ΚΑΛΛΙΟΝ ΛΙΘΟΝ Η ΛΟΓΟΝ ΡΙΠΤΕ ΑΠΕΡΙΣΚΕΠΤΩΣ

ΚΑΛΛΙΟΝ ΛΙΘΟΝ Η ΛΟΓΟΝ ΡΙΠΤΕ ΑΠΕΡΙΣΚΕΠΤΩΣ

Καλύτερα πέτρα, παρά λόγο να ρίξεις επιπόλαια – χωρίς λογική σκέψη.

Με την πέτρα τραυματίζουμε λίγο πολύ το πρόσωπο ή το σώμα ενός ανθρώπου, ενώ με τα λόγια χωρίς καμία περίσκεψη – λογική προσβάλλουμε ή στεναχωρούμε έναν ή περισσότερους σε μια συντροφιά – παρέα.

Η προτίμηση ρίψης πέτρας ασφαλώς δεν ενδείκνυται στα καλά καθούμενα, αλλά επιλέχθηκε λεκτικά – στα λόγια μόνο, για να τονίσει και να μας πείσει κυρίως να αποφεύγουμε τις προσβλητικές ή και υποτιμητικές εκφράσεις προς τους άλλους.

Τα άτομα που δεν ζυγίζουν – μετρούν τα λόγια τους πριν ξεστομίσουν, διακρίνονται για τη φλυαρία – κοτσομπολιό ή το χαμηλό επίπεδο νοημοσύνης. Ένας κοινωνικά μορφωμένος και ολιγογράμματος να είναι, προσέχει πολύ να μην στεναχωρήσει τον συνομιλητή του ή τον κάθε τυχόντα άνθρωπο.  Σε στενό κύκλο μικρής κλειστής κοινωνίας χωριού ή επαρχιακής πόλης που ο ένας γνωρίζει τον άλλον είτε λιγότερο είτε περισσότερο, είναι γνωστοί οι απερίσκεπτοι ή και κακοπροαίρετοι – σκληροί στην ψυχή που θέλουν να θίξουν – στεναχωρήσουν σκόπιμα κάποια φορά τον άλλον.

Οι ζηλόφθονοι για παράδειγμα άνθρωποι χωρίς λόγο φθονούν – μισούν τον άλλον που προοδεύει σε κάποιον τομέα απασχόλησης ή χαίρονται όταν οι άλλοι αποτυγχάνουν σε κάτι, από χαιρεκακία – χαρά για το κακό του άλλου. Τέτοιοι τύποι, επιζήμιοι χαρακτήρες, πρέπει να αποφεύγονται, γιατί δεν αλλάζουν ποτέ από τον άκρατο εγωισμό που έχουν και τον αθεράπευτο ψυχισμό που εμφορούνται σε όλη τη ζωή τους σε παθολογική κατάσταση.

Οι στενοί μας φίλοι αποδεδειγμένα σε βάθος χρόνου πρέπει να μας αγαπούν και να μας εκτιμούν αληθινά στα λόγια και στις πράξεις.

Το καθημερινό μας συναπάντημα ή σε εβδομαδιαία βάση, απαλύνει τους καημούς και τα βάσανα της καθημερινής ζωής με την ανταλλαγή απόψεων και φιλικών αισθημάτων. Η ζηλοτυπία και ενοχλητική συμπεριφορά δεν έχουν θέση σε φιλικά μας πρόσωπα αξιοπρεπή και ευυπόληπτα. Οι φιλικές γνώμες και όταν δεν ταυτίζονται, δεν εκτοξεύουν βέλη υποτίμησης εχθρικής αγένειας – ανάρμοστης συμπεριφοράς κάποτε. Ο καθένας μας έχει αποκομίσει πλούτο εμπειριών από περαστικούς «φίλους» που δεν κράτησαν για πολύ ή αποδείχθηκαν κατώτεροι της φιλικής μας προσφοράς σε χρόνο ανύποπτο.

Η πολυλογία – φλυαρία πολλές φορές έχει και λάθη σκέψεων ή λόγων, επειδή δεν ελέγχθηκαν νωρίτερα από τη λογική σωστά. «Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια» δηλαδή δεν έχουν αξία στο περιεχόμενο που εκφράζουν. Όσοι λέγουν λίγα λόγια, σκέφτονται περισσότερο και ελέγχουν τις σκέψεις τους καλύτερα, γι’ αυτό και ισχύει η φράση: «Η σιωπή είναι χρυσός». Ευκαιριακά παρουσιάζω σχετικό γνωμικό που δόθηκε ως θέμα έκθεσης σε πανελλήνιες εξετάσεις όταν ήμουν υποψήφιος προς ανάπτυξη σκέψεων και ιδεών: «Λάλει α δει και όσα δει και υπέρ ων δει και ουκ ακούσεις α μη δει. «Να λες αυτά που πρέπει και όσα πρέπει και γι’ αυτά που πρέπει και δεν θα ακούσεις (μετά) αυτά που δεν πρέπει».

Η ακρίβεια των λόγων μας ελέγχεται τόσο στον προφορικό λόγο, όσο και στον γραπτό. Οι συνεντεύξεις που γίνονται μπροστά σε συμβούλια ή επιτροπές υποψηφίων για την πρόσληψή τους σε θέσεις δημοσίου ή και ιδιωτικού τομέα, αυτόν τον σκοπό εξυπηρετούν δηλαδή αξιολογούν την αρτιότητα των σκέψεων σε διπλό επίπεδο προφορικού και γραπτού λόγου. Στην Αμερική για την κάλυψη θέσεων επιτελικών – προϊσταμένων προτιμώνται κατόπιν εξετάσεων πτυχιούχοι που έχουν Πανεπιστημιακή μόρφωση πλατύτερη ανθρωπιστικών σπουδών και κοινωνικών επιστημών, ακριβώς γιατί ανακύπτουν προβλήματα επίλυσης διανθρωπίνων σχέσεων εξεταζόμενα από πολλές πλευρές – πτυχές.

Επειδή η ανθρώπινη συμπεριφορά και επικοινωνία είναι πολύπλοκη και πολυποίκιλη, υπάρχει τρόπος ερμηνείας – αποκωδικοποίησης αυτής με πορίσματα από την επιστήμη της Κοινωνιολογίας: Για να διερευνήσουμε βαθύτερα τις σκέψεις κάποιας συμπεριφοράς αρκεί να ελέγξουμε τα κίνητρα – αιτίες που υποκινούν τα άτομα σε έναν συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς. Έτσι φθάνουμε στο αιτιατό – αποτέλεσμα βήμα – βήμα συσχετισμού αυτών (κινήτρων).

ΠΕΤΡΟΣ ΠΡ. ΓΟΥΛΙΟΣ