Τοποθέτηση στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής σχετικά με το διορισμό Διοικητή και Υποδιοικητών στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)
Η Βουλευτής Φλώρινας έθεσε σειρά ερωτημάτων στον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών και τους υποψηφίους για τη διοίκηση της ΥΠΑ.
Σε σχέση με τον υποψήφιο Διοικητή, Αθανάσιο Τζιόλα, σημείωσε αρχικά ότι ως εκπρόσωπος της EASA (European Authority for Aviation Safety) στο Υπουργείο συμμετείχε ενεργά, τόσο στη σύνταξη του Ν4427/20216, που προέβλεπε τη δημιουργία Αεροπορικών Αρχών σε κάθε αεροδρόμιο, όσο και στη σύνταξη του Ν4757/2020, που τροποποιούσε τον προηγούμενο νόμο, καταργούσε το ΠΔ84 και προέβλεπε μια Αθηνοκεντρική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Μάλιστα, φαίνεται να είχε υποστηρίξει τόσο τη μία, όσο και την άλλη μορφή της ΑΠΑ.
Επίσης, δεδομένου ότι ο κ. Τζιόλας εργάζεται χρόνια στην EASA σε υψηλόβαθμες θέσεις, η κα Πέρκα τον ρώτησε για το καθεστώς με το οποίο θα έρθει στην ΥΠΑ. Αν δηλαδή θα εγκαταλείψει τη θέση του στην Ευρώπη, κάτι που προκαλεί εντύπωση, αν λάβουμε υπόψη μας την πολύ καλύτερα αμοιβόμενη θέση ενός αξιωματούχου της EASA σε σχέση με το μισθό του Διοικητή της ΥΠΑ.
Συνεχίζοντας με τον υποψήφιο Υποδιοικητή της ΥΠΑ, Γεώργιο Βαγενά, με αρμοδιότητα την αεροναυτιλία, η Βουλευτής της Νέας Αριστεράς υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση, ήδη από τον προηγούμενο Ιανουάριο, μελετά να καταργήσει τους Πύργους Ελέγχου που λειτουργούν στα 14 παραχωρημένα αεροδρόμια της Fraport και να τους αντικαταστήσει με σύστημα εικονικού τηλεχειρισμού που θα διαχειρίζονται Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας από την Αθήνα ή και άλλο σημείο του κόσμου. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα κοστίσει 71 εκ. ευρώ.
«Πρόκειται για ‘δωράκι’ στη Fraport, αφού ενώ η μελέτη ξεκίνησε για τα μη παραχωρημένα αεροδρόμια, τελικά για άγνωστο λόγο κατέληξε μόνο για τα αεροδρόμια της Fraport, η οποία γλιτώνει έτσι το κόστος που καταβάλλει για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας.
Οι αντιδράσεις διεθνών ενώσεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας είναι σφόδρες και θέτουν ακόμα και θέματα ασφάλειας των πτήσεων. Παράλληλα, το Συντονιστικό Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας της ΕΕ τονίζει ότι αν εφαρμοστεί το σχέδιο, πρέπει να ξεκινήσει «με μικρότερα αεροδρόμια χαμηλής κυκλοφορίας, για να αποκτηθεί επαρκής αξιολόγηση και επιχειρησιακή εμπειρία».
Κ. Υπουργέ, Η ΥΠΑ έχει μετατραπεί σε ‘φτωχό συγγενή’ και πλέον κινδυνεύει να χάσει και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, με το ‘άλλοθι’ ότι μέσα στα χρόνια οι Πύργοι Ελέγχου αφέθηκαν στην εγκατάλειψη και χωρίς προσωπικό. Γι’ αυτό θα ήθελα να μας δώσετε περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με τη μελέτη για την κατάργηση των Πύργων Ελέγχου και να ‘χτυπήσω το καμπανάκι’, αφού πλέον η εναέρια κυκλοφορία περνάει σε ‘ξένα χέρια’, ενώ τίθεται και θέμα κυριαρχικών δικαιωμάτων για την ΥΠΑ – ας μην ξεχνάμε ότι η Fraport διαχειρίζεται και το αεροδρόμιο της Αττάλειας στην Τουρκία».
