50 χρονια ΚΤΕΛ ΑΣΤΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΝΟΜΟΥ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

Τα Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.) είναι μεταφορικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν τη μετακίνηση του επιβατικού κοινού μεταξύ των ελληνικών πόλεων με χρήση λεωφορείων. Αυτά χωρίζονται σε Αστικά αυτά δηλαδή που εξυπηρετούν τις μετακινήσεις εντός νομού ή αστικής γραμμής και τα υπεραστικά που εξυπηρετούν τις υπόλοιπες μετακινήσεις.

Ιστορικά το πρώτο διάταγμα της ελληνικής κυβέρνησης για την συγκοινωνία στην επαρχία, εκδόθηκε το 1912, στη συνέχεια το 1927-1930 δημιουργήθηκαν οι κοινές διευθύνσεις αστικών και υπεραστικών λεωφορείων. Με την έναρξη του Β παγκοσμίου πολέμου τα οχήματα επιτάχθηκαν και δεν μπόρεσε να εξελιχθεί το συγκοινωνιακό πρόγραμμα της χώρας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 το σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν μισοκαταστραμμένο και παραγκωνίστηκε από τις κυβερνήσεις που στράφηκαν στη κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων σε τοπικό και εθνικό δίκτυο.. Έτσι δημιουργήθηκε η ανάγκη επανασύστασης των αστικών και υπεραστικών γραμμών.

Το 1952 συστηθήκαν με τον νόμο 2119 τα Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Λεωφορείων (Κ.Τ.Ε.Λ.). Έτσι δημιουργήθηκαν 104 Κ.Τ.Ε.Λ., 59 υπεραστικά και 45 αστικά (ένα για κάθε νομό και νησί). Το 1968, με απόφαση του Υπουργείου Συγκοινωνιών, έγινε η συγχώνευση όλων των ΚΤΕΛ σε 8 οργανισμούς Κ.Τ.Ε.Υ.Λ. (Κοινά Ταμεία Εισπράξεων Υπεραστικών Λεωφορείων). Το σύστημα αυτό όμως αποδείχθηκε προβληματικό και με το Νομοθετικό Διάταγμα 102/1973 επανέρχεται το

προηγούμενο καθεστώς. Το 1984 διαχωρίστηκαν οριστικά τα αστικά από τα υπεραστικά Κ.Τ.Ε.Λ.. Το 2001 με τον νόμο 2963/2001 αλλάζει εκ νέου ο τρόπος λειτουργίας των Κ.Τ.Ε.Λ., για να φτάσουμε στο 2003, όπου βάσει νέου νόμου τα Κ.Τ.Ε.Λ. όλης της χώρας μετατράπηκαν σε ανώνυμες εταιρείες.

Η ίδρυση κτελ αστικών στη Φλώρινα οφείλεται στις φιλότιμες προσπάθειες και ενέργειες του προοδευτικού εκσυγχρονιστή Νίκου Μαλάμα ο οποίος μαζί με τα άλλα τρία αδέλφια του όλοι οδηγοί φορτηγών και άλλους πέντε επαγγελματίες οδηγούς στελέχωσαν και λειτούργησαν τις αστικές συγκοινωνίες σε μια εποχή που το οδικό δίκτυο ήταν σχεδόν ανύπαρκτο, τα αυτοκίνητα δύσκολα στην οδήγηση και οι καιρικές συνθήκες ειδικά το χειμώνα πολύ δύσκολες Έτσι λοιπόν με την υπ αριθμ. Γ. 132701/66/13-5-66 απόφασης του Υπουργείου Συγκοινωνιών συστάθηκε το ΚΤΕΛ Αστικών γραμμών Φλώρινας με δυναμικό τέσσερα λεωφορεία όσες δηλαδή και οι γραμμές που εξυπηρετούσε.

Το Α1 πήγαινε Πρώτη, Κλαδοράχη, Το Α2 Αρμενοχώρι Μεσονήσι, Αμμοχώρι, το Α3 Σκοπιά, Τροπαιούχο, Πέρασμα, Υδρούσα, αργότερα προστέθηκε η Κολχική, ο Ατραπός ο Πολυπόταμος και η Τριανταφυλλιά και το Α4 τον «κύκλο» της πόλης (πλατεία – Αγ. Νικόλαος) και αργότερα Σίμο Ιωαννίδη και Άλωνα.

Μέτοχοι ήταν οι: Α1 Κωστάρας Αθανάσιος με τον Δελκούση Βύρων

Α2 Ιωαννίδης Θεόδωρος – Εφραιμίδης Γιάννης, Α3 Μαλάμας Γεώργιος – Μαλάμας Κωνσταντίνος, Α4 Αντωνιάδης Δημήτριος – Πέτρος Μαλάμας.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο Νικόλαος Μαλάμας που χάθηκε πρόωρα δεν είχε στο όνομά του λεωφορείο ήταν όμως μέχρι το τέλος του, συνεργάτης και προστάτης όλων. Πρώτος πρόεδρος ήταν ο Δημήτριος Αντωνιάδης με αντιπρόεδρο τον Γεώργιο Μαλάμα και μέλος τον Αθανάσιο Κωστάρα.Ο Αντωνιάδης ήταν μετριοπαθής, σωστός και δίκαιος γι αυτό και παρέμεινε πρόεδρος για είκοσι τρία χρόνια μέχρι την συνταξιοδότησή του το 1997.

Από το 1997 μέχρι και σήμερα πρόεδρος είναι ο Αντώνης Δελκούσης ο οποίος μαζί με το Δ.Σ. οδήγησαν το κτελ στη νέα εποχή εξασφαλίζοντας ιδιόκτητη στέγη και παροτρύνοντας τους υπόλοιπους μετόχους εκσυγχρονίστηκε και διπλασιάστηκε ο στόλος των λεωφορείων ενώ σχεδιάζεται η κατασκευή αμαξοστασίου σε νέο ιδιόκτητο οικόπεδο

Σήμερα μέτοχοι είναι ο Αντώνιος Δελκούσης, Αθανάσιος Καψάλης, Δημήτριος Μοριχοβίτης, Χρήστος Γροσδάνης και Θεόδωρος Δελκούσης.

Ε.Α.