Ημερίδα ΔΗΜΑΡ για την εκπαίδευση

ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΔΗΜΑΡ ΣΤΗ ΦΛΩΡΙΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΟΥΣ

Τη δημιουργία εκπαιδευτικών περιφερειών προτείνει η ΔΗΜΑΡ και σε κάθε μία απ’ αυτές την ύπαρξη ενός πόλου  «που να συνενώνει τις δυνάμεις των ΤΕΙ, ΑΕΙ και ερευνητικών κέντρων, με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση του επιστημονικού προσωπικού, την βελτίωση του επιπέδου σπουδών,  τις συνέργειες και την εξοικονόμηση πόρων» που μπορεί να συμβάλλει στην έξοδο από την κρίση, είναι η πρόταση της Δημοκρατικής αριστεράς, που παρουσίασε η Αναπληρώτρια καθηγήτρια πανεπιστημίου Αθηνών, εκπρόσωπος του τομέα παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ, την Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013 στη Φλώρινα.

Η κ. Μπουρνόβα δήλωσε ότι το κόμμα της είναι αντίθετο με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ και ζητάνε την απόσυρση του. «Εάν θέλουμε πραγματικά η τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα να συμβάλλει στην έξοδο από την κρίση, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε με αυτό το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ». Δεν απαντάει σε κανένα από τα ερωτήματα που βάζουμε ως κοινωνία, δηλαδή ανάπτυξη, βελτίωση της εκπαίδευσης, βελτίωσης όλων αυτών των υποδομών και συνεργειών και αφήνει πάρα πολλά ερωτηματικά».

Θεωρεί ότι το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» δεν είναι λόγος για να άρει την εμπιστοσύνη της η ΔΗΜΑΡ στην κυβέρνηση.

Η   Κατερίνα  Μέλφου, καθηγήτρια στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα,

Επεσήμανε ότι «το προτεινόμενο σχέδιο δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην ανώτατη εκπαίδευση στη Δυτική Μακεδονία. Όσον αφορά το ΤΕΙ το μειώνει κατά το ήμισυ, οδηγεί σε μετακινήσεις φοιτητών, δημιουργεί ένα τμήμα από τα τρία που υπήρχαν στη Φλώρινα. Παρατηρούμε μία συρρίκνωση της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη Δυτική Μακεδονία.

Πέραν τούτου χάνουμε και το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας».

Για την ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ, την οποία υπέγραψε και ο βουλευτής Φλώρινας Θανάσης Γερμανίδης, ότι το ΤΕΙ Φλώρινας δεν έχει τις υποδομές για την υποδοχή των φοιτητών από το ΤΕΙ Θεσ/νίκης τόνισε ότι   «η Φλώρινα διαθέτει άρτιες υποδομές, διαθέτει αγρόκτημα και ζώα για την κατάρτιση και εκπαίδευση των φοιτητών, διαθέτει άρτια εργαστήρια, διαθέτει αίθουσες, διαθέτει εστία, βιβλιοθήκη. Είναι ένα ολοκληρωμένο ίδρυμα. Παλιά είχε την δυνατότητα να εκπαιδεύσει και εκπαίδευε 5 και 6 χιλιάδες φοιτητές. Άρα αυτό με βρίσκει αντίθετη και διαφωνώ με αυτή την εκτίμηση».

 

ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ

Στις δηλώσεις τους είπαν:

ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ,  Αναπληρώτρια καθηγήτρια πανεπιστημίου Αθηνών, εκπρόσωπος του τομέα παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς

Καταρχήν ζητάμε να μην προβεί η κυβέρνηση στην έκδοση του προεδρικού διατάγματος, γιατί δεν ψηφίζεται από τη βουλή. Αυτό το λέμε γιατί θεωρούμε ότι είναι αναγκαία η αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας, αυτό που ονομάζουμε εμείς ενιαίο χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας. Κι επειδή θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σοβαρό θέμα δεν μπορεί να αφεθεί στα χέρια, στα λόγια ενός και μόνο υπουργού. Πολύ περισσότερο που είναι αναγκαίο να γίνει διάλογος, τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί απ’ όλα τα ιδρύματα και οποιασδήποτε φύσης τέτοιας μεγάλης αλλαγής που έχει επιχειρηθεί στις χώρες της Ευρώπης, στην οποία είμαστε, προϋπήρχε ένας διάλογος τουλάχιστον 6  μηνών. Πουθενά δεν έγινε με τον τρόπο με τον οποίο γίνεται σήμερα.

Δεν έχουν δημοσιοποιηθεί κριτήρια, δεν υπάρχει καμία τεκμηρίωση. Πρόκειται για πίνακες οι οποίοι μας δίνουν στοιχεία ότι το ένα τμήμα θα φύγει από δω και θα πάει εκεί. Δεν υπάρχει καμία τεκμηρίωση χωρίς κανέναν διάλογο. Επομένως για μας είναι πάρα πολύ σημαντικό η αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, γι’ αυτό πρέπει να γίνει με βάση όχι μόνο ακαδημαϊκά κριτήρια αλλά κυρίως μέσα σε μία λογική περιφερειακής ανάπτυξης. Δηλαδή, όπως έχουν γίνει οι υγειονομικές περιφέρειες, αυτό που προτείνουμε είναι να γίνουν και εκπαιδευτικές περιφέρειες. Στο εσωτερικό της κάθε εκπαιδευτικής περιφέρειας θεωρούμε ότι μπορεί να υπάρχει ένας πόλος που να συνενώνει τις δυνάμεις των ΤΕΙ, ΑΕΙ και ερευνητικών κέντρων, με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση του επιστημονικού προσωπικού, την βελτίωση του επιπέδου σπουδών,  τις συνέργειες και την εξοικονόμηση πόρων.

Εάν θέλουμε πραγματικά η τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα να συμβάλλει στην έξοδο από την κρίση, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε με αυτό το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ». Δεν απαντάει σε κανένα από τα ερωτήματα που βάζουμε ως κοινωνία, δηλαδή ανάπτυξη, βελτίωση της εκπαίδευσης, βελτίωσης όλων αυτών των υποδομών και συνεργειών και αφήνει πάρα πολλά ερωτηματικά. Σε ότι αφορά επιλογές,  δεν φαίνεται να αντιστοιχούν σε τέτοια κριτήρια. Φαίνεται να αντιστοιχούν σε πριμοδότηση κάποιων πόλεων , άρα μάλλον με πελατειακά και τοπικιστικά κριτήρια, στα οποία δεν μπορούμε να συναινέσουμε και γι’ αυτό ζητούμε να μην συνεχίσει και να μην προβεί η κυβέρνηση στην έκδοση αυτού του προεδρικού διατάγματος.

ΕΡΩΤΗΣΗ (Τριανταφυλλίδης): Παρ’ όλα αυτά που μας είπατε βλέπω μία αντίφαση σ’ αυτά. Προσπαθείτε να ρίξετε «στα μαλακά» το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ». Κι αυτό γιατί από την μια μας λέτε ότι είναι πολύ σημαντικό το να γίνει ένας εξορθολογισμός, μία αναδιάρθρωση στην ανώτερη και ανώτατη παιδεία, από την άλλη όμως μας λέτε ότι είναι ένα προεδρικό διάταγμα κι επειδή δεν περνάει από τη βουλή για ψήφιση, το αφήνετε έτσι. Όμως σε άλλα ζητήματα έχετε βάλει κόκκινη γραμμή πχ στις απολύσεις στο δημόσιο. Γιατί όχι και στο χώρο της παιδείας, στο σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» κόκκινη γραμμή για να μην περάσει;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ουσιαστικά λέμε το ίδιο. Απλά δεν παίζουμε. Δεν λέμε κόκκινη ή μη κόκκινη γραμμή. Ζητάμε ευθέως να μην βγει το προεδρικό διάταγμα που ορίζει αυτά τα πράγματα. Δεν πρόκειται για νόμο αλλά για προεδρικό διάταγμα. Ζητάμε τι πιο σαφές να το αποσύρει η κυβέρνηση.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ (Τριανταφυλλίδης): Να αποσύρετε την εμπιστοσύνη σας από την κυβέρνηση.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θεωρούμε ότι όλα αυτά τα ζητήματα πρέπει να είναι προϊόν συναίνεσης και πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση, ο υπουργός παιδείας θα ακούσει αυτή την πρόταση μας.

Μέχρι στιγμής εμείς παλεύουμε και ο υπουργός παιδείας αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι δεν έγινε η απαραίτητη κουβέντα, ζητάει τις θέσεις των  συμβουλίων ιδρύματος και των πανεπιστημίων, προσπαθεί όπως φαίνεται να καλύψει κάποιο κενό. Θέλουμε να εισακουστούμε και σ’ αυτό το θέμα.

Δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι ένα ζήτημα που από τώρα, από πριν, πρέπει εμείς να πούμε ότι αίρουμε την εμπιστοσύνη μας επειδή ο Υπουργός Παιδείας δεν έχει εισακούσει την πρόταση μας.

ΠΑΡΕΜΑΒΑΣΗ (Τριανταφυλλίδης):  εδώ το ζήτημα δεν είναι αν ο υπουργός άκουσε τις θέσεις σας. Το ζήτημα είναι αν θα περάσει αυτό έτσι όπως είναι ή θα τροποποιηθεί.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μα ήδη αυτό από την πρώτη του έκδοση μέχρι τώρα έχει αλλάξει. Ήδη φαίνεται ότι ο υπουργός γίνεται αποδέκτης κάποιων από τις ιδέες μας και τουλάχιστον φαίνεται να μην είναι όπως ήταν στην αρχή και θεωρούσε ότι θα είχε λήξει στις 6 Μαρτίου.

 

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΕΛΦΟΥ, καθηγήτρια στο ΤΕΙ δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα,

Το προτεινόμενο σχέδιο δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην ανώτατη εκπαίδευση στη Δυτική Μακεδονία. Όσον αφορά το ΤΕΙ το μειώνει κατά το ήμισυ, οδηγεί σε μετακινήσεις φοιτητών, δημιουργεί ένα τμήμα από τα τρία που υπήρχαν στη Φλώρινα. Παρατηρούμε μία συρρίκνωση της τεχνολογικής εκπαίδευσης στη Δυτική Μακεδονία.

Πέραν τούτου χάνουμε και το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Αυτά είναι πάρα πολύ δυσάρεστες εξελίξεις και πρέπει να βρούμε ένα τρόπο και να προτείνουμε μία λύση για την ανώτατη εκπαίδευση στη δυτική Μακεδονία. Μία τέτοια λύση είναι η δημιουργία μιας κοινοπραξίας ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων. Το θέμα είναι να αναπτύξουμε μία δυναμική σ’ αυτή την κατεύθυνση, να κρατήσουμε το όνομα της Δυτικής Μακεδονίας στο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα, έτσι ώστε μελλοντικά να δώσουμε προοπτική. Αυτή τη στιγμή χάνεται η προοπτική. Τα τμήματα εάν απομείνουν έτσι είναι θνησιγενή και σε λίγα χρόνια  θα οδηγηθούν σε κλείσιμο, εφόσον ανήκουν σε άλλα ιδρύματα. Γι’ αυτό πρέπει να διεκδικήσουμε στη Δυτική Μακεδονία αυτόν τον ανώτατο πόλο εκπαίδευσης, που θα συμπεριλαμβάνει τον πανεπιστημιακό τομέα, τον τεχνολογικό τομέα και τα ερευνητικά κέντρα.

ΕΡΩΤΗΣΗ (Τριανταφυλλίδης):   Συμμερίζεστε την άποψη του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας ότι το ΤΕΙ δεν έχει τις εγκαταστάσεις για να δεχτεί τους φοιτητές; Ο κ. Γερμανίδης υπέγραψε μαζί με άλλους βουλευτές του   ΣΥΡΙΖΑ ότι το ΤΕΙ της Φλώρινας δεν έχει τις εγκαταστάσεις για υποδοχή επί πλέον φοιτητών.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΕΛΦΟΥ): Στην πραγματικότητα δεν έχει νόημα να κλαίμε πάνω απ’ το χυμένο γάλα. Η υπόθεση χάθηκε. Η αποκέντρωση που φαινότανε να είναι υπέρ της Δυτικής Μακεδονίας και η μεταφορά των τμημάτων της Θεσ/νίκης  στη Φλώρινα, δεν ισχύει πλέον. Αυτή τη στιγμή δεν μπαίνει σε συζήτηση.

Για το θέμα της υποδομής, βεβαίως και η Φλώρινα διαθέτει άρτιες υποδομές, διαθέτει αγρόκτημα και ζώα για την κατάρτιση και εκπαίδευση των φοιτητών, διαθέτει άρτια εργαστήρια, διαθέτει αίθουσες, διαθέτει εστία, βιβλιοθήκη. Είναι ένα ολοκληρωμένο ίδρυμα. Παλιά είχε την δυνατότητα να εκπαιδεύσει και εκπαίδευε 5 και 6 χιλιάδες φοιτητές. Άρα αυτό με βρίσκει αντίθετη και διαφωνώ με αυτή την εκτίμηση.

ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ,  Αναπληρώτρια καθηγήτρια πανεπιστημίου Αθηνών, εκπρόσωπος του τομέα παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς

 

«Η θέση μας είναι ότι είναι έγκλημα αυτή τη στιγμή να μειώνονται θέσεις στα τεχνολογικά ιδρύματα.

Είναι απαράδεκτο, είναι εγκληματικό για μας να μειώνονται οι εισακτέοι στα τεχνολογικά ιδρύματα όταν αυξάνεται ο αριθμός των φοιτητών».

 

ΔΟΡΑ ΤΣΙΚΑΡΔΑΝΗ, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής Δημοκρατικής Αριστεράς και υπεύθυνη για τη Δυτική Μακεδονία

Χαιρετίζω την εκδήλωση της Νομαρχιακής επιτροπής Φλώρινας. Το θέμα των πανεπιστημίων είναι καυτό όχι μόνο για τις τοπικές κοινωνίες αλλά και για την ίδια τη χώρα.

Η Δημοκρατική αριστερά υποστηρίζει σταθερά ότι καμία τοπική επιλογή δεν μπορεί να σταθεί εάν δεν ενταχθεί σέναν εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό.

Στο πλαίσιο αυτό ο τομέας παιδείας και έρευνας του κόμματος μας έχει εκπονήσει ένα σχέδιο που κατά τη γνώμη μας έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον και μπορεί να αποτελέσει πρόταση για την λύση στα πανεπιστήμια το οποίο λέει έναν εκπαιδευτικό πόλο τριτοβάθμιας εκ[παίδευσης ανά περιφέρεια με συμπράξεις ανάμεσα σε ΤΕΙ και ΑΕΙ και ερευνητικά κέντρα, οι οποίες σε δεύτερη φάση εκείνες θα δώσουν τη βιώσιμη πρόταση, τις ενέργειες που θα προκύψουν μέσα από τις αναγκαιότητες που θα προκύψουν.

Είναι προφανές ότι η πρόταση αυτή απαντά στο σήμερα και προσβλέπει στο αύριο. Είναι κάτι το οποίο στη δυναμική του εξέλιξη θα φανούν τα αποτελέσματα. Είναι σαφές ότι εμείς δεν υπερασπιζόμαστε την παρούσα κατάσταση. Δεν μας ενδιαφέρει, δεν τη θέλουμε, δεν μας αξίζει, δεν μας τιμά και μ’ αυτή την έννοια θεωρούμε αναγκαίο ότι πρέπει να προκύψει μία νέα κατάσταση στην τριτοβάθμια παιδεία η οποία θα αναπροσαρμόζει, θα αναδιατάσσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε περίπτωση που περάσει το σχέδιο αυτό, θα επανακαθορίσετε τη στάση σας ως προς την  στήριξη της κυβέρνησης;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν είμαι αρμόδια για να απαντήσω αλλά δεν νομίζω. Δεν νομίζω ότι θα επηρεάσει τη στάση μας σε σχέση με την κυβέρνηση. Όπως αντιλαμβάνεστε το μοντέλο της κυβέρνησης είναι της τρικομματικής κυβέρνησης. Να μην  απαιτούμε από μια τρικομματική να συμπεριφέρεται σαν μια μονοκομματική. Είναι σαφές ότι πολλά πράγματα τα βλέπουμε διαφορετικά, τα αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά και ενδεχομένως τα επιλέγουμε και διαφορετικά.

Εμείς θα συνεχίσουμε να παλεύουμε σ’ αυτήν την κατεύθυνση. Ήδη ζητήσαμε από την κυβέρνηση να αποσυρθεί το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ». Υπάρχουν πολλά θέματα σε εκκρεμότητα, δεν έχει αποσαφηνιστεί πως θα περάσει το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ». Το αν θα περάσει με τη μορφή του νόμου ή του προεδρικού διατάγματος. Η συνύπαρξη μας στην κυβέρνηση ούτε εύκολη είναι ούτε ανώδυνη, ούτε δεδομένη ως προς τις απόψεις.

Έχουμε διαφορετικές απόψεις, τις εκφράζουμε και όλη η θέση και η παραγωγή απόψεων της κυβέρνησης και πολιτικών υπόκειται στη διαδικασία αυτή. Είναι προφανές αυτό.