Η Παγκόσμια Μέρα των Ατόμων με Αναπηρία στις 3 Δεκεμβρίου σηματοδοτεί την ανάγκη για προσβασιμότητα και ουσιαστική συμμετοχή των ανθρώπων με αναπηρία σε όλες τις εκφάνσεις και σε όλα τα αγαθά της κοινωνικής ζωής και επισημαίνει τις δυνατότητες και τα δικαιώματά τους μέσα σε μια πολιτισμένη κοινωνία.
Η Μέρα αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία για τα Σχολεία μας, που προασπίζονται καθημερινά το δικαίωμα κάθε παιδιού στη γνώση, τη μόρφωση, τον πολιτισμό και την κοινωνική ζωή, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, σύμφωνα με τις αρχές της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Μέσα από αυτό το πρίσμα, το Σχολείο θέτει ως προτεραιότητα την απρόσκοπτη εκπαιδευτική και ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών με αναπηρία, μέσα από παιδαγωγικούς θεσμούς, ειδικές εκπαιδευτικές δομές και παιδαγωγικές αναπλαισιώσεις των διδακτικών αντικειμένων. Σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και τμήματα ένταξης, εξειδικευμένο διδακτικό, υποστηρικτικό και βοηθητικό προσωπικό, προσβασιμότητα στα διδακτήρια, εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης και διαφοροποιημένη διδασκαλία μέσα στις αίθουσες του σχολείου συνεισφέρουν στη διαδικασία συμπερίληψης και συμμετοχής όλων των μαθητών στην εκπαίδευση και στη σχολική ζωή.
Το Σχολείο, με τον σημαντικό του ρόλο στη διαμόρφωση της κοινωνίας, καλείται να κάνει πράξη τον σεβασμό στα δικαιώματα όλων των μαθητών ανεξαιρέτως. Οι αρχές της συνεκπαίδευσης και της ενταξιακής κατεύθυνσης στην εκπαιδευτική πολιτική πρέπει να είναι ορατές σε κάθε παιδαγωγική λειτουργία καθημερινά στους σχολικούς χώρους.
Οι δράσεις προβληματισμού και ευαισθητοποίησης της μαθητικής κοινότητας και της κοινωνίας, που διοργανώνονται τις μέρες αυτές σχετικά με τα θέματα των ανθρώπων με αναπηρία, αναπτερώνουν την ελπίδα μας και μας φέρνουν πιο κοντά στο όραμά μας για ένα Σχολείο με συνεκπαίδευση και αποδοχή της διαφορετικότητας και μια Κοινωνία με αλληλεγγύη, αξιοπρέπεια και ίσες ευκαιρίες ευημερίας για όλους.
Όλγα Μούσιου Μυλωνά
Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Φλώρινας