Εξεταστική Επιτροπή για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό» – Εξέταση μάρτυρα: Παναγιώτης Τερεζάκης, Διευθύνων Σύμβουλος ΟΣΕ
Η παρουσία του κ. Τερεζάκη στην Επιτροπή δημιούργησε περισσότερα ερωτήματα από το να δώσει απαντήσεις σε σχέση με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, αλλά και την κατάσταση του ΟΣΕ. Πολλές φορές οι δηλώσεις του προκάλεσαν σύγχυση στα μέλη της Επιτροπής και στην κα Πέρκα συγκεκριμένα, η οποία του έθεσε σειρά ερωτημάτων, προσπαθώντας να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Ειδικότερα, αναφέρθηκαν τα παρακάτω:
Συντήρηση του δικτύου
Η Βουλεύτρια Φλώρινας αναφέρθηκε στη χαρακτηριστική αδράνεια του ΟΣΕ και του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών σε σχέση με τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Από το 2019 που ανέλαβε την κυβέρνηση η ΝΔ, δεν έχει γίνει κανένα έργο συντήρησης, παρά μόνο εξαγγελίες για έργα ΣΔΙΤ. Έργα που τελικά πρόσφατα αποφασίστηκε να μην υλοποιηθούν. Φαίνεται ότι το Υπουργείο έλαβε γνώση σχετικής ανάλυσης του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία είναι καταπέλτης για τις ΣΔΙΤ ή ίσως απέδωσε καρπούς η έντονη πίεση της ίδιας της Βουλεύτριας, με συνεχείς ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου τα τελευταία χρόνια.
Από πλευράς του, ο κ. Τερεζάκης αναφέρθηκε σε ένα «ευρύτατο πλέγμα συντηρήσεων», το οποίο όμως μόλις ανέλυσε περαιτέρω περιλάμβανε τελικά «κοπή δέντρων και βλάστησης».
Τηλεδιοίκηση στη Λάρισα
Ο κ. Τερεζάκης υποτίμησε τη σημασία της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, λέγοντας ότι απλά «θα ήταν ορατό σε εκείνο το σημείο ένα τρένο…δε θα έβλεπε το απέναντι κατερχόμενο», για να λάβει την απάντηση της Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (Κ.Ο.) της Νέας Αριστεράς ότι αυτό θα το έβλεπε ο δεύτερος σταθμάρχης, «που ελπίζουμε να είχε μια καλύτερη εκπαίδευση και η μετακίνησή του να μην ήταν όπως του πρώτου».
Μετακίνηση σταθμάρχη
Καμία απάντηση από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ για το αν η μετακίνηση του σταθμάρχη ήταν νόμιμη και η εκπαίδευσή του επαρκής.
Δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Καρόλου
Ο κ. Τερεζάκης δήλωσε κατηγορηματικά ότι το δευτεροβάθμιο όργανο της Καρόλου λειτουργεί κανονικά, αναφερόμενος στον ρυθμιστή του ΟΣΕ που εργάζεται εκεί και ερχόμενος σε αντίθεση με όσα ειπώθηκαν από προηγούμενους μάρτυρες, ότι δηλαδή το κέντρο ελέγχου σταμάτησε να λειτουργεί με την αποχώρηση της Hellenic Train από το κτήριο.
GSM-R
Μεγάλη σύγχυση επικράτησε σε ό,τι αφορά το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας GSM-R και ειδικότερα το πότε παραδόθηκε και αν λειτουργεί. Η Βουλεύτρια Φλώρινας αναφέρθηκε σε σχετικό έγγραφο που αποδεικνύει ότι το σύστημα παραδόθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ το 2018, ενώ ο κ. Τερεζάκης υποστήριζε ότι ο ΟΣΕ παρέλαβε τον σχετικό φάκελο από την ΕΡΓΟΣΕ το Μάιο του 2022, με τη ΡΑΣ να αδειοδοτεί το σύστημα τον Ιούλιο του 2022.
Παράλληλα, επέμεινε ότι το GSM-R λειτουργεί, προτάσσοντας την πιστοποίηση από τη ΡΑΣ και τις φορητές συσκευές που χρησιμοποιούν οι μηχανοδηγοί για να μιλούν μεταξύ τους, όχι το ανοιχτό σύστημα, που αφορά μηχανοδηγούς και σταθμάρχες, για να προκαλέσει την έντονη αντίδραση της κας Πέρκα. «Δε μιλάμε για πιστοποίηση, αλλά για λειτουργία. Χρειάστηκαν 4 χρόνια για να πιστοποιηθεί και ακόμα δε χρησιμοποιείται. Μάλιστα η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει βγάλει εργολαβία ανάταξης του συστήματος, αφού δήλωσε ότι επιβάλλεται ο επανέλεγχός του, επειδή δε λειτούργησε, έπεσε σε αχρηστία και καταστράφηκε».