Για το ίδιο θέμα, ρώτησε τον κ. Βαγενά τη γνώμη του για το έργο του Remote Tower, αλλά και για το κοινωνικό ζήτημα του τι μέλλει γενέσθαι για τους ανθρώπους που εργάζονται εκεί, αν δηλαδή θα μεταφερθούν κι αυτοί σε άλλες υπηρεσίες στην Αθήνα.
Παράλληλα, σχολίασε το ότι ο υποψήφιος Υποδιοικητής εργάζεται σχεδόν 40 χρόνια στην Πολεμική Αεροπορία. «Υπάρχει μια ‘αγάπη’ της κυβέρνησης να επιλέγει ανθρώπους από το συγκεκριμένο χώρο για τη διοίκηση της ΥΠΑ, θυμόμαστε όλοι ότι ο προηγούμενος Διοικητής και οι Υποδιοικητές προέρχονταν επίσης από την Πολεμική Αεροπορία. Δεν το υποτιμώ, προφανώς η σχετική εμπειρία είναι σημαντική, αλλά τα θέματα της Πολιτικής Αεροπορίας έχουν άλλες προκλήσεις – και μιλώ ως Συγκοινωνιολόγος. Έχουν να κάνουν με την πολιτική των μεταφορών, την καινοτομία, το management, θέλει κάτι παραπάνω».
Ολοκληρώνοντας με τον έτερο υποψήφιο Υποδιοικητή, με αρμοδιότητα τη διαχείριση αερολιμένων και υδατοδρομίων, Γεώργιο Σαουνάτσο, η κα Πέρκα υπογράμμισε ότι ο συγκεκριμένος υπήρξε υπάλληλος της ΥΠΑ για 10 χρόνια, από τα οποία τα 5-6 απουσίαζε από την υπηρεσία με διαδοχικές άδειες άνευ αποδοχών.
«κ. Σαουνάτσο θεωρώ ότι αυτό δεν είναι καθόλου καλό πρότυπο για τους υπαλλήλους της Υπηρεσίας – μάλιστα παραιτηθήκατε, όταν το Πάσχα του 2019 δεν εγκρίθηκε η τελευταία άδεια που αιτηθήκατε.
Ρωτάω κι εσάς κ. Υπουργέ, θεωρείτε ότι είναι κατάλληλη επιλογή κάποιος που για χρόνια δεν προσέφερε στην Υπηρεσία του, εισέπραξε χρήματα απασχολούμενος στο εξωτερικό, χρήματα που δε φορολογήθηκαν στη χώρα μας, να διοικήσει τώρα υπαλλήλους που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους τόσα χρόνια στην Πολιτική Αεροπορία;».
Η κα Πέρκα ολοκλήρωσε ρωτώντας τον κ. Σταϊκούρα αν σχεδιάζει να αντικαταστήσει και το Διοικητή της ΑΠΑ ή αν θεωρεί ότι ο κ. Τσίτουρας πρόκειται για μια πετυχημένη επιλογή. «Θυμάμαι την ακρόασή του πριν μερικά χρόνια, όταν θίξαμε το ότι δεν έχει αναγνωρισμένο πτυχίο, ενώ έχει συνδεθεί και με την κατάργηση των Αεροπορικών Αρχών στα αεροδρόμια και όλα τα θέματα ασφαλείας και ελέγχου που τίθενται – πριν λίγο μάλιστα κατέθετε ως μάρτυρας στην Εξεταστική Επιτροπή για το δυστύχημα στα Τέμπη, σε σχέση με προηγούμενη θέση διοίκησης που κατείχε στο σιδηρόδρομο.
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετά δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη. Πέραν των χειριστών των αεροσκαφών, είναι τύχη ότι δεν έχουμε θρηνύσει άλλα θύματα, γιατί τα αεροσκάφη έπεσαν πχ στη θάλασσα. Θέλει όμως μεγαλύτερη προσοχή, η EASA κατά τις συχνές επισκέψεις στη χώρα μας έχει συνεχώς ευρήματα και παρατηρήσεις.
Για όλα τα παραπάνω και χωρίς η ψήφος μας να έχει σχέση με την προσωπικότητα ή την επαγγελματική πορεία των προτεινομένων, η Νέα Αριστερά καταψηφίζει και τις τρεις υποψηφιότητες».
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/VFbpzuspcMA