ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΓΙΑΝΝΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

Απαντώντας στην  Ερώτηση του βουλευτή Γιάννη Αντωνιάδη η οποία κατατέθηκε στις 31/3/2016 στην Βουλή των Ελλήνων σχετικά με το θέμα των μαθητικών παρελάσεων και το μάθημα των Θρησκευτικών, σας κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:

Αναφορικά με τις μαθητικές παρελάσεις σας γνωρίζουμε ότι τη συμμετοχή των σχολείων στις μαθητικές παρελάσεις ορίζουν τα Προεδρικά Διατάγματα περί Οργάνωσης και λειτουργίας των σχολείων όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης όπως εξειδικεύονται με Υπουργικές Αποφάσεις και Εγκύκλιους του ΥΠ.Π.Ε.Θ. σε ετήσια βάση.

Επί του παρόντος πέρα των δημοσιευμάτων στον ημερήσιο έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και των διάφορων σκέψεων και ιδεών που ενδεχομένως διατυπώνονται και ανταλλάσσονται σε επίπεδο Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, δεν υφίσταται κάποια νομοθετική πρωτοβουλία η απόφαση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. η οποία : i. να αφορά σε αναθεώρηση του υφισταμένου θεσμικού πλαισίου, το οποίο διέπει τις μαθητικές παρελάσεις και ii. να αναφέρεται σε κατάργησή τους.

Όσον αφορά στο μάθημα των Θρησκευτικών και τις μελετώμενες αλλαγές στη διδασκαλία του εν λόγο μαθήματος, σας επισημαίνουμε τα εξής:

– Σε ένα πλουραλιστικό και δημοκρατικό σχολείο, που σέβεται τη θρησκευτική ετερότητα, και μάλιστα με πλήρη συνείδηση της σύγχρονης ελληνικής και ευρωπαϊκής πολιτιστικής πραγματικότητας, αλλά και των όσων διαδραματίζονται στην ευρύτερη γεωπολιτική μας περιοχή, το μάθημα των Θρησκευτικών χρειάζεται οπωσδήποτε να συμπεριλαμβάνεται ως υποχρεωτικό μάθημα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του δημόσιου σχολείου, λαμβάνοντας υπόψη:

α. την ορθόδοξη θρησκευτική και πολιτισμική ιδιοπροσωπία του λαού μας,

β. τις άλλες χριστιανικές παραδόσεις και

γ. ορισμένα άλλα θρησκεύματα, τα οποία ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την ελληνική κοινωνία από ιστορική και πολιτισμική άποψη.

– Προς αυτή την κατεύθυνση, αποφασίστηκε η δημιουργία ειδικής επιτροπής του ΙΕΠ για την εξέταση του περιεχομένου και την αναβάθμιση του μαθήματος των θρησκευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, της οποίας το έργο είναι σε πλήρη εξέλιξη  και το πόρισμα της αναμένεται να παραδοθεί στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αφού προηγηθούν συζητήσεις και διαβουλεύσεις και διαβουλευθεί με αντιπροσωπία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος αλλά και με κάθε ενδιαφερόμενο φορέα, ύστερα από αίτημα του προς την επιτροπή. Ακολούθως, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ως αρμόδιος συμβουλευτικός και γνωμοδοτικός φορέας του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων, θα κληθεί να εισηγηθεί σχετικά με το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών ώστε αυτό να ανανεωθεί και να εμπλουτιστεί με βάση τις ανάγκες της σύγχρονης ελληνικής εκπαίδευσης. Στην προοπτική αυτή το πολιτισμικό κλήμα και η παράδοση της Ορθοδοξίας θα έχουν ασφαλώς κεντρική θέση στο μάθημα των Θρησκευτικών, το οποίο θα διευρυνθεί σε σχέση και αναφορά με τα άλλα παγκόσμια θρησκεύματα και με το θρησκευτικό φαινόμενο εν γένει. Στο Πλαίσιο αυτό είναι δεδομένος ο υποχρεωτικός χαρακτήρας του μαθήματος των θρησκευτικών.

Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι για το σκοπό αυτό έχει ήδη πραγματοποιηθεί συνάντηση και διαβούλευση με την αντιπροσωπεία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία προσήλθε στις 8 Απριλίου 2016 στο ΙΕΠ και παρουσίασε τις θέσεις της και συζήτησε με την εν λόγο Επιτροπή του ΙΕΠ για το ζήτημα της αναβάθμισης του μαθήματος των Θρησκευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια.