Το 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας «Θεόδωρος Κάστανος» συμμετέχει σε δύο «Συμπράξεις ανταλλαγών μεταξύ σχολείων ΚΑ229» στον Τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης (Erasmus+ 2018). Το Πρόγραμμα Erasmus+ (Key Action 229) αφορά στη συνεργασία για πρωτοπορία και ανταλλαγή καλών πρακτικών με έμφαση στις στρατηγικές συμπράξεις μόνο για σχολεία.
Το 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας «Θ. Κάστανος» έχει την ευθύνη για τον συντονισμό ενός σχεδίου, διάρκειας δύο ετών (2018-20), με τίτλο «European Cultural Treasures: Where the past meets the future» (EuroCulT) σε συνεργασία με τέσσερα Ευρωπαϊκά σχολεία – εταίρους: το Mokykla «Sokratus», UAB, Vilnius (Λιθουανίας), το Agrupamento de Escolas de Avis (Πορτογαλία), το Osnovna škola Marjan, Split (Κροατία) και το CEIP Tagoror, Vecindario (Κανάρια νησιά).
Στη σύμπραξη EuroCulT επιλέξαμε να ασχοληθούμε με την πολιτισμική κληρονομιά ως αξία με στόχο να αναδείξουμε, αφενός την ποικιλομορφία της σε ευρωπαϊκό και τοπικό επίπεδο, αφετέρου τη συμβολή της στη σύγχρονη ζωή. Το 2018 ως Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς μας καλεί να αναγνωρίσουμε την οικουμενική της αξία και την αναγκαιότητα να διατηρηθεί και να κληροδοτηθεί στις μελλοντικές γενιές. Παρόλο που η πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να θεωρηθεί ως κάτι στατικό ή και παρελθοντικό, στην πραγματικότητα εξελίσσεται μέσα από την ουσιαστική συμμετοχή μας σε αυτή.
Το δεύτερο σχέδιο, διάρκειας δύο ετών (2018-20), με τίτλο « Women in Art. Breaking the invisibility loop» (WIA) συντονίζει το Escola Les Carolines, Picassent (Ισπανία) σε συνεργασία με το Istituto Comprensivo «G. Mazzini – G. Modugno», Bari (Ιταλία), το Szkola Podstawowa nr 5 w Luboniu, Lubon (Πολωνία) και το 5ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας «Θεόδωρος Κάστανος», Φλώρινα (Ελλάδα).
Στη σύμπραξη WIA επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τις γυναίκες καλλιτέχνιδες, οι οποίες υπέγραφαν τα έργα τους με ονόματα ανδρών ή αι μόνο με τα αρχικά τους, προκειμένου να αναγνωριστεί το έργο τους, καθώς σε άλλη περίπτωση παρέμεναν «αόρατες» στην Ιστορία της Τέχνης. Επιχειρούμε να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές μας σχετικά με την ισότητα των φύλων, τη δυνατότητα ίσων ευκαιριών για αναγνώριση, τη μη διάκριση και την κοινωνική ένταξη, χρησιμοποιώντας ως μέσο τη σημασία της γυναικείας εικαστικής πολιτισμικής κληρονομιάς στην Ευρώπη και στην Ιστορία της Ευρωπαϊκής τέχνης γενικότερα.