Σύμβαση 717
Η δήλωση του Διευθύνοντα Συμβούλου του ΟΣΕ ότι η σύμβαση 717 προχώρησε με γοργούς ρυθμούς από το 2022, καταρρίφθηκε από τα έγγραφα προόδου, όπως ενημέρωσε την Επιτροπή η κα Πέρκα, σύμφωνα με τα οποία, η πρόοδος που καταγράφεται το διάστημα 2019-2023 είναι μόλις 5% – σημειωτέον, το Σεπτέμβριο του 2018, η πρόοδος ήταν στο 68%.
«Πρόκειται για μια σύμβαση με παθογένεις, όπως φαίνεται και από το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ), με πλημμελείς μελέτες, με προβλεπόμενα υλικά μη συμβατά με αυτά που υπήρχαν στην αγορά, με προβλήματα με τη δανειοπάροχο εταιρία, ενώ επιδικάστηκε στην ΕΡΓΟΣΕ και πρόστιμο 2.5 εκατομμυρίων ευρώ επειδή εκτελούσε τη συγκεκριμένη σύμβαση. Η συμπληρωματική σύμβαση που θα έλυνε τα προβλήματα, ενώ μπορούσε να υπογραφεί τον Αύγουστο του 2019, υπεγράφη τελικά σχεδόν δυο χρόνια αργότερα, μιλάμε για εγκλήματα στο σιδηρόδρομο», δήλωσε η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς.
Μπάζωμα στον τόπο του δυστυχήματος
Σύγχυση επικράτησε και σε ό,τι αφορά την εμπλοκή του ΟΣΕ στη λήψη αποφάσεων για το μπάζωμα στον τόπο του δυστυχήματος. Αρχικά, ο κ. Τερεζάκης υποστήριξε ότι ο Διαχειριστής της Υποδομής δεν είχε καμία εμπλοκή, ώσπου η κα Πέρκα ανέφερε συγκεκριμένο άτομο, το οποίο συμμετείχε σε σχετική σύσκεψη, ως εκπρόσωπος του ΟΣΕ. Ανατρέχοντας επίσης σε δήλωση του Προέδρου της Hellenic Train στην Επιτροπή για το ίδιο θέμα, σημείωσε ότι «η αλυσίδα λήψης αποφάσεων είναι αστυνομικές δυνάμεις, διαχειριστής υποδομής, που έχει την άμεση ευθύνη της σιδηροδρομικής υποδομής και σιδηροδρομική εταιρία, που είναι κάτοχος του τροχαίου υλικού».
Ο κ. Τερεζάκης ξεκαθάρισε τελικά ότι οι εργασίες απομάκρυνσης των βαγονιών εντός γραμμής έγιναν σε συνεργασία με τη Hellenic Train, ενώ ο Διαχειριστής δεν είχε ανάμειξη στην αποκατάσταση του χώρου εκτός δικαιοδοσίας του ΟΣΕ.
Σε ό,τι αφορά το αν το μπάζωμα του χώρου έπληξε την έρευνα και τη συμβολή του ΟΣΕ σ’ αυτό, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού υπογράμμισε ότι δεν είχε κάποια ανάμειξη, ενώ απέφυγε να κάνει κάποιο περαιτέρω σχόλιο.
Επισκέψεις Πατέρα στον ΟΣΕ
Ο κ. Τερεζάκης υπεραμύνθηκε των συχνών επισκέψεων του πρώην Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ στα γραφεία του Οργανισμού, υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος τον καλεί για ενημέρωση σε σχέση με έργα που είχε διαχειριστεί επί της θητείας του. Η κα Πέρκα εύλογα απόρησε για την ανάγκη που προκύπτει σχεδόν ένα χρόνο μετά την παραίτηση του κ. Πατέρα.
«Υπάρχουν υπηρεσίες κ. Τερεζάκη, μόνος του έκανε τα έργα ο κ. Πατέρας; Δεν είναι σωστό να επιτρέπετε να έρχεται στον Οργανισμό ο πρώην επικεφαλής του ΟΣΕ, ο οποίος μάλιστα είναι και κατηγορούμενος, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος απόκρυψης στοιχείων, το λέω όμως και για λόγους προφύλαξης του ιδίου. Και μη συγκρίνετε με στελέχη του Οργανισμού που είναι κατηγορούμενοι, δεν είναι ίδια η εμπλοκή ενός Διευθύνοντα με ένα δημόσιο υπάλληλο. Σε κάθε περίπτωση, αν το θεωρείτε σωστό, ας έρχεται κάθε μέρα. Δεν έχω να πω κάτι άλλο, ας το κρίνει ο κόσμος», τόνισε η Βουλεύτρια Φλώρινας.
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/MxpBamiGR5M