οποίο γίνεται αυτή τη στιγμή είναι ένα έγκλημα σε βάρος των τμημάτων της Φλώρινας. Δεν μπορώ να καταλάβω από που αντλεί την ικανοποίηση. Αντλεί την ικανοποίηση για ανακοινώσεις οι οποίες αφορούν το μέλλον; Από το Σεπτέμβριο, το αργότερο του 2019 και μετά δεν θα είναι αυτοί στην κυβέρνηση, δηλαδή μας ανακοινώνει τμήματα για το 2020, το 2021 ή το 2028; Μα έτσι και εγώ μπορώ να ανακοινώσω για το 2030 σαράντα τμήματα. Άρα έχει τρομακτικές ευθύνες ο κύριος Σέλτσας και οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες του και να λογοδοτήσει απέναντι στο φλωρινιώτικο λαό. Γίνεται μία κίνηση για την ίδρυση ενός νέου πανεπιστημίου. Καταρχήν είμαστε θετικοί, αλλά από αυτή την κίνηση δεν πρέπει σε καμία περίπτωση για άλλη μια φορά η Φλώρινα να βγει αδικημένη.
Σας ευχαριστώ πολύ